Aankooptips occasions: Mazda 6 (2007-2012)

Na de Mitsubishi Lancer van vorige week besteden we deze week opnieuw aandacht aan een ondergewaardeerde Japanner, die grote indruk maakt als het gaat om degelijkheid. Deze keer een klasse groter: de Mazda 6. De tweede generatie Mazda 6 kwam eind 2007 op de markt en kreeg drie jaar later een facelift. De middenklasser was er als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en als stationwagon genaamd Mazda 6 Sportbreak. Het model was niet compleet nieuw, veel van de techniek wordt gedeeld met enkele van zijn concurrenten, zoals de Ford Mondeo en de Volvo S60. De motoren horen hier echter niet bij en zijn wel eigen fabrikaat; dit zijn doorontwikkelingen van de versies uit het vorige model. De Mazda 6 is ondanks de Ford-onderdelen echter beslist geen Ford-kloon, maar heeft een geheel eigen karakter.

Veel ruimte

Een van de kenmerken van het voorgaande model was de enorme ruimte van de stationwagon en dat is bij deze tweede generatie opnieuw een pluspunt. Er valt maar liefst 1.750 liter te verstouwen en voor de sedan is dit een voor dit type auto ook al indrukwekkende 515 liter. Ter vergelijk: concurrent Renault Laguna Break, die bekend staat om zijn binnenruimte, moet het met 160 liter minder doen. mazda-6-stationwagon-bagageruimte

Uitrusting

De Mazda 6 is dus een ruime gezinsauto die de inzittenden veel plaats biedt. Hij is ook behoorlijk comfortabel, ondanks een sportief afgestemd onderstel. De uitrusting van de Mazda 6 is met onder meer klimaatcontrole, een serie airbags en zowel ABS als ESP omvangrijk. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de Japanner de maximale score van vijf sterren. mazda-6-interieur

Motoren

Kopers van de Mazda 6 konden kiezen uit een serie viercilinder benzine- en dieselmotoren. De benzineversies leveren vermogens tussen 120 en 170 pk, bij de diesels is dit tussen 125 en 185 pk. De basis benzinemotor heeft een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km, de basis diesel haalt zelfs 6,0 l/100 km. mazda-6-motor

Zeer degelijk

Op het gebied van betrouwbaarheid maakt de Mazda 6 net zo’n degelijke indruk als de eerder aangehaalde Mitsubishi Lancer. Zowel uit de pechstatistieken als de gegevens van de apk komt niets bijzonders naar voren. Wel valt op te merken dat de wielophanging soms krakende geluiden maakt, maar dat betekent in het geval van de Mazda 6 meestal niets. Slecht is wel dat jonge exemplaren, van een jaar of drie oud, al kunnen roesten aan de onderkant van de portieren en de achterklep. Dat mag bij een dergelijk jonge auto niet, dus let hier bij aanschaf op.

Tweedehands Mazda 6

Op Marktplaats staan een kleine 100 Mazda 6 occasions van de tweede generatie te koop. Prijzen starten momenteel rond de 4.500 euro. Wie een tweedehands Mazda 6 overweegt kan naast de eerder genoemde concurrenten ook een van de volgende modellen overwegen: de Toyota Avensis en de Opel Insignia. mazda-6-sedan-stationwagon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam