De Mazda MX-5 is een achterwielaangedreven roadster (een sportieve, compacte cabriolet). De eerste generatie kwam in 1989 op de markt. Als het vorig jaar zomer geïntroduceerde vierde model je wat te kostbaar is, komt een MX-5 occasion van de derde generatie misschien wél in de buurt van je budget.
Eerst even wat belangrijke informatie om de zoektocht naar een tweedehands Mazda MX-5 te vergemakkelijken. In plaats van op bouwjaar te zoeken – wat immers altijd een bepaalde overlap oplevert, omdat een nieuw model nooit precies op 1 januari wordt geïntroduceerd – zijn de verschillende modelgeneraties makkelijk uit elkaar te houden door de interne code van de fabriek te hanteren. Die bestaat bij deze Mazda uit de letter N gevolgd door een letter van het alfabet in de juiste volgorde. Zo gaat de eerste generatie dus door het leven als MX-5 NA en de vorig jaar geïntroduceerde vierde generatie als Mazda MX-5 ND.
Betaalbare roadster
De Mazda MX-5 NA groeide al tijdens zijn eerste levensfase uit tot een icoon. Het Japanse merk zette de betaalbare roadster er weer mee op de kaart. Tijdens zijn ongebruikelijk lange levenscyclus kreeg hij twee keer een facelift, in 2009 en in 2012. Een voor het rijcomfort gedurende het hele jaar belangrijke verbetering was de invoering van een versie met klapdak. Die arriveerde in 2006 en kreeg van Mazda de naam MX-5 Roadster Coupé. Net als zijn voorgangers is de MX-5 NC vrij klein, wat zich uit in een beperkte bagageruimte met een volume van 145 liter. Hij zit degelijk in elkaar, maar de gebruikte materialen zijn niet van het niveau van de Duitse concurrentie (zie laatste alinea).
Veiligheid
De standaard veiligheidsuitrusting van de Mazda MX-5 bestaat uit ABS, airbags voor en airbags opzij. Voor het comfortdeel van de uitrusting tekenen stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en elektrische ramen. Erg handig is ook de keyless entry/start.
Alleen viercilinders
Doordat Mazda zich voor de MX-5 beperkt heeft tot viercilindermotoren, is hij financieel gunstiger dan enkele van zijn concurrenten. Er waren twee benzinevarianten leverbaar: een 1.8 met 126 pk en een 2.0 met 160 pk. Beide motoren verbruiken gemiddeld ongeveer 7-8 l/100 km.
Japanse degelijkheid
De Mazda MX-5 stond al bekend als een vertegenwoordiger van de inmiddels bijna spreekwoordelijke Japanse degelijkheid, maar over de derde generatie is de wegenwacht nog meer te spreken dan over zijn voorgangers. Soms treffen de reparateurs van de weg automobilisten met een lege accu aan, maar dat zegt weinig over de betrouwbaarheid van de MX-5. Ook bij de apk-keurmeesters staat de Japanner extreem goed bekend. Zelfs exemplaren waarvan de uitrusting met systemen als ESP en optionele xenon-verlichting is uitgebreid, hebben bijvoorbeeld niet tot extra elektronische storingen geleid. De keurmeesters konden alleen af en toe speling in de wielophanging constateren. Vanwege de matige anti-roestmaatregelen worden op dit gebied wel problemen verwacht, dus bij aankoop van een oudere tweedehands Mazda MX-5 kan het lonen de auto hierop extra na te kijken. Bij deze exemplaren is al roest aan de onderkant van de portieren geconstateerd.
Tweedehands Mazda MX-5
Op Marktplaats staat een ruim aanbod occasions van alle generaties Mazda MX-5. Alleen al van de hier besproken derde generatie is er keus uit 100 exemplaren. Prijzen starten momenteel bij zo'n 8.000 euro. Wie een tweedehands Mazda MX-5 zoekt, kan ook een van zijn concurrenten overwegen: de Mini Cabrio, de BMW Z3/Z4 en de
Audi TT.