Mercedes heeft heimwee naar zes-in-lijn
Mercedes de zescilinder lijnmotor gaan, ten faveure van de V6. Daarmee verdween bij Mercedes echter ook het voor die motor zo kenmerkende karakter: een fluweelzachte loop gecombineerd met een progressieve krachtopbouw en een mooi, vol geluid. De terugkomst van dit fantastische type motor is pikant nieuws, omdat eeuwige concurrent BMW het gebruik van de zecilinder lijnmotor momenteel juist tot een minimum beperkt heeft om het modellenaanbod zuiniger te maken. Dankzij downsizing heeft de huidige BMW 3-serie bijvoorbeeld nog maar twee zescilinders in het programma, de 335i en de 330d. Alle andere motoren zijn viercilinders die voor aansprekende prestaties op turbotechnologie vertrouwen.
Modulair
Het is nog even afwachten met hoeveel varianten Mercedes op de proppen komt. Naar verwachting verschijnen de eerste nieuwe zescilinders in 2016 in de volgende generatie E-klasse. Een jaar later kunnen de krachtbronnen het middelpunt zijn van de vernieuwde C-klasse die dan zijn opwachting maakt. Zeker is in ieder geval dat de nieuwe motor een modulaire opbouw heeft. Mercedes kan er eveneens drie- en viercilindermotoren uit ontwikkelen.
C-klasse AMG
Mercedes heeft verder bevestigd dat de nieuwe C-klasse AMG de beschikking krijgt over een twinturbo 4,0-liter V8 in combinatie met een zeventraps Speedshift automaat. Tegenover al dit geweld staat ook een C-klasse plug-in hybride waarmee de fabrikant mikt op een CO2-uitstoot van 60 g/km.
Mercedes heeft heimwee naar de zes-in-lijn. Het merk uit Stuttgart herintroduceert deze iconische motorconfiguratie in 2016, zo meldt het Britse Autocar.
Halverwege de jaren negentig liet