Nieuw luxemerk: goed idee?

Citroën doet iets bijzonders met de succesvolle DS-modellen: het wordt een heel nieuw submerk, genaamd DS Automobiles. De DS5 is de eerste met het nieuwe beeldmerk, maar de andere modellen zullen snel volgen. Goh. Een compleet nieuw merk om het onderscheid te benadrukken. Dat kennen we ergens van…

Van Chevrolet Corvette naar Corvette

Corvette Al sinds 1952 biedt Chevrolet de Corvette aan. Maar: in Europa heet de sportwagen sinds 2005 alleen nog Corvette. Om het merk wat extra podium te geven, besloot GM (het moederconcern van Chevrolet) in 2005 namelijk om Corvette tot submerk te bombarderen. Waarom? Omdat wij Chevrolet steeds meer met Matizjes en Lanossen gingen associëren doordat Daewoo’s (GM had het Koreaanse merk al eerder overgenomen) op ons continent opeens een Chevrolet-embleem kregen. Chevrolet is inmiddels vertrokken uit Europa, maar Corvette is hier nog steeds een autonoom submerk. In Amerika is het overigens altijd gewoon Chevrolet Corvette gebleven. En in de meeste hoofden van Europeanen anno 2015 waarschijnlijk ook…

Mercedes de luxe: Maybach

Maybach Een andere autofabrikant die opeens met een nieuw merk, een luxemerk in dit geval, kwam, is Mercedes-Benz. In 2002 was daar ineens Maybach. Een merk/model dat qua design sterk deed denken aan een wat groot uitgevallen Mercedes S-Klasse en waarvan iedereen ook wel wist dat het ‘eigenlijk’ een extra luxe S-klasse was. Goed, een Rolls Royce is tegenwoordig stiekem een BMW. En een Bentley komt uit de VW-groep, maar toch: die luxemerken hebben een reputatie waar je u tegen zegt. Ze zijn er eigenlijk altijd geweest. En Maybach… Tja: het merk bestond in een ver verleden ook al, alleen dat verleden kent zo ongeveer niemand. Misschien verklaart dit het achterblijven van succes? De verkopen vielen in elk geval tegen en Maybach ging na tien jaar weer van de markt. De naam is nu terug: als luxelabel van Mercedes-Benz. De S-Klasse Maybach is nu het summum dat je kunt krijgen, Mercedes-technisch gezien.

Resultaten uit het verleden…

DS Het blijft dapper dat Citroën eens op een andere manier probeert om voet aan de grond te houden in het premium-segment. Alleen: hoe lang duurt het totdat DS Automobiles als iets echt autonooms wordt gezien? En is dat wel wat de autokopers willen? We zullen zien. En hoe dan ook: resultaten uit het verleden bieden gelukkig geen garanties voor de toekomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam