Nissan toont lef

Nissan IDx Freeflow and IDx Nismo studiemodellen

Nissan IDx Freeflow and IDx Nismo studiemodellen

Nissan heeft bekend gemaakt dat het in 2016 een van de twee IDx-studiemodellen in productie neemt. De fabrikant toont daarmee opnieuw aan over een flinke portie lef te beschikken.   Tijdens de Tokyo Motorshow van afgelopen november haalde Nissan het doek van twee nieuwe studiemodellen, de IDx Freeflow en de IDx Nismo. Dezelfde auto's met een eigen karakter. Welke van de twee in productie gaat houdt Nissan nog even geheim, maar dat maakt mij in principe weinig uit. Beide zien er gelikt uit. Het voornaamste verschil is dat de een nóg sportiever is dan de ander.  

Leaf en BladeGlider

Na opmerkelijke wapenfeiten als 's werelds eerste in serie geproduceerde, volledig elektrisch aangedreven auto (de Leaf) en het racen met de eveneens elektrisch aangedreven Nissan BladeGlider op Le Mans, is het in productie nemen van een van de IDx studiemodellen opnieuw een interessante stap van Nissan. Het is nog even afwachten hoe de productiemodellen eruit zien, maar de twee conceptcars zijn met hun markante vormgeving veelbelovend. De coupélijn en de korte overhang doen vooral en profil denken aan de Suzuki SC100 van 1977. In reuzenversie dan, want met een lengte van 4,10 meter is de IDx een meter langer dan de superkleine Japanner van destijds. Om een idee te geven: de IDx-en zijn bijna net zo groot als de nieuwe vijfdeurs Mégane. Die is 4,06 meter lang.  

Motoren

Nissan voorziet voor de IDx motoren met een inhoud van 1,2- tot 1,6-liter gekoppeld aan een CVT. Voor de NISMO-versie is een handbak bovendien optioneel. Op technisch gebied mag het wat mij betreft alle kanten op gaan, als Nissan maar vasthoud aan het ontwerp, want dat staat als een huis.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam