De Peugeot 307, opvolger van de 306, nam het vanaf 2001 op tegen de gevestigde orde in de vorm van de Opel Astra, de Volkwagen Golf, de Ford Focus en de Renault Mégane. En hoe!
De Peugeot 307 werd in 2002 gekroond tot Auto van het Jaar en was de daaropvolgende drie jaar het best verkopende model van ons land. Voor potentiële kopers zijn er dan ook genoeg tweedehands exemplaren van de Peugeot 307 te vinden. Marktplaats heeft de statistieken er op nageslagen om te kijken hoe de Peugeot 307 zich in de praktijk heeft gehouden. Wat zijn de sterke en zwakke punten?
Ruim
Twee van de redenen waarom de Peugeot 307 het tot Auto van het Jaar 2002 schopte, waren de hoeveelheid binnenruimte en de goede prijs-/prestatieverhouding. Die binnenruimte kwam niet zomaar uit de lucht vallen, want met een lengte van 4,20 meter is de 307 maar liefst 20 cm langer dan zijn voorganger. Als nadelen werden destijds de wat goedkoop aandoende materialen in het interieur genoemd.
Twee stationwagons
In eerste instantie leverde Peugeot de 307 alleen als drie- en vijfdeurs hatchback, in 2002 kwamen daar twee (!) vijfdeurs stationwagons bij. De Peugeot 307 Break was een vijfzitter, de Peugeot 307 SW bood dankzij een derde zitrij (hoewel eigenlijk alleen geschikt voor kinderen) zelfs plaats aan zeven personen. Ook heeft de 307 SW een gedeelteijk glazen panoramadak. De functionaliteit van het interieur, met neerklapbare en verschuifbare zitplaatsen, maken de twee stationwagons ideaal voor familiegebruik. De inhoud van de bagageruimte is dan ook fors: 503 tot 1.675 liter. Een jaar later kwam de Peugeot 307 CC op de markt, een zogenaamde coupé-cabriolet met een stalen klapdak. In 2005 volgde een facelift waarbij onder meer het front en de achterlichten werden aangepast en Peugeot het motorenaanbod vergrootte.
Motoren
Peugeot leverde in de 307 alleen viercilinders. Het vermogen van de benzinevarianten liep van 75 tot 177 pk, bij de diesels was dit 68 tot 136 pk. Naast de 1,6-liter benzinemotor (verbruik gemiddeld 9 l/100 km) is de sterke en zuinige 2.0 HDi (136 pk) een goede keuze voor veelrijders. Die neemt genoegen met slechts 6 l/ 100 km.
Terugroepacties
In 2005 riep Peugeot alle 307's van voor 2003 terug naar de dealers vanwege brandgevaar door kapotte stekkerverbindingen van de stuurbekrachtigingspomp. In 2007 moesten de bouwjaren 2003-2005 terug wegens technische problemen met het ABS en ESP. Als het goed is zijn deze zaken bij een te koop staande Peugeot 307 occasion dus opgelost, maar dat kunt u nagaan in het serviceboekje of bij de dealer.
Kanttekeningen
De als nieuw model bewierookte 307 kent als occasion wel enkele kanttekeningen. Roest is bij de 307 geen probleem, maar bij de motoren komen olie- en/of koelwaterverlies nog wel eens voor. Vaker voorkomende zwakke punten zijn de remmen en de elektronica. Verder hebben vooral de twee stationwagons relatief vaak versleten schokdempers. Ook slijtage aan de spoorstangverbindingen en de stabilisatoren komt met het stijgen der jaren vaker voor. Een zeer kostbare schade betreft de versnellingsbak die bovengemiddeld vaak de geest geeft. Bij de diesels komen kapotte turbo's en verstopte filters voor.
Tweedehands Peugeot 307
Dankzij de grote verkoopaantallen bestaat er voor de Peugeot 307 een echte kopersmarkt. Kijk dus zeker verder als je niet precies vindt wat je zoekt of als een van bovenstaande mogelijke mankementen in nevelen gehuld blijft. Er staan bijna 1.400 Peugeots 307 op Marktplaats, dus jouw auto zit er altijd bij.