Schatkamer Marktplaats: Peugeot 205 met 63.000 km

Een hele generatie groeide op met de Peugeot 205, 'Een sterk nummer'. Het aaibare model verscheen van 1983 tot 1998 als drie- en vijfdeurs hatchback en als cabriolet. De Peugeot 206 was zijn opvolger. Zelf kwam de 205 na de Peugeot 104. Het verschil zat hem vooral in de veel rondere vormgeving van de 205, waar het ontwerp van de 104 werd gekenmerkt door scherpe hoeken. Met een productieaantal van bijna 5,3 miljoen exemplaren is de 205 voor Peugeot een van de meest succesvolle modellen ooit. De versies met kleine benzinemotoren (vanaf 1,0 liter) fungeerden voor talrijke gezinnen als tweede auto, maar de vijfdeurs uitvoering kon ook best een kleine gezinsauto zijn. De 205 kreeg facelifts in 1987 en 1991. Het was de bedoeling de 205 halverwege de jaren negentig te vervangen door de Peugeot 106 en de Peugeot 306. Omdat kopers de 205 echter trouw bleven, hield Peugeot de 205 nog enkele jaren langer naast deze nieuwe modellen in productie.

Peugeot 205 GTI en 205 Rallye

De 1,6- en 1,9-liter benzinemotoren verschenen als Peugeot 205 GTI. Het relatief hoge vermogen (110 en 130 pk) in combinatie met een laag gewicht en een korte wielbasis gaven deze auto bij gas los in de bocht een verraderlijk weggedrag, wat de 205 GTI onder kenners een reputatie als stuurmansauto opleverde. Terwijl de beide GTI's met (half)leren bekleding en voor die tijd luxe zaken als centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare ramen waren uitgerust, was er voor sportieve puristen ook nog de Peugeot 205 Rallye. Deze was voorzien van een minder krachtige 1,3-litermotor (103 pk) met carburateurs. Door gewichtsbesparende maatregelen (geen elektrisch bedienbare zaken, minder geluiddemping) en de hoogtoerige motor was dit model nog sportiever dan de GTI en bood hij aanzienlijke prestaties: van 0-100 km/u in 9,6 seconden en een topsnelheid van 190 km/u. Er waren ook (turbo)dieselmotoren waarmee zakelijke rijders flink kilometers konden maken. Bijzonder in het type-aanbod was de Peugeot 205 CTI. Deze cabriolet was ontworpen door het Italiaanse Pininfarina.

Uitvoeringen

Gedurende zijn levenscyclus heeft Peugeot de 205 in talrijke uitvoeringen geleverd. De standaardmodellen waren herkenbaar aan lettercombinaties zoals XA, XE, XS en GT. Daarnaast heeft Peugeot een hele serie speciale uitvoeringen uitgebracht met namen als Accent, Soleil, Junior, Roland Garros, Lacoste, Génération en Forever.

Laatste productiejaar

De Peugeot 205 Forever die we op Marktplaats vonden, was de 'uitzwaai-uitvoering', uit het laatste jaar van productie. Deze was extra rijk uitgerust met zaken als centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en veloursbekleding. Verder heeft de 205 een praktische achterruitenwisser en een neerklapbare achterbank. Bovendien is hij voorzien van een radio-/cd-speler van Sony. Van een auto met een dergelijk lage kilometerstand mag je verwachten dat hij rijdt alsof hij hoogstens enkele jaren oud is, maar rubbers en dergelijke kunnen uiteraard wel op leeftijd zijn. In 2012 zijn volgens de verkoper in ieder geval de remleidingen nog vervangen en dit jaar de distributieriem, de bougies, de koelvloeistof en olie+filter. Deze 205 wekt de indruk dat je er voor een bescheiden hoeveelheid geld nog een generatie lang plezier mee kunt hebben. wk 23 Peug 205 achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam