Wat een plaatje! – Porsche 911

Soms staat een auto er wel héél mooi bij. En dan is het tijd om een foto te nemen. Ik deed het de afgelopen jaren zo’n duizend keer. Op deze plek deel ik mijn favoriete autofoto’s met jullie. Vandaag is het de beurt aan de Porsche 911, geschoten in hartje Rotterdam.

304. De drie meest indrukwekkende getallen in de geschiedenis van de automobiel. Althans: in mijn geschiedenis van de automobiel. Ik zag ze in 2003 op het digitale klokje staan in een auto met drie andere indrukwekkende getallen in de modelnaam. Inderdaad: de Porsche 911. Een GT3 nog wel. Ja hoor, mensen (inclusief Jeremy Clarkson himself) die deze rasechte sportwagen ongeïnteresseerd een platgeslagen VW Kever noemen: stop gerust met lezen. De komende zevenhonderdzoveel woorden ben ik druk met het ophemelenvan een van mijn jongensdromen.
Ergens in mijn leven wil ik er graag een. Al heel lang. Het laat me ook maar niet los. Het gaat maar door. Ik ken zelfs al direct mensen die een Porsche hebben gekocht of hebben gehad, of er een overwegen. Dat kriebelt. Het komt dichterbij, ik voel het!

Laat dat grachtenpand maar zitten: ik wil dit zilveren pareltje wel!

Laat dat grachtenpand maar zitten: ik wil dit zilveren pareltje wel!

Duckface-foto’s? Aber nein

Ooit heb ik een Porsche 911. Punt. En tot die tijd maak ik dapper foto’s van het model. Daar heb ik een iPhone voor, mensen. Sommige mensen hebben een iPhone om de hele dag duckface-foto’s mee te maken, sommige mensen hebben er een omdat ze bang zijn voor Samsung, sommige mensen hebben ‘m omdat er een voor hun onmisbare app op zit, sommige gebruiken deze smartphone vooral om hun kinderen zoet te houden en sommige mensen kunnen hem als wekker gebruiken bij het eitjes koken… Hé wacht even. Gaat het nu over mij? Ahem. Ja. Ik heb dus ook een iPhone. En ik heb ‘m zeg maar om eh, om Porsches mee te fotograferen.
Goed, ik overdrijf een beetje. Ik doe er ook heus andere dingen mee. Maar ik vind hem wel belachelijk vaak een foto waard, de 911. Het plaatje boven dit artikel zag ik voor het Rotterdamse stadhuis staan. Die witte gaf me mijn eerste trouwkriebels.

Denderen en je donder

De gigantisch hoge snelheid van driehonderdenvier waarmee ik dit verhaaltje begon, las ik af op de Duitse A57 vanaf Goch richtung Bundesgrenze. Ergens bij afslag Alpen. Ik was stagiair bij het toen oudste automagazine van Nederland en ik was in de GT3-hemel. Man, boven de 300, dát is me een snelheid. Lantarenpalen, viaducten, belijningen: ze schieten in een ongekend tempo aan je voorbij. Zwaf, zwaf, zwaf! Als je in de verte iemand een vrachtwagen ziet inhalen met 150 km/uur moet je op deze tweebaans Autobahn net zo hard in de ankers als wanneer je op datzelfde punt iemand op de weg een dansje zou zien doen, terwijl jij met 154 km/uur komt aan denderen. G-krachten, hoe voorspelbaar dat ook moge klinken, voel je dan door je hele donder. Net als bij het optrekken. Als je al een tijdje wat minder in de spin en breakdance bent geweest en je voelt ze dan weer eens: da’s indrukwekkend. Een heleboel Tesla-rijders (en hun passagiers) weten wat ik bedoel. En rijders van ander leuks natuurlijk ook.

Er moet er een de favoriet zijn. Tot die tijd volstaat een kanariepiet.

Er moet er een de favoriet zijn. Tot die tijd volstaat een kanariepiet.

Nieuw vanaf 116.677 euro

Het huidige aanbod. De goedkoopste Porsche 911 op Marktplaats is op het moment van schrijven iets meer dan 16.000 euro. De duurste (uit 2016 met 1.600 km) moet, op vijf ruggen na, vijf ton opbrengen. Dan heb je ook wat: een nieuwe GT3 RS. Inclusief die G-krachten dus. En oh ja: een compleet nieuwe instap-911 heb je vanaf 116.677,00 euro.
Ikzelf heb niet echt een favoriete 911. Vind een dichte in elk geval mooier dan een met een linnen dak. Die verwaaide kapsel wauw-wat-snel-ervaring kan ik immers ook wel in een andere cabrio beleven. Daar heb je toch geen Porsche voor nodig? De Porsches uit begin jaren ’80 zijn mijn lievelings. En Targa’s. Ook de 993 (1993-1998) verdient wat mij betreft altijd een eervolle vermelding. Die is toch ook wel belachelijk goed gelukt hoor…

Kleine lieveling met de leukste private plates!

Kleine lieveling met de leukste private plates!

Milieuzone-911

Als ik er een kon kopen, zou ik gaan voor een klassieke Targa uit begin jaren ‘70. Met zo een kan ik namelijk (naast mijn wekelijkse A57-sessie) ook nog stoer doen in de Rotterdamse milieuzone, want alles van 40+ is daar ‘welkom’. En als ik zo’n auto heb, stop ik met lopen, fietsen, trammen et cetera. Alles met de Porsche!
Een negen-elf die aan al mijn wensen voldoet, daarvan staat er maar een handje vol op Marktplaats. De mooiste is uit 1970. Meeneemprijs: 54.950 euro.

Right. Als ik dus tien jaar ga sparen, moet ik jaarlijks vijf en een halve rug gaan wegleggen om dit voor elkaar te krijgen. Da’s 457 euro per maand.

Ontreddering maakt zich van me meester nu. Dat heb ik steeds als ik heb gekeken wat zo’n Porsj nou moet kosten. Wat ga ik doen? Met mijn vrouw praten? Waarover? Stoppen met vakanties, Netflix, telefoon, sport en eten? Geen muziek meer aanschaffen? Een ander beroep kiezen? Vechten, bevriezen of vluchten, Vincent: wat doe je?!

Hmm. Voorlopig doe ik wel even niks. Het leven buiten de elfer is ook best leuk. Weet je wat? Juist ja: ik zet ze voorlopig wel op de foto met mijn iPhone. Klik!

Heb jij ook een bijzondere, mooie, grappige of dierbare autofoto die je zou willen delen? Stuur hem dan naar redactie@marktplaats.nl – met of zonder anekdote – en misschien zie je jouw foto (en verhaal) binnenkort wel terug in een speciale blog.

—–

Wil je een Porsche 911 kopen? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam