
Laat dat grachtenpand maar zitten: ik wil dit zilveren pareltje wel!
Duckface-foto’s? Aber nein
Ooit heb ik een Porsche 911. Punt. En tot die tijd maak ik dapper foto’s van het model. Daar heb ik een iPhone voor, mensen. Sommige mensen hebben een iPhone om de hele dag duckface-foto’s mee te maken, sommige mensen hebben er een omdat ze bang zijn voor Samsung, sommige mensen hebben ‘m omdat er een voor hun onmisbare app op zit, sommige gebruiken deze smartphone vooral om hun kinderen zoet te houden en sommige mensen kunnen hem als wekker gebruiken bij het eitjes koken… Hé wacht even. Gaat het nu over mij? Ahem. Ja. Ik heb dus ook een iPhone. En ik heb ‘m zeg maar om eh, om Porsches mee te fotograferen. Goed, ik overdrijf een beetje. Ik doe er ook heus andere dingen mee. Maar ik vind hem wel belachelijk vaak een foto waard, de 911. Het plaatje boven dit artikel zag ik voor het Rotterdamse stadhuis staan. Die witte gaf me mijn eerste trouwkriebels.Denderen en je donder
De gigantisch hoge snelheid van driehonderdenvier waarmee ik dit verhaaltje begon, las ik af op de Duitse A57 vanaf Goch richtung Bundesgrenze. Ergens bij afslag Alpen. Ik was stagiair bij het toen oudste automagazine van Nederland en ik was in de GT3-hemel. Man, boven de 300, dát is me een snelheid. Lantarenpalen, viaducten, belijningen: ze schieten in een ongekend tempo aan je voorbij. Zwaf, zwaf, zwaf! Als je in de verte iemand een vrachtwagen ziet inhalen met 150 km/uur moet je op deze tweebaans Autobahn net zo hard in de ankers als wanneer je op datzelfde punt iemand op de weg een dansje zou zien doen, terwijl jij met 154 km/uur komt aan denderen. G-krachten, hoe voorspelbaar dat ook moge klinken, voel je dan door je hele donder. Net als bij het optrekken. Als je al een tijdje wat minder in de spin en breakdance bent geweest en je voelt ze dan weer eens: da’s indrukwekkend. Een heleboel Tesla-rijders (en hun passagiers) weten wat ik bedoel. En rijders van ander leuks natuurlijk ook.
Er moet er een de favoriet zijn. Tot die tijd volstaat een kanariepiet.
Nieuw vanaf 116.677 euro
Het huidige aanbod. De goedkoopste Porsche 911 op Marktplaats is op het moment van schrijven iets meer dan 16.000 euro. De duurste (uit 2016 met 1.600 km) moet, op vijf ruggen na, vijf ton opbrengen. Dan heb je ook wat: een nieuwe GT3 RS. Inclusief die G-krachten dus. En oh ja: een compleet nieuwe instap-911 heb je vanaf 116.677,00 euro. Ikzelf heb niet echt een favoriete 911. Vind een dichte in elk geval mooier dan een met een linnen dak. Die verwaaide kapsel wauw-wat-snel-ervaring kan ik immers ook wel in een andere cabrio beleven. Daar heb je toch geen Porsche voor nodig? De Porsches uit begin jaren ’80 zijn mijn lievelings. En Targa’s. Ook de 993 (1993-1998) verdient wat mij betreft altijd een eervolle vermelding. Die is toch ook wel belachelijk goed gelukt hoor…
Kleine lieveling met de leukste private plates!