De in de nazomer van 2005 geïntroduceerde derde generatie Renault Clio opereert in de compacte klasse, maar is eigenlijk helemaal niet meer zo klein. Net als enkele van zijn concurrenten zoals de Volkswagen Polo, de Opel Corsa en de Ford Fiesta is de Clio behoorlijk gegroeid. In 2006 werd de Fransman gekroond tot Auto van het Jaar. De vierde generatie volgde in 2013.
Het gegroeide formaat geldt voor zowel de drie- als de vijfdeurs hatchback, maar vooral voor de voor het eerst geleverde Clio stationwagon, Renault Clio Estate genaamd (vanaf 2008). Deze heeft een met 20 cm verlengde wielbasis om meer binnen- en bagageruimte te creëren. De voordelen van de Clio bleven met de komst van derde generatie gehandhaafd: het is in vergelijking met bovengenoemde concurrenten de meest comfortabele keuze onder de compacte modellen met relatief veel binnenruimte.
Kwaliteitsoffensief
Renault is met de derde Clio een kwaliteitsoffensief gestart dat zowel de betrouwbaarheid als de veiligheid naar een hoger plan moest brengen. Dat heeft zich vertaald in het feit dat niet alleen ABS en een serie airbags tot de standaarduitrusting behoorden, maar op de sterkere motoriseringen eveneens ESP (stabiliteitscontrole). Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de derde Clio de maximale score van vijf sterren.
Roetfilter standaard vanaf 2006
De Renault Clio heeft een goede standaarduitrusting die met het sterker worden van de motoren progressief toeneemt. Zo beschikt het basismodel, de Renault Clio 1.2, over zaken als ABS, airbags voor en opzij, centrale deurvergrendeling en stuurbekrachtiging.
Het vermogen van de benzinemotoren – allen viercilinders met zestien kleppen – begint bij 65 pk, en heeft een maximum van tot 200 pk, gereserveerd voor de Renault Clio 2.0 16V RS. Er was ook keuze uit verschillende dieselmotoren. De van een turbo voorziene motoren leveren 64 tot 100 pk en hebben vanaf bouwjaar 2006 standaard een roetfilter. Deze motoren gelden als relatief stil en kunnen een verbruik halen van iets meer dan 4 l/100 km. De benzineversies doen het met 6 tot 7 l/100 km. De sportieve Clio RS heeft per 100 km nog drie liter meer nodig.
Stap vooruit
De eerste twee generaties van de Renault Clio overtuigden op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid niet, maar met deze derde Clio heeft Renault op deze gebieden een flinke stap vooruit gezet. De wegenwacht heeft vanaf begin af aan weinig opvallende meldingen van de Clio en vanaf bouwjaar 2007 krijgt de Fransman zelfs het label 'uitstekend'. Bij de apk-keuringen vallen hoogstens een groter dan gemiddelde stuurspeling op, iets verhoogde slijtage van de remmen en defecte gloeilampen. Als je de aankoop van een tweedehands Renault Clio overweegt, verdient het verder aanbeveling er op te letten of de distributieriem aan vervanging toe is. Dat is een vrij kostbare reparatie, maar wel een noodzakelijke als je de kans op motorschade niet wilt vergroten.
Renault Clio occasions
Op Marktplaats staat altijd een groot en gevarieerd aanbod van Renault Clio occasions. Van deze derde generatie zelfs 900 exemplaren, onderverdeeld in alle carrosserievarianten en zowel met automaat als met handbak. Het overgrote deel (700 stuks) heeft een benzinemotor. Prijzen starten momenteel net onder de 2.000 euro.