De derde generatie Renault Laguna was leverbaar in drie carrosserievarianten: als tweedeurs coupé, vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs stationwagon, de Laguna GrandTour. Enkele concurrenten van de Renault Laguna zijn de Opel Insignia, de Volkswagen Passat en de Toyota Avensis. De Laguna is begin dit jaar opgevolgd door de Renault Talisman.
Renault heeft de derde Laguna ontwikkeld in samenwerking met Nissan. De Laguna III deelt dan ook veel onderdelen met de Nissan Altima. Een technische bijzonderheid aan de derde generatie is de beschikbaarheid van vierwielbesturing op de Laguna GT. Hierbij sturen de achterwielen elektrisch aangedreven in een kleine hoek mee. Dit moet een bijdrage leveren aan de wendbaarheid en het rijgedrag. In januari 2011 presenteerde Renault de Laguna facelift met een iets gewijzigd front en aangepaste achterkant. De vernieuwde Laguna Coupé arriveerde een jaar later.
Zuinige diesels
Kopers van de Renault Laguna hadden keuze uit vier- en zescilindermotoren. Voor de benzineversies liep het vermogen uiteen van 110 tot 238 pk, bij de diesels was dit 110 tot 235 pk. Een aanbevelenswaardige motor is de 2.0 16V benzine met 140 pk. Hiermee verbruikt de Laguna ongeveer 8-8,5 l/100 km. Dieselrijders doen het het zuinigst met de 1.5 dCi met 110 pk (gemiddeld verbruik: 6 l/100 km). Wilt u als kilometervreter echter duidelijk betere prestaties bij een nog steeds acceptabel verbruik van 7 l/100 km, dan raden wij de 2.0 dCi met 150 pk aan. Renault leverde de motoren naar keuze met een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat.
ESP standaard
De veiligheidsuitrusting van de Franse middenklasser omvat onder meer airbags voorin, zijairbags en hoofdairbags, gordelspanners, ABS, een remassistent en ESP. Tot de beschikbare opties hoorden bi-xenon koplampen en dynamische (in de bocht meesturende) koplampen. Bij de botsproeven van testorgaan EuroNCAP haalde de Laguna III de hoogste score van vijf sterren.
Kwalitatief beter
In tegenstelling tot zijn voorgangers overtuigde deze Laguna wel op het gebied van kwaliteit. Bij de apk-keuringen presteren auto's van deze generatie slechts iets minder goed dan de besten in zijn klasse, maar storingsvrij is hij niet. Een enkele keer komen versleten onderdelen in de wielophanging voor, vaker zijn de remmen versleten. Ook de wegenwacht is zeer tevreden over deze Laguna en kan in de pechgevallen zelfs geen rode draad ontdekken.
Renault Laguna occasion
Wie altijd al eens een tweedehands Renault Laguna heeft willen kopen, kan zich met deze derde generatie verzekeren van de beste versie ooit. Op Marktplaats staan 250 Renault Laguna occasions van dit model te koop. Twee derde daarvan betreft de Laguna Grand Tour, de Laguna Coupé is met slechts vijftien aangeboden exemplaren zeer exclusief. Prijzen starten op het moment van schrijven net onder de 3.000 euro.