Door de toenmalige vrijstelling van bpm en mrb en omdat hij destijds maar 14% bijtelde was de Volkswagen Polo BlueMotion in 2010 en 2011 Neerlands best verkochte auto. Een echte volkswagen dus. Dat verklaart ook het ruime aanbod aan occasions, waarvan een relatief hoog aantal de driecilinder dieselversie betreft. Deze voldoet prima voor de kilometervreters, maar is niet bepaald een pk-wonder, waardoor hij door sommigen werd aangeduid als SlowMotion. Sportievelingen kunnen beter op zoek gaan naar een benzinevariant. Niet alleen nieuw, maar ook als gebruikt exemplaar is de Polo een succesnummer te noemen.
--------
Bekijk alle Volkswagen Polo occasions op Marktplaats.
-------
Aandachtspunten
De Volkswagen Polo is een auto met een degelijk imago en een goede restwaarde. Toch zijn er wel wat punten om op te letten. Zo kan bij de diesels kan het roetfilter vollopen en de EGR-klep vervuild raken als er te veel korte ritjes mee worden gemaakt. Dit is vooral een probleem bij de 1.2 TDI, die wegens belastingvoordeel ook werd gekocht door mensen die eigenlijk geen diesel nodig hadden.
De vroege 1.4 TSI (GTI) is niet bepaald vlekkeloos: uitvallende cilinders, problemen met bobines, bougies en een hoog olieverbruik zijn enkele bekende issues.
Tenslotte kunnen er problemen ontstaan omtrent de kettingspanners van de distributieketting bij alle TSI-motoren. Een ratel bij een koude motor is dan verdacht. De distributieketting kan oprekken en als de rammelende ketting een tandje overslaat kan er grote motorschade ontstaan. Er zijn auto’s onder garantie aangepakt: dat moet dan terug te vinden zijn in het onderhoudsboekje.
Tweedehands Volkswagen Polo
Op Marktplaats zijn een kleine 2.500 exemplaren van deze vijfde generatie Polo te vinden. Hiervan heeft zo'n 40% een dieselmotor, waarvan het merendeel een BlueMotion driecilinder betreft. Zestien procent van het aanbod heeft een navigatiesysteem en iets meer dan 12% heeft parkeersensoren
Prijzen beginnen rond de 5.000 euro