Aankooptips occasions: Volkswagen Up (vanaf 2011)

De vernieuwde Volkswagen Up staat in augustus bij de dealer. Dat maakt het in 2011 geïntroduceerde oorspronkelijke model extra interessant als occasion. De Up kwam eind dat jaar als driedeurs hatchback op de markt, een half jaar later gevolgd door de vijfdeurs versie. De Up is de opvolger van de Volkswagen Fox die van 2005 tot 2011 in Brazilië van de band rolde. De kleinste Volkswagen is slechts 3,54 meter lang. Nieuw is de Up iets kostbaarder dan zijn twee concerngenoten, de Seat Mii en de Skoda Citigo en eveneens kostbaarder dan veel andere concurrenten; kwalitatief trekt de kleine Volkswagen echter vrijwel altijd aan het langste eind. Maar zijn onderhoudskosten vallen vaak juist iets duurder uit en de uitrusting laat te wensen over. Zo zijn elektrisch bedienbare ramen en centrale vergrendeling pas vanaf het tweede uitrustingsniveau, ‘Move Up’, beschikbaar en airco zelfs vanaf de meest luxe variant ‘High Up’.

Comfortabele voorstoelen

De bagageruimte van de Volkswagen Up heeft een inhoud van 251 liter, maar met de neergeklapte achterbank (in twee delen neerklapbaar is eveneens verkrijgbaar) reikt dit tot meer dan 950 liter. Het laadvermogen bedraagt 355 kg. Een misser is het ontbreken van verlichting in de laadruimte. Verder zijn de voorstoelen voor lange volwassenen weliswaar comfortabel, maar optimaal comfort op de achterbank is volgens tests slechts gegund aan mensen met een lengte tot 1,65 meter. Een start-stop-systeem en remenergie terugwin-systeem zijn voorbehouden aan de BlueMotion-modellen. Voor een geringe brandstofbesparing beschikken die bovendien over een iets verlaagd onderstel. Mede door deze zaken verbruiken deze ongeveer 0,4 l/100 km minder.

Veiligheid en techniek

De veiligheidsuitrusting van de Up is compleet. Zo zijn airbags voorin en zij-airbags standaard evenals tractiecontrole. Het anti-slipsysteem ESP was op het basismodel ‘Take Up’ als optie leverbaar. Hetzelfde gold voor de Emergency City Braking noodremfunctie die de auto zelfstandig afremt en zo een ongeval verminderen of zelfs vermijden kan. Bij de botsproeven van Euro NCAP haalde de Volkswagen Up de maximale score van vijf sterren. Het motorenaanbod van de kleine Volkswagen bestaat uit twee driecilinder benzinemotoren met vermogens van 60 en 75 pk. Het gemiddeld verbruik hiervan ligt op ongeveer 6l/100 km. Volkswagen heeft de Up standaard voorzien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak en vanaf mei 2012 was een automaat tegen meerprijs bestelbaar.

Weinig problemen

Bij de wegenwacht zijn slechts enkele kleine problemen van de Up bekend. De individuele bobines kunnen spontaan stuk gaan, waarna de motor op een cilinder minder draait. Om schade te voorkomen kun je hier beter niet mee doorrijden. Verder is bekend dat een Up die veel korte ritten in de stad rijdt en daarna ineens voor langere tijd de snelweg opgaat, stil kan vallen door een vieze nokkenassensor. Deze is echter gewoon schoon te maken, waarna de auto gewoon kan doorijden.

Tweedehands Volkswagen Up

Op Marktplaats staan ruim 750 Volkswagen Up occasions te koop. Prijzen starten bij zo’n 5.000 euro. Wie een tweedehands Volkswagen Up zoekt, kan ook occasions van een van de technisch vrijwel identieke zustermodellen in overweging nemen. Dit zijn de Seat Mii en de Skoda Citigo. Wil je echter uit een ander vaatje tappen, dan kun je ook een van de vele conurrenten, waaronder het drietal Peugeot 107/108, Citroën C1 en Toyota Aygo, de Kia Picanto en de Fiat 500 in overweging nemen. wk 30 VW Up achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam