De hybride is dood, leve de…

Leve de eh…, gewone goeie ouwe benzine-auto? Jazeker, want ook het dieselaandeel in de verkopen van personenauto’s is duidelijk aan het dalen. Intussen blijft het aandeel van de volledig elektrische auto stabiel op een niet bepaald wereldschokkende 1 procent van de van de totale verkopen. Bekijk het aanbod hybride auto's op Marktplaats. Maar…, er is reden om aan te nemen dat dit segmentje dankzij een beter aanbod van betaalbare middenklassers met een acceptabele actieradius in de loop van dit jaar nog langzaam maar gestaag zal groeien. De groei is er bij de (stekker)hybrides definitief uit. Sterker nog, sinds er ‘gewoon’ 22 procent bijtelling geldt voor dit type auto’s is deze markt volledig ingestort. De markt voor nieuwe exemplaren althans. De export van hybriden gaat evenwel als een tierelier. Want veel van die Mitsubishi ‘Foutlanders’ bijvoorbeeld zijn inmiddels aan het einde van het leasecontract gekomen en worden geëxporteerd om met name in de diverse Oost-europese landen een bijdrage te leveren aan een beter milieu. Zo doen we dus met een omweg nog een beetje extra aan ontwikkelingshulp, omdat deze auto’s in Nederland met honderden miljoenen aan misgelopen belastinginkomsten zijn gesubsidieerd. Hoezeer fiscale incentives de automarkt hebben beïnvloed (of uit z’n evenwicht gebracht…) blijkt uit het feit dat op het hybride-hoogtepunt in 2015 bijna tien procent van de nieuw verkochte auto’s een hybride was. Een jaar later (toen de bijtellingsregels flink waren aangescherpt) was het al minder dan vijf procent. En ten bewijze van de stelling dat de hybride (zo goed als) dood is, volgt dan nu het aantal hybrides dat in de eerste twee maanden van dit jaar is verkocht: 211. Dat is een schamele 0,3 procent van de markt. Daarbij zou ter ‘verdediging’ aangevoerd kunnen worden dat er thans nog dik drieduizend van die dingen op voorraad staan omdat de branche eind vorig jaar wellicht nog ietwat te enthousiast inkocht (en uiteraard ook registreerde om de aanstaande eigenaren nog van 15% bijtelling te kunnen laten profiteren). Een tamelijk veelzeggend detail in deze ontwikkeling is dat de hybrides in de hogere prijsklasse (met name dikke SUV’s…) nog het minst te lijden hebben gehad onder de ‘normalisering’ van de (lease)automarkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam