Elektrisch staat niet gelijk aan emotieloos

Als het aan de Tweede Kamer ligt mogen er in 2025 uitsluitend ‘emissieloze’ auto’s worden verkocht. Dat klinkt tamelijk ver weg, maar dat duurt dus nog slechts negen (!) jaar. Even los van de praktische haalbaarheid van dit plan (je moet tenslotte doelen stellen en stippen op de horizon durven zetten), maken de heren en dames in Den Haag wederom de storende fout elektrische auto’s emissieloze voertuigen te noemen. Daar ga ik tenminste maar even van uit, omdat minister Kamp van Economische Zaken in de PvdA-motie wordt opgeroepen de verkoop van elektrische auto’s (nog meer?) te stimuleren. Toch is er hoop voor wat we maar eens even de eigentijdse autoliefhebber noemen. Want op 31 maart jongstleden (nee, niet op 1 april…) stonden er over de hele wereld Applestore-achtige rijen voor de Tesla-winkels. Niet omdat de ‘betaalbare’ Tesla 3 na lang wachten nu eindelijk leverbaar is, maar om een aanbetaling van 1.000 dollar te komen doen op een auto die medio volgend jaar waarschijnlijk pas in productie zal gaan. Dat heeft niks met ratio, maar alles met emotie te maken. En daarmee haalde Tesla niet alleen de voorpagina’s van alle kranten, maar tevens een paar miljard binnen. Geld dat Tesla goed kan gebruiken in de laatste ontwikkelingsfase van de Tesla-middenklasser die in Nederland hopelijk minder dan een halve ton gaat kosten. Over het afgelopen jaar boekte Tesla een verlies van 900 miljoen dollar. Niet iets waar Elon Musk wakker van ligt overigens; alles verloopt tot nu to min of meer volgens plan. Die aanbetaling krijg je trouwens gewoon terug als je de auto uiteindelijk toch niet wilt hebben, omdat 'ie straks in werkelijkheid toch een beetje tegenvalt of omdat de specificaties in vergelijking met de nieuwe elektrische auto’s van de ‘oude’ autofabrikanten (die ook bepaald niet stil zitten) niet zo uniek blijken te zijn. De verwachte actieradius van 350 km is in elk geval niet wereldschokkend te noemen. Dat zijn de specificaties van Apple-producten in vergelijking met hetgeen de concurrentie biedt trouwens ook niet meer. Eigenlijk is er niks nieuws onder de zon dus. Of toch wel? Jazeker: in het nogal desolate Noord-Oosten van Duitsland worden in de ‘Wendelstein’ 7-X stellerator (waarin kernfusie plaatsvindt) sinds kort buitengewoon veelbelovende stappen gemaakt op weg naar de oneindige, daadwerkelijk volledig emissieloze energiebron. Daar word ik dan weer (licht) emotioneel van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam