Aankooptips occasions: Renault Scénic (2003-2009)

De tweede generatie Renault Scénic kwam in 2003 op de markt. Technisch is het model gebaseerd op de Renault Mégane. De midi-MPV Scénic biedt genoeg plaats voor vijf personen tijdens een vakantietrip, maar wie nog meer ruimte nodig heeft, kan bij de een jaar later geïntroduceerde Grand Scénic terecht. Die is 23 cm langer. We vertellen hoe betrouwbaar ze zijn. De extra lengte van de Renault Grand Scénic komt ten goede aan een (optionele) in de bagagevloer verzonken derde zitrij met twee extra zitplaatsen. Met de overgang van de eerste naar de tweede Scénic investeerde Renault veel in veiligheid en betrouwbaarheid. Aan boord zijn acht airbags en ABS. ESP was op alle uitvoeringen mogelijk en op de luxemodellen standaard. De midi-MPV haalde bij de botsproeven van EuroNCAP de maximale score van vijf sterren.

Motoren

Testers waren lovend over het grote en variabele interieur evenals het veilige en comfortabele weggedrag van de Renault Scénic. Ook de trekkracht van de dieselmotoren kreeg de handen op elkaar. Het aanbod motoren was sowieso omvangrijk. Het bestaat uit viercilinder benzine- en dieselmotoren, beide zowel met als zonder turbo. Het vermogen van de benzineversies loopt uiteen van 95 tot 130 pk, bij de diesels is dat 82 tot 150 pk. De sterke dieselversies zijn veel verkocht en een goede keuze, mits de getande riem steeds bijtijds vervangen is. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 5 l/100 km. Bij de benzinemotoren is dit 2 tot 3 liter meer.

Ga voor de facelift

De Renault Scénic kreeg in september 2006 een facelift. Deze modellen zijn vooral goed te herkennen aan de grotere koplampen. Ook de techniek werd aangepakt, want de Scénic overtuigde tot dat moment niet op het gebied van betrouwbaarheid. Vooral de slecht tegen vocht beschermde elektronica zorgt nogal eens voor ongemakken. Ook de sleutelkaart, die de centrale vergrendeling bij het naderen van de auto automatisch moet bedienen, is een bron van ergernis. Vanaf de facelift heeft Renault veel van de zwakke punten gelukkig aangepakt. Uit de statistieken van de wegenwacht komt dit als een grote sprong in betrouwbaarheid naar voren. Bij de apk hetzelfde beeld. Ook roest aan dragende delen komt niet of nauwelijks voor. Het enige waar je bij aankoop op moet letten is speling in de besturing, want dat is het enige probleem dat na de facelift nog regelmatig voorkomt.

Tweedehands Renault Scénic

Richt je bij het zoeken naar een tweedehands Renault Scénic vooral op exemplaren van na de facelift. Op Marktplaats staan bijna 600 occasions van deze generatie. Prijzen starten al onder de 1.000 euro voor exemplaren met meer dan drie ton op de klok. Als je een gebruikte midi-MPV zoekt, kun je ook een van de concurrenten van de Scénic overwegen, zoals de Opel Zafira, de Volkswagen Touran of de Toyota (Corolla) Verso. wk 47 Renault Scénic achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam