Steeds meer oldtimers… en in verrassend goede conditie

Het aantal oldtimers in ons land is sinds 2014 met een kwart toegenomen. Op zich al alleraardigst nieuws. Maar uit een Duits onderzoek blijkt ook nog eens dat dit soort liefhebbersauto’s vaak in uitstekende conditie verkeert.

Bekijk alle klassiekers en oldtimers op Marktplaats.

Eerst eens even ophalen wat oldtimers/klassiekers ook alweer zijn. Die grens lag altijd bij 25 jaar, want tot 2014 hadden de eigenaren van deze auto’s belastingvoordeel. De overheid heeft deze lijn per 1 januari van dat jaar echter opgeschroefd naar 40 jaar. Hoewel auto’s voor de belasting dan pas als oldtimer worden gezien, geldt onder liefhebbers nog steeds de grens van 25 jaar. Auto’s in de leeftijd van 15 tot 25 jaar zijn youngtimers.

Minder klassiekers verkocht

Als gevolg van het verhogen van de belastingvrije leeftijd van 25 naar 40 jaar (per januari 2014), zijn de verkopen van klassiekers van 25 tot 40 jaar flink afgenomen. Het CBS heeft pas bekend gemaakt dat het aantal oldtimers van 40 jaar en ouder de afgelopen jaren juist sterk is toegenomen: met 25% sinds 2014.

Meest populaire oldtimers

Met bijna 19.000 exemplaren zijn oldtimers van Volkswagen veruit het populairst, gevolgd door Mercedes (11.600) en Citroën (9.400). Op korte afstand volgen Volvo en Ford (beide tussen de 8- en 9.000 stuks), waarna een gat ontstaat met MG (7.000). Verder rijden er ongeveer 6.000 oldtimers van Fiat en Opel rond. Het totale aantal auto’s in ons land van 40 jaar of ouder bedraagt per 1 januari 2018 141.000 (tegen 114.000 in 2014). Daarnaast zijn er 81.000 klassiekers die in de overgangsregeling zitten. De eigenaren van benzineauto’s van vóór 1988 hoeven tot ze de leeftijd van 40 jaar bereiken, slechts 120 euro per jaar wegenbelasting te betalen. Voorwaarde is wel dat ze van december tot en met februari niet de weg op gaan.

Oude tweedehands auto’s in topstaat

In Duitsland (en de meeste andere Europese landen) geldt een auto al als oldtimer vanaf 30 jaar. Als gevolg van belastingwetgeving stijgen deze klassiekers bij onze oosterburen eveneens in populariteit. Op dit moment rijden er in Duitsland zo’n 700.000 rond, een stijging met 11% in vergelijking tot 2017. Oldtimers zijn echte liefhebbersauto’s, zo bevestigt een onderzoek van de Duitse GTÜ. Dit overkoepelende orgaan van in de autobranche werkzame technici, heeft uitgezocht dat klassiekers doorgaans in een uitstekende conditie verkeren.

Zonder mankement

De techniek-organisatie heeft de apk-keuringen van deze auto’s aan een nader onderzoek onderworpen. Daaruit blijkt dat de klassiekers ondanks hun hoge leeftijd vaak in veel betere technische staat zijn dan veel jongere auto’s. Voor wat betreft het aantal mankementen zitten ze zelfs op het niveau van acht- tot negenjarige auto’s. Vooroorlogse auto’s doen het nog beter: maar liefst 75% van de auto’s uit de periode 1920-1940 komt zonder mankement door de keuring.


Bij onze oosterburen is de vanaf 1982 geproduceerde Mercedes 190 al zes jaar een belastingtechnische klassieker. Wij moeten nog vier jaar geduld hebben.




De Vanaf 1974 geproduceerde Volkswagen Golf I is ook bij ons al belastingvrij…




…net als zijn kleine broer, de vanaf 1975 gemaakte VW Polo.




De eerste generatie BMW 5-serie (ook bekend als BMW E12) ging in 1972 in productie.




Wie kent de Renault 5 nog? De voorloper van de Renault Clio zag ook in 1972 het levenslicht.




Met de 308 trapte Ferrari in 1975 de inmiddels beroemde reeks met V8 middenmotor-modellen af.




De geestelijk vader van de Fiat Punto, de olijk vormgegeven Fiat 127, verscheen in 1971.




Met bouwjaar vanaf 1975 zijn sommige exemplaren van de Volvo 200-serie al belastingvrij. De meeste echter nog lang niet, want Volvo heeft deze marathonloper tot 1993 geproduceerd.




Uiteraard zijn er ook Japanse klassiekers. Wat te denken van deze in 1976 geïntroduceerde Honda Accord. Het hier afgebeelde exemplaar is voor de Japanse markt, te herkennen aan de ver voorop de zijkanten geplaatste zijspiegels.




De in 1974 geïntroduceerde Jeep Wagoneer is een voorbeeld van een Amerikaanse oldtimer.




Ford behoort tot de meest populaire oldtimers in ons land. Hier de eerste Ford Escort (vanaf 1968).




Met de vanaf 1968 geproduceerde Jaguar XJ kun je zakelijk ook nu nog komen voorrijden.




De voorloper van de Alfa Giulietta rolde in 1971 voor het eerst van de band Over de Alfa Sud ging het verhaal dat hij al in de folder roestte. Volgens de overlevering kwam het door de levering van inferieur Russisch staal, maar ook het feit dat de staalvoorraad voor productie op de opslagterreinen al lag te roesten, zal niet aan een roestvrije toekomst hebben bijgedragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam