Uit het november-nummer van Auto Review
Tekst: Gert Wegman
Onlangs maakten we kennis met de indrukwekkende Kia Stinger. Toch zijn we bang dat we hem over enige tijd in onze rubriek Muurbloempje terugzien, want grote Aziaten zijn niet populair. De slimme occasionkoper doet er zijn voordeel mee: voor de prijs van een nieuwe B-segmenter – of veel minder – koop je een heel dikke en superbetrouwbare Japanner of Koreaan.
-----
Bekijk alle mogelijke occasions op Marktplaats.
-----
Als een Europese consument aan een nieuwe auto in het hogere zakensegment toe is, richt hij zijn blik vrijwel automatisch naar onze oosterburen.
Audi,
BMW en
Mercedes gelden al decennialang als de vanzelfsprekende keus van de welgestelde Europese zakenman of -vrouw. Ook de Franse en Italiaanse automerken zijn zich hier al enige tijd pijnlijk van bewust. Zozeer zelfs, dat ze de handdoek in het grotere zakensegment in de ring hebben gegooid. De
Citroën C6, de
Peugeot 607 en de
Renault Vel Satis kregen geen opvolger en ook de
Alfa Romeo 166 en
Lancia Thesis zijn zonder nageslacht heengegaan.
Zo gek nog niet
Dat je in Nederland en in de rest van Europa ook nauwelijks grote Japanse of Koreaanse zakensedans tegenkomt, betekent niet dat de Aziaten hun geloof in dit segment eveneens zijn kwijtgeraakt. Maar ook Amerikanen omarmen de Toyota’s Camry, de Lexussen, Infiniti’s en Acura’s veel meer dan wij dat doen.
In de jaren zeventig en tachtig hadden Japanse en Koreaanse auto’s niet veel meer te bieden dan een leuk snoetje en een complete uitrusting voor een lage prijs. Maar later scoorden ze ook overtuigend met een ongekende betrouwbaarheid en sterk verbeterde rijeigenschappen. En sinds de Aziatische fabrikanten bijna allemaal Europese ontwerpers inhuren, zit het met de vormgeving en de afwerking ook wel snor. Toch gaat de Europese autokoper maar moeilijk overstag. Het schijnt dat wij vooral waarde hechten aan vage begrippen als merkhistorie, reputatie en status. De Amerikaanse consument, daarentegen, is veel meer gefixeerd op betrouwbaarheid,
value for money en een complete uitrusting – allemaal objectief meetbare begrippen. Soms zijn die Amerikanen zo gek nog niet.
De vijf
In deze editie van onze Marktplaats-rubriek volgen we voor één keer het Amerikaanse voorbeeld en gaan we op zoek naar betaalbare, maar grote en luxe Aziatische auto’s. De grens van ons budget leggen we bij 16.000 euro, ongeveer het bedrag dat je moet neertellen voor een nieuwe Renault Clio, op dit moment de bestverkochte auto van Nederland.
Xedos was ooit de luxedivisie van Mazda. In Europa stonden er twee modellen op het programma, de compacte 6 en deze forsere 9. Fors is trouwens een relatief begrip, want de huidige Mazda 6 is maar 2 centimeter korter dan de toenmalige topper. Deze groene schoonheid mag je voor minder dan drie mille de jouwe noemen. Daarmee ben je ruim 34.000 euro goedkoper uit dan de eerste eigenaar en houd je ten opzichte van je buurman met zijn nieuwe Clio mooi 13.000 euro in je zak. Toch rijd je er absoluut niet armoedig bij. Zijn ronde lijnen hebben iets tijdloos en aan boord word je in de watten gelegd door suède bekleding, klimaatregeling, cruisecontrol en een viertraps automaat. ABS en airbags waken over je veiligheid en de ongeblazen V6 zorgt voor voldoende prestaties. Nadelen zijn er ook: de Xedos 9 blijkt een verrassend stevige drinker, hier en daar steekt roest de kop op en bepaalde onderdelen worden schaars.
Merk: Xedos
Type: 9 2.5i V6
Bouwjaar: 1999
Prijs: 2.999 euro
Nieuwprijs toen: 37.100 euro
Kilometerstand: 181.000
Motor: V6 benzine, 2.497 cm3, 168 pk, 216 Nm
Topsnelheid: 210 km/u
0-100 km/h: 11,1 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 201 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Tijdloze elegantie, vlot en comfortabel, goedkoop
– Dorstig, onzekere onderdelenvoorziening
Als je het wel geinig vindt om een beetje indruk te maken, is deze Infiniti FX35 (zie ook openingsfoto) een goede keus. Er is immers geen mens die een grote mond durft op te zetten als je in een auto met 22-inch wielen komt aanrijden. Voeg daarbij de zwarte lak en de zwaar verduisterde achterruiten en iedereen wuift je vriendelijk toe om vooral voor te gaan. Bang voor een gat in je brandstofbudget? Nergens voor nodig, want deze FX35 rijdt op lpg. Ook al verbruikt-ie algauw 1 op 7, met een literprijs van rond de 60 cent is dat best vol te houden. De maandelijkse incasso van de wegenbelasting is dan weer wel even slikken, maar daar krijg je veel voor terug. Deze mastodont is ondanks zijn bijna twee ton aan gewicht namelijk aangenaam vlot, en stuurt veel beter dan je denkt. En een lúxe! Alles is van leer, je krijgt dvd-schermen achterin, een achteruitrijcamera, xenonlicht, noem maar op.
Merk: Infiniti
Type: FX35
Bouwjaar: 2005
Prijs: 10.995 euro
Nieuwprijs toen: 80.000 euro
Kilometerstand: 238.920 km
Motor: V6 benzine (lpg), 3.498 cm3, 280 pk, 270 Nm
Topsnelheid: 220 km/u
0-100 km/h: 7,3 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 482 euro (lpg)
Apk: bij aflevering
Plus en min
+ Iedereen gaat opzij, superdeluxe, sneller dan je denkt
– Niet vragen wat een setje banden kost, iedereen vraagt wanneer je een stukje gaat rappen
Hoewel het model oorspronkelijk alweer uit 2012 dateert, vinden wij de Kia Optima er nog steeds strak en modern uitzien. Met een beetje fantasie zie je in de gloednieuwe Stinger zelfs diverse Optima-elementen terug. Ook technisch is deze Koreaan nog bij de tijd. Dankzij de krachtige hybride aandrijflijn levert hij aangename prestaties, zonder dat je kapitalen aan benzine kwijt bent. Als je kalm aan doet, kun je zelfs volledig elektrisch rijden. Natuurlijk is de Optima geen sportwagen, maar de rijeigenschappen zijn niet verkeerd en over het comfort valt evenmin veel te klagen. De bediening is af en toe wel wat cryptisch. Ronduit tegenvallend is de kofferruimte met zijn schamele inhoud van 381 liter, een gevolg van het accupakket onder de koffervloer. Er moet volgens ons nog een staartje van de zevenjarige fabrieksgarantie op de auto zitten, maar vanwege de goede betrouwbaarheidsreputatie van Kia, maken we ons daar verder geen zorgen over.
Merk: Kia
Type: Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack
Bouwjaar: 2013
Prijs: 14.900 euro
Nieuwprijs toen: 33.995 euro
Kilometerstand: 111.198 km
Motor: viercilinder benzine + elektromotor, 1.998 cm3, 177 pk, 319 Nm
Topsnelheid: 190 km/u
0-100 km/h: 9,2 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 249 euro
Apk tot: 6 juni 2019
Plus en min
+ Compleet, comfortabel, modern en zuinig
– Kleine kofferbak, automaat is geen toppunt van beschaving
Voor nog geen 10.000 euro kun je deze Lexus GS 430 de jouwe noemen. Dat is een tiende deel van de oorspronkelijke catalogusprijs ... En let wel, dit is geen hybride Lexus, maar eentje met een ‘ouderwetse’ V8 onder de kap. Echt een feest van ‘loopcultuur’, deze 4,3-liter achtcilinder! Maar laat je niet in de luren leggen door die zijdezachte sound. Als je even niet oplet, fluistert de V8 je regelrecht de fuiken van het Centraal Justitieel Incassobureau in. In iets meer dan zes tellen zit je op 100 km/h, en op de
Autobahn volg je moeiteloos de dikke Duitsers. Het verbruik is, eh … conform gewicht en prestaties, zullen we maar zeggen. Gelukkig is er van afschrijving nauwelijks sprake meer en verder staan Lexussen te boek als oerdegelijk. Met een beetje geluk blijven de onderhoudskosten dan ook behapbaar. Rest niets anders dan te genieten van het geurige leer, de perfecte afwerking en die geweldenaar onder de kap ...
Merk: Lexus
Type: GS 430 President
Bouwjaar: 2005
Prijs: 9.750 euro
Nieuwprijs toen: 90.100 euro
Kilometerstand: 234.593 km
Motor: 4.293 cm3, 283 pk, 417 Nm
Topsnelheid: 250 km/u
0-100 km/h: 6,1 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 273 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Een V8, topkwaliteit
– Brandstofverbruik? Check!
Wil je een dijk van een auto, maar dan niet eentje waarmee je de de buren op stang jaagt? Kijk dan eens naar deze Hyundai. Hij is comfortabel, snel, luxe en behoorlijk ruim. Vergis je ook niet in de wegligging, want ondanks het prettige comfort gaat de Grandeur heel behoorlijk de hoek om. Daarbij moet je je wel goed vasthouden, want op het gladde leer van de vlakke – elektrisch verstelbare – stoelen glij je alle kanten op. De smeuïge 3,3-liter V6 loopt prachtig, maar is best venijnig. Niet zo vreemd als je weet dat hij 235 pk en 304 newtonmeter genereert. Al dat moois is verpakt in een zeer strakke koets. Hij is misschien een beetje anoniem, maar met name de achterkant is met oog voor detail vormgegeven. Het interieur ziet er eveneens gelikt uit, en de materialen zijn fraai. Uiteraard is deze dikke Koreaan van de meeste moderne gemakken voorzien. Inclusief een navigatiesysteem met groot touchscreen.
Merk: Hyundai
Type: Grandeur 3.3 V6 STYLE
Bouwjaar: 2005
Prijs: 5.445 euro
Nieuwprijs toen: 43.995 euro
Kilometerstand: 134.851 km
Motor: V6 benzine, 3.342 cm3, 235 pk, 304 Nm
Topsnelheid: 237 km/u
0-100 km/h: 7,8 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: in overleg
Belasting (3 mnd.): 249 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Geweldenaar, V10-geluid, toekomstige klassieker
– Slurp!
Om de top tien af te maken...
Ontworpen naar het voorbeeld van de Lexus LS 400. De Legend is wellicht minder comfortabel, maar ook veel sportiever. Onderschatte auto. Ideaal als zakelijke youngtimer.
De oudere broer van de Grandeur en qua uiterlijk en karakter ook nog een klassieke, grote Aziaat. Comfortabel en compleet, maar absoluut geen bochtenridder.
We begrijpen heel veel niet van Amerikanen, maar wel dat zij de Toyota Camry jarenlang als favoriete auto hadden. Ruim, comfortabel, no-nonsense en hij doet het altijd.
Misschien geen reusachtige auto, maar wel een kanjer van een Suzuki, met een joekel van een viercilinder (2.400 cm3, 178 pk). Standaard voorzien van veel leer en luxe.
Draagt dezelfde naam als onze koningin, maar is lang niet zo populair en – eerlijk is eerlijk – ook niet zo mooi. Maar wel: veel voor weinig en hartstikke betrouwbaar.