Uit het oktober-nummer van Auto Review
Tekst: Gert Wegman
In ons ‘Auto Review’-magazine van deze maand voelen we de AMG-versie van de Mercedes E-klasse aan de tand. Ook veel andere merken hebben speciale afdelingen of dochterbedrijven die zich op de allersnelste jongens van het portfolio richten. We struinen Marktplaats af en stellen tien van de leukste – en relatief betaalbare – voorbeelden van huistuning-vlijt aan je voor.
-----
Bekijk alle sportieve auto's op Marktplaats.
-----
AMG
Dit jaar viert AMG zijn vijftigjarig bestaan. Het bedrijf werd in 1967 opgericht door twee voormalig Mercedes-medewerkers en groeide uit tot de huistuner van
Mercedes. Dat beviel de fabrikant kennelijk uitstekend, want in 2005 werd het tuningbedrijf voor 100 procent Mercedes-eigendom. Dat de banden stevig zijn aangehaald, zie je ook aan de benaming van de nieuwste AMG-modellen. Terwijl AMG voorheen een onderdeel was van de typeaanduiding, dragen de snelste jongens uit het gamma tegenwoordig Mercedes-AMG als merknaam.
Abarth
Een andere bekende huistuner is Abarth. Dat Italiaanse bedrijf werd al opgericht in 1949 en bouwde een aantal fraaie sportieve modellen. Niet veel later maakten Carlo Abarth en zijn mannen een succesvolle tuningkit voor de Fiat Topolino. Daarna was Abarth kind aan huis bij
Fiat als er iets écht leuks moest komen. In 1971 nam Fiat het tuningbedrijf over. In de jaren 90 verdween de naam Abarth vrijwel volledig van de radar maar sinds 2008 brengt Fiat weer Abarth-auto’s op de markt.
Het echte werk
Naar het voorbeeld van AMG en Abarth bedachten veel andere merken vergelijkbare constructies voor hun sportieve topmodellen. Doorgaans werkt het label van de betrokken ‘huistuner’ behoorlijk statusverhogend. Daar maken de fabrikanten dan weer dankbaar gebruik van door speciaal aangeklede versies van hun huis-tuin-en-keukenmodellen te bedenken, en die dan bijvoorbeeld R-line, AMG Edition of ST Line te noemen. Die zijn meestal opgeleukt met spoilers, dikke lichtmetalen wielen en sportstoelen, maar daar blijft het wel bij. Wij gaan op Marktplaats echter uitsluitend op zoek naar het echte werk. Nieuw zijn dergelijke auto’s aan de prijs, maar de afschrijving van hoogvermogende auto’s is ook stevig. Voor de occasionkopers is dat natuurlijk goed nieuws. Tijdens onze speurtocht op Marktplaats.nl kwamen we een aantal uiterst verleidelijke aanbiedingen van de huismerken tegen:
De Mercedes E-klasse van de W210-editie ziet er best decent uit. Aan de buitenkant zie je alleen aan de typische wielen dat het hier om een AMG gaat. Geen lelijke spoilers of foute skirts, en al die leukerds met hun taxi-grapjes laat je bleekneuzig achter je zodra je de klassiek hamerende V8 aan het werk zet. In minder dan 6 tellen zit je op de 100 km/u en tijdens tussensprints kun je het schaterlachen maar moeizaam onderdrukken. Voer vóór aankoop wel een gedegen roestcontrole uit, bij deze generatie E-klasse geen overbodige luxe. In het interieur is het helaas een ‘foute’ boel. Stoelbekleding in glimmend zwart en oudroze – wie verzint zoiets? Zelfs in de stuurwielrand komt die kleurencombinatie terug. En alsof dat nog niet erg genoeg is, struikel je over de glimmende houtaccenten. Alleen de goudkleurige deurgrepen ontbreken nog. Ach, wat kan het je schelen, want behalve overdonderende prestaties biedt deze AMG je ook veel ruimte, luxe en comfort.
Merk: Mercedes-Benz
Type: E 55 AMG
Bouwjaar: 1998
Prijs: 9.750 euro
Nieuwprijs toen: 111.131 euro
Kilometerstand: 157.498
Motor: V8 benzine, 5.439 cm3, 354 pk, 530 Nm
Topsnelheid: 250 km/u
0-100 km/h: 5,7 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 224 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Betaalbaar, de snelste taxi van de buurt
– Roest-risico, dat interieur ...
Je kent ze wel, van die aandoenlijke kleine hondjes die heel lief bij hun vrouwtje op schoot zitten. Je kunt het gewoon niet laten om ze even over hun bolletje te aaien. Maar dan haalt zo’n kreng toch grauwend en grommend naar je uit! Zoiets staat je ook te wachten als je een ritje met de Abarth 595 maakt. Hoewel dit ‘opgeblazen Vijfhonderdje’ in absolute cijfers niet extréém snel is, voelt-ie wel zo aan. Het hitsige ding wil er continu met je vandoor en zodra het turbogaatje is overwonnen, rukken 165 hele pk’s flink aan het stuur. Opgezweept door het nest schorpioenen onder de motorkap zet je bochten al gauw iets te hard in, en dan word je op de vingers getikt door een stevige portie onderstuur. Stoplichtsprintjes zijn echter altijd lachen, gieren, brullen. Vooral omdat elke BMW-piloot je hopeloos onderschat. De vraagprijs is pittig, maar daar staan weer bescheiden gebruikskosten tegenover. Al met al een verleidelijk bijtertje.
Merk: Abarth
Type: 595 1.4 T-Jet 165 Turismo
Bouwjaar: 2017
Prijs: 25.900 euro
Nieuwprijs toen: 32.495 euro
Kilometerstand: 7.208 km
Motor: viercilinder benzine met turbo, 1.368 cm3, 165 pk, 230 Nm
Topsnelheid: 218 km/u
0-100 km/h: 7,3 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 95 euro
Apk: 4 september 2019
Plus en min
+ Vermakelijk bommetje, zuinig, rood leer
– Bommetje duiten, krap
“Schat, nu de kinderen wat groter worden, wil ik toch wel een MPV, hoor. En zo’n hoge instap vind ik ook heel handig.” Veel autoliefhebbers gruwen alleen al bij de gedachte dat hun partner zoiets voorstelt. Wég sportief rijgedrag en wég die grote glimlach na wéér een gewonnen stoplichtsprintje. Dacht je. Nooit van de
Opel Zafira OPC gehoord? De geblazen 2,0-liter turbomotor bezorgt deze hoge zevenzitter 241 pk en bijbehorende prestaties. Maar dat hoeft je partner niet per se te weten. Want behalve de OPC-logo’s, de leren sportstoelen en het 18-inch lichtmetaal is er niets dat de potentie van dit grijze gezinsbusje verraadt. En die blinkende uitlaatpijpen dan? Ach, die zie je tegenwoordig ook bij elk sportief aangekleed driecilindertje ... Ondanks de indrukwekkende wagenhoogte blijft het overhellen tot een minimum beperkt. Keerzijde is de harde vering, maar het aanhankelijke Recaro-meubilair zorgt dat je niet van je plek stuitert.
Merk: Opel
Type: Zafira 2.0 16V OPC
Bouwjaar: 2006
Prijs: 9.950 euro
Nieuwprijs toen: 42.700 euro
Kilometerstand: 155.719 km
Motor: viercilinder benzine met turbo, 1.998 cm3, 241 pk, 320 Nm
Topsnelheid: 231 km/u
0-100 km/h: 7,8 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 224 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Ongekende combinatie van ruimte en prestaties
– Harde vering, hij is grijs
Toegegeven, er zijn snellere hot hatches en coupés in dit segment, maar de Mégane Coupé RS (zie ook openingsfoto) is wel zo’n beetje de strakste. De besturing is superdirect en je voelt precies wat de voorwielen uitvreten. De term ‘overhellen’ is op de RS dan ook nauwelijks van toepassing. Deze RS is voor de zekerheid wel van Brembo-remmen voorzien. Ze zijn prima te doseren en de vertraging voelt als een stomp in je maag, ook als je ze flink heet stookt. Wat ook zwaar op de maag valt, is de stevige drankzucht van de 250 pk sterke RS. Je zult je best moeten doen om een verbruik van 1 op 10 te halen. De auto is redelijk hardcore, maar dat zie je er niet aan af. De zwarte snoet en de grote wielen hinten wel in een bepaalde richting, maar gelukkig is Renault Sport zich niet te buiten gegaan aan Johnny-spoilers en ander plakplastic.
Merk: Renault
Type: Mégane Coupe RS 2.0-16V T 250
Bouwjaar: 2012
Prijs: 16.945 euro
Nieuwprijs toen: 35.275 euro
Kilometerstand: 99.895 km
Motor: viercilinder benzine met turbo, 1.998 cm3, 250 pk, 340 Nm
Topsnelheid: 170 km/u
0-100 km/h: 12,6 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 176 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Snaarstrak, superdirect
– Nogal stevig geveerd, dorstig
Hierboven noemden we de Mercedes E 55 AMG nog een beest, maar dat trekken we terug. Vergeleken met de M5 van de E61-generatie is die E-klasse een knuffelbeer. Op toeren klinkt de door BMW Motorsport gekietelde tiencilinder van deze
5-serie als een uit de hand gelopen death metal-concert. Rustig en comfortabel toeren kan ook, want de zeventrapsautomaat schakelt vroeg op. Bij tussensprints op de autobahn moet je de auto een beetje helpen door handmatig een paar tandjes terug te flipperen, want de V10 houdt van toeren maken. Het leuke is dat je de auto ook gewoon op de parkeerplaats van de supermarkt kunt zetten, zonder dat er bosjes pubers omheen komen staan. Vervolgens slokt de bagageruimte met gemak al je weekboodschappen op. Minstens zo prettig is dat de E61 veel lichter en compacter aanvoelt dan hij is. Dat maakt hem tot een prima auto voor alledag, al is je benzineboekhouder het daar waarschijnlijk niet mee eens.
Merk: BMW
Type: M5 V10 Touring
Bouwjaar: 2007
Prijs: 46.500 euro
Nieuwprijs toen: 165.585 euro
Kilometerstand: 90.000 km
Motor: V10 benzine, 4.999 cm3, 507 pk, 520 Nm
Topsnelheid: 250 km/u
0-100 km/h: 4,8 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag
Belasting (3 mnd.): 289 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Geweldenaar, V10-geluid, toekomstige klassieker
– Slurp!
Om de top tien af te maken...
Met deze sprinter in clownspak maak je vooral jezelf aan het lachen; in 7,8 s tik je de 100 km/h aan. In rechte lijn leuk, voor het bochtenwerk moet je de Nismo RS hebben.
Zó jammer dat ook het dievengilde met Audi’s RS-modellen wegloopt – het maakt de verzekering bijna onbetaalbaar. Zeker met V8 (320 pk) is dit een heerlijke auto.
Woest ploffend sleurt de 241 pk sterke V6 je in no-time naar gene zijde van de rijbewijsgrens. Dankzij 4WD is de R32 behoorlijk bochtvast, al drukt er wat veel gewicht op de voorwielen.
Na de Ralliart-behandeling stuurt de Colt 1.5 Turbo scherper en ligt hij beter op de weg. Voor wat extra
bite kun je hem nog 30 pk laten opkietelen. Veel pk’s voor weinig!
Voor deze Volvo moet je zo’n 68 mille neertellen, wat neerkomt op 194 euro per pk. Een hoop geld, maar de honderdsprint in 4,9 tellen, de riante uitrusting en de kleur maken veel goed.