De 7 beste auto-interieurs van 2017

Net als vorig jaar heeft het Amerikaanse Wardsauto een lijst van de beste auto-interieurs van afgelopen jaar laten samenstellen. Tot de winnaars behoren onder meer modellen van Alfa Romeo, Bentley en Mini.

—–
Bekijk het mooie interieur van de tweedehands Mini Countryman en andere occasions op Marktplaats.
—–

Het testteam heeft de nieuwe modellen beoordeeld op esthetiek, materiaalgebruik, ergonomie, veiligheid, kwaliteit, afwerking en gebruiksvriendelijke elektronica. De panelleden beoordelen alleen interieurs die compleet nieuw of vergaand verbeterd zijn.

De verkiezing is dit jaar veranderd. Het gaat niet langer om winnaars per segment, maar alle interieurs zijn tegelijk beoordeeld met hun segment als referentie. Dit, omdat het aantal nieuwe modellen in een bepaald segment van jaar tot jaar verschilt. Veel auto’s uit de kleinere segmenten en enkele Europese merken worden in Amerika niet verkocht, dus in deze test zijn auto’s van bijvoorbeeld Peugeot, Renault, Citroën of Skoda buiten beschouwing gelaten. Diverse merken, zoals Alfa Romeo, Bentley en Subaru vallen voor het eerst in de zeven jaar van deze verkiezing in de prijzen. Voor wat betreft het Italiaanse merk is dat overigens niet gek, want dat heeft met de 4C en de Giulia pas zijn rentree op de Amerikaanse markt beleefd. Een noemenswaardig nieuw model dat niet in de prijzen viel is de nieuwe Volvo S/V90. Reden hiervoor is dat dit interieur vorig jaar al is bekroond als onderdeel van de Volvo XC 90.

De winnaars

Bekijk hieronder de winnende interieurs van 2017, in alfabetische volgorde…

Alfa-Romeo Giulia

De testers roemen het interieur van de Giulia (zie openingsfoto) om de manier waarop het leer gestikt is. Vooral de dubbele stiknaad over het dashboard wordt gewaardeerd. Ook het feit dat het infoscherm geen standaard rechthoek is, maar kunstig in de belijning van het dashboard is geïntegreerd zorgt voor duimen omhoog. De manier waarop de diverse metallic accenten zijn vormgegeven draagt verder bij aan de Italiaanse designsfeer binnenin de Giulia. Daarnaast vallen de degelijkheid en het F1-achtige stuur op en zijn zowel het instrumentenpaneel als de middenconsole zeer overzichtelijk.

Bentley Bentayga

Het interieur van de Bentley Bentayga is volgens het testteam de nieuwe maatstaf in de klasse van de ultraluxe SUV’s. Bentley’s eerste poging in het SUV-segment heeft hetzelfde soort weldadige interieur als de andere modellen van het edele Britse merk. Een tester merkt op: “Het leer is zo zacht dat ik er niet met mijn handen vanaf kan blijven.” Opvallende andere kenmerken zijn de massagestand van de voorstoelen, een infotainmentsysteem voor beide zitrijen, een premium audiosysteem van Naim (optioneel), de best mogelijke rijassistentiesystemen en een met leer beklede uitschuifbare ‘achterbank’ in de laadvloer waar je in de pauze van de polowedstrijd even op kunt uitpuffen. Jazeker, de Bentley is vrijwel onbetaalbaar, maar de auto’s worden dan ook grotendeels met de hand gebouwd en het vakmanschap dat in het interieur is toegepast weerspiegelt dat.

Honda CR-V

Honda heeft de afgelopen jaren al een interieurprijs van Wardsauto gewonnen voor de Civic. De CR-V valt opnieuw positief op door de toepassing van hoogwaardige materialen en een overzichtelijk en degelijk gebouwd interieur. De bagageruimte van de CR-V biedt plaats aan vier koffers, de middenconsole heeft een handige, verschuifbare opbergruimte en zowel voor- als achterin zijn twee usb-poorten geplaatst. Verder vallen de volumeknop op het stuur, het zwevende en makkelijk te gebruiken infoscherm en het digitale instrumentenpaneel positief op.

Lexus LC 500

Met de LC 500 slaat Lexus op designgebied een nieuwe weg in waarmee de Japanners hopen het de gevestigde orde van de sportautobouwers lastig te maken. Zodra je het portier van het lage en brede model opent, word je getrakteerd op carbon fiber, met leer beklede kuipstoelen en een hemelbekleding van alcantara. Zelfs in combinatie met het enigszins conservatieve karamelkleurige leer van de testauto komen designelementen, zoals de portierbekleding voorzien van vloeiende lijnen er perfect uit. En dan te bedenken dat kopers bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor leer in een spannende kleur als ‘Rioja red’.

Maserati Levante

Het interieur van de Maserati Levante maakt de verwachtingen, als hoger geplaatste concerngenoot van de Alfa Giulia, meer dan waar. De Sportieve CUV (Crossover Utility Vehicle) biedt kopers een interieur dat een mix is van premium bruin leer, ebbenhouten inleg, contrasterende witte stiksels en zijden stof van de ‘Zegna Edition’ die zo sterk aanvoelt als industrieel denim. Het designteam wilde met de Levante een auto maken die je als inzittende niet alleen kan horen, maar ook voelen en ruiken. De instrumenten zijn op de bestuurder gericht met makkelijk bedienbare hendels, een gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem en grote, op de F1 geïnspireerde schakelhendels achter het stuur.

Mini Countryman

Hoewel de meeste Amerikanen auto’s willen die groter zijn dan de nieuwe Mini’s van BMW, heeft het merk daar toch een schare kopers gevonden en evolueert het met hun wensen mee. De Mini Countryman is weliswaar de grootste Mini ooit, maar deze CUV beschikt wel over veel karakteristieke Mini-designelementen die de compacte modellen mede zo geliefd hebben gemaakt. Voorbeelden daarvan zijn de op vliegtuigcockpits geïnspireerde tuimelschakelaars en het grote ronde display middenop het dashboard. Daarnaast biedt de nieuwe Countryman iets dat eerdere Mini’s niet hadden: ruimte. Andere positieve zaken zijn de verlengde zijdelingse steun op de zitting van de voorstoelen, de eenvoudige manier waarop de delen van de achterbank zijn om te klappen en de op Chesterfield-banken geïnspireerde leren bekleding voorzien van contrasterende biezen.

Subaru Impreza

Met de volledig nieuw ontwikkelde Impreza bereikt Subaru volgens het testpanel een interieurniveau dat het Japanse merk nog nooit eerder had. Het designteam van Subaru kreeg de opdracht om een interieur te ontwikkelen dat het merk in de toekomst ook in andere nieuwe modellen kan toepassen. Een scherm met een overzichtelijke indeling vormt de basis van het strak vormgegeven interieur. Aan weerszijden daarvan bevinden zich ventilatieopeningen die op deze manier in het ontwerp zijn verwerkt. Ook hier contrasterende stiknaden in het dashboard en verder valt een minimaal gebruik van knoppen op, wat een opgeruimd gevoel geeft. De portierbekleding heeft goed gelukte imitatie carbonfiber. De testers hebben sinds vorig jaar, toen de Honda Civic in de prijzen viel, in deze klasse niet zo’n enorme verbetering op interieurgebied gezien. Ook de goedkopere uitvoeringen met stoffen bekleding beschikt verder over genoeg zachte kunststof materialen die een indruk van een autoklasse hoger achterlaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam