Verzekeraars en zwarte dozen: een gevaarlijke combinatie
In grote gezamenlijkheid en uiteraard in het kader van de verkeersveiligheid pleitten de autoverzekeraars onlangs voor de invoering van een verplichte ‘zwarte doos’ in alle auto’s. De (ware) reden daarvoor is het simpele feit dat het verzekeren van auto’s geen of te weinig geld oplevert.
-------
Leer meer over het kopen en verzekeren van een auto met de Marktplaats Auto Assistent.
-------
Naar het schijnt wordt er jaarlijks voor 50 miljoen euro aan fraude bij autoverzekeringen opgespoord; in werkelijkheid worden autoverzekeraars dus waarschijnlijk voor een veelvoud van dat bedrag opgelicht. Met onvoorwaardelijke toegang tot de gegevens die EDR (Event Data Recording, zoals vrijwel alle nieuwe auto’s dat tegenwoordig reeds aan boord hebben) verzamelt, denken verzekeraars verdachte omstandigheden rond een ongeval en de daaruit voortvloeiende schadeclaims makkelijker aan te kunnen tonen. Momenteel verschaft de politie zich jaarlijks in enkele honderden gevallen toegang tot deze virtuele zwarte doos, teneinde een beter beeld te krijgen van de toedracht van zware ongelukken. Daarvoor heeft de politie geen toestemming nodig van de bestuurder en het heeft er alle schijn van dat de verzekeraars maar al te graag op de stoel van de politie plaatsnemen.
Feit is dat de verzekeringsmaatschappijen hiermee een volkomen achterhaald issue op de agenda proberen te krijgen. Want er wordt in Europees verband inmiddels hard gestudeerd op wetgeving die misbruik van voertuig-data moet voorkomen. Moderne auto’s zijn inmiddels rijdende data-verzamelaars en we hebben het hier dus over dezelfde problematiek als bij Facebook. Kopers van een nieuwe auto moeten soms al een contract tekenen waarin het gebruik van de enorme hoeveelheid data die hun auto tijdens het gebruik verzamelt, netjes is geregeld. Doel daarvan is het ontwikkelen van nieuwe diensten, die mobiliteit in de toekomst makkelijker/efficiënter moeten maken. Het kan niet de bedoeling zijn dat verzekeraars (al dan niet met een speciale zwarte doos…) te pas en te onpas persoonlijke voertuig-data mogen gebruiken om hun winstcijfers te verbeteren.