Met de wijsheid van nu: 10 onbegrepen auto’s

Uit het september-nummer van Auto Review

Tekst: Gert Wegman

Van de vele nieuwe auto’s die worden geïntroduceerd, flopt er uiteraard ook wel eens eentje. Soms omdat-ie bij zijn lancering zó bijzonder of vernieuwend is, dat de consument er nog niet aan toe is. We doen een greep uit de onbegrepen auto’s van de laatste decennia die nu wel gewaardeerd worden, of ten minste aan herwaardering toe zijn.

—–
Bekijk alle onbegrepen én populaire occasions op Marktplaats.
—–

Sommige met veel tamtam gepresenteerde auto’s die volgens de persberichten de automarkt op hun kop zouden zetten, bleken in de harde werkelijkheid veel te modern of te apart voor de gemiddelde consument. Voor de betrokken ingenieurs en technici achter bijzondere auto’s of vernieuwende technieken en concepten, is het natuurlijk frustrerend als een op papier baanbrekend idee niet wordt opgepakt. Maar het toppunt van zurigheid is natuurlijk als een concurrent er na enige tijd met jouw idee vandoor gaat en wél het commerciële succes boekt dat jij voor ogen had.

Liever geen poespas

De wat oudere lezers herinneren zich vast nog wel de Daihatsu Charade GTti met zijn 1,0-liter driecilinder turbomotortje van eind jaren 80. Behalve een turbo beschikte het Japanse machientje over een intercooler, multikleppentechniek, elektronische inspuiting en een oliekoeler. De dieselversie was zelfs een tijdje de zuinigste in serie geproduceerde automotor ter wereld. De consument vond het reuze interessant, maar gaf de voorkeur aan een Peugeot 205 GTI of Volkswagen Golf Diesel met een ‘gewone’ motor zonder al die poespas

Downsizing en turbo’s

Vergelijkbaar, maar op een iets hoger niveau, was de Saab 9000 Aero die in 1992 werd geïntroduceerd. Met zijn 225 pk en 342 Nm sterke 2,3-liter viercilinder leverde deze Zweed betere prestaties dan veel concurrenten met dikke zes- of zelfs achtcilindermotoren en dat bij een veel gunstiger gemiddeld verbruik. Hoe het met Daihatsu en Saab afliep, weten we allemaal, net zo goed als we weten dat vrijwel elk automerk zich een aantal jaren geleden op driecilinders, downsizing en turbotechniek heeft gestort…

Tien onbegrepen auto’s

Hieronder laten we een tiental auto’s de revue passeren die nauwelijks aansloegen, terwijl ze dat achteraf, op grond van bepaalde bijzondere of futuristische eigenschappen, wel hadden verdiend.

Audi A2

In het jaar 2000 introduceerde Audi de A2, een compacte auto met een aluminium carrosserie en een dichte grille. Als je de vloeistofniveaus wilde controleren of bijvullen, moest je die ‘grille’ naar voren klappen, want de motorkap kon niet open. Dankzij de toepassing van aluminium woog de A2 slechts 895 kg en was hij zuinig en, ondanks zijn bescheiden vermogen, ook nog vrij vlot. De achterpassagiers beschikten in de compacte A2 over riante beenruimte en met een inhoud van 390 liter was de bagageruimte eveneens fors. Later werd de auto leverbaar met de ultrazuinige 1,2-liter TDI uit de Lupo 3L, een 1,4-liter TDI en een direct ingespoten 1,6-liter benzinemotor. Ondanks zijn genialiteit sloeg de A2 niet aan. Consumenten vonden hem niet mooi en véél te duur. In Nederland bedroeg de introductieprijs ongeveer 42.500 gulden (ca. 21.000 euro). Een instap-Polo kostte de helft. Inmiddels wordt de A2 wél gewaardeerd, zodat occasionprijzen flink kunnen oplopen.


Merk: Audi
Type: A2 1.4
Bouwjaar: 2003
Prijs: 4.999 euro
Nieuwprijs toen: 21.380 euro
Kilometerstand: 155.000
Motor: viercilinder benzine, 1.390 cm3, 75 pk, 126 Nm
Topsnelheid: 173 km/u
0-100 km/h: 12,3 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 72 euro
Apk tot: 24 augustus 2018

Plus en min
+ Licht en zuinig, veel been- en hoofdruimte achterin, nette afwerking
– Harde vering, geen koopje, dure plaatwerkreparaties

Saab 9000

Bij gebrek aan originele Saabs 9000 Aero op Marktplaats.nl is deze gemodificeerde 9000 2.3 lpt met automaat een mooi alternatief. De auto had oorspronkelijk 170 pk, maar door de bemoeienis van Abbott Racing bedraagt het vermogen nu 220 pk, bijna evenveel als een handgeschakelde Aero af-fabriek had. Daarnaast is het interieur voorzien van de beroemde, elektrisch verstelbare ’oorfauteuils’ en de bijbehorende achterbank. Klimaatregeling, cruisecontrol, ABS en airbags zijn standaard. Ook in de 21e eeuw is de 9000 met deze motor nog een behoorlijk potente auto. Ook over het geluids- en veercomfort zul je weinig klachten horen, wat nog maar eens aangeeft hoe goed deze auto eigenlijk was. Inmiddels zijn ook de jongste 9000’s alweer 20 jaar oud, zodat je wel moet opletten voor roest. Na vele jaren van onderwaardering en verwaarlozing is de 9000 aan een prijsopmars bezig. Experts tippen de Aero zelfs als slimme investering voor de toekomst. Eindelijk erkenning …

Merk: Saab
Type: 9000 2.3 Turbo automaat (Aero-ombouw)
Bouwjaar: 1997
Prijs: 4.150 euro
Nieuwprijs toen: 57.154 euro
Kilometerstand: 265.423 km
Motor: viercilinder benzine met turbo, 2.290 cm3, 220 pk, 342 Nm
Topsnelheid: 240 km/u
0-100 km/h: 7,5 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 204 euro
Apk: 27 december 2017

Plus en min
+ Nog altijd uitstekende prestaties, comfortabel, ruim en praktisch
– Bij veel exemplaren ligt roest op de loer, anno 2017 toch wel dorstig

Honda CR-Z

Hoewel de in 2010 geïntroduceerde Honda CR-Z in de praktijk vrijwel even zuinig was als de toenmalige Civic Hybrid en Toyota Prius, kwam hij niet in aanmerking voor allerlei fiscale stimuleringsmaatregelen. Kwestie van een paar (theoretische) grammetjes CO2 te veel. Gevolg: de auto werd een zeldzame verschijning op het Nederlandse wegennet. Dat is best jammer, want de CR-Z is een hartstikke leuk ding. Het is bovendien een uitstekend alternatief voor de particuliere veelrijder die een compacte diesel overweegt. Dankzij een praktijkverbruik van 1 op 19 en een gunstig wegenbelastingtarief houd je met de CR-Z de maandkosten in de hand, daarnaast hoef je niet bang te zijn voor dichtgeslibde roetfilters of verboden milieuzones. En als klap op de vuurpijl stuurt deze kekke hybride ook nog eens heerlijk sportief en levert hij vlotte prestaties. Kortom, het is de hoogste tijd voor een herwaardering van deze compacte coupé. Zeker als je de achterbank alleen gebruikt voor je hond of je laptoptas.


Merk: Honda
Type: CR-Z 1.5 i-VTEC IMA Sport
Bouwjaar: 2012
Prijs: 11.250 euro
Nieuwprijs toen: 22.850 euro
Kilometerstand: 61.944 km
Motor: viercilinder benzine met elektromotor, 1.497 cm3, 124 pk, 174 Nm
Topsnelheid: 200 km/u
0-100 km/h: 9,9 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 114 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Onderscheidend model, zeer zuinig, directe besturing
– Minder snel dan hij eruitziet, alleen de hond zit lekker achterin

Fiat Multipla

Terwijl MPV’s als de Renault (Mégane) Scénic en de Opel Zafira rond de eeuwwisseling niet aan te slepen waren, leidde de Fiat Multipla (zie ook openingsfoto) een schaduwbestaan. En dat terwijl de auto als MPV eigenlijk verreweg de slimste keus was. Ondanks de bescheiden wagenlengte van nog geen vier meter beschikte de Multipla over zes zitplaatsen, verdeeld over twee zitrijen van drie. Met zes man aan boord kon je daarnaast nog 430 liter aan bagage meenemen. Om die ruimte te creëren had Fiat de carrosserie uitzonderlijk breed gemaakt. Tussen de buitenspiegels mat de Multipla 1,88 meter, zo’n 15 cm meer dan de concurrentie. Combineer die buitenmaten met extreem hoge zijruiten, een controversiële neus en een dashboard dat oogt als een apenrots, en je hebt een geniale auto die niemand wil hebben. Ook de bovengemiddeld goede rijeigenschappen trokken te weinig mensen over de streep. Een facelift in 2004 kon het tij niet meer keren. Wij voorspellen de Multipla echter een gouden toekomst als klassieker.


Merk: Fiat
Type: Multipla 1.6 S
Bouwjaar: 1999
Prijs: 1.950 euro
Nieuwprijs toen: 19.195 euro
Kilometerstand: 183.174 km
Motor: viercilinder benzine, 1.581 cm3, 103 pk, 144 Nm
Topsnelheid: 170 km/u
0-100 km/h: 12,6 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 176 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Zespersoons auto met een fatsoenlijke bagageruimte, uitstekende rijeigenschappen
– Je moet je autokeus altijd uitleggen, plastic interieur

Toyota iQ

Als alternatief voor de Smart Fortwo presenteerde Toyota in 2009 de iQ. Anders dan zijn concurrent beschikte de Japanner wel over een achterbank, voor twee passagiers. Eén van hen moest dan wel van de babyzitjesleeftijd zijn, want achter de bestuurdersstoel was de beenruimte nul. Toyota zelf sprak van een 3+1-zitter en dat dekt de lading prima. Alleen moet je met 3+1 man aan boord geen boodschappen willen doen, tenzij je alleen een halfje bruin en een pakje margarine nodig hebt. Ga je in je eentje of met twee man op pad, dan kun je 395 liter aan levensmiddelen inslaan. Dankzij de achterruit-airbag hebben achterpassagiers bij een aanrijding van achteren kans om te overleven. Dankzij de lengte van nog geen drie meter en de ultrakleine draaicirkel (7,8 m) is geen parkeergaatje te klein. De wegligging is verrassend volwassen en het veercomfort is niet eens spartaans. Nieuw was de iQ veel duurder dan de (vierzits) Aygo, als occasion heeft de iQ een veel sterkere concurrentiepositie.


Merk: Toyota
Type: iQ 1.0 VVT-i Comfort
Bouwjaar: 2010
Prijs: 4.900 euro
Nieuwprijs toen: 13.420 euro
Kilometerstand: 120.366 km
Motor: driecilinder benzine, 998 cm3, 68 pk, 91 Nm
Topsnelheid: 150 km/u
0-100 km/h: 14,7 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: in overleg
Belasting (3 mnd.): 61 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Ideale stadsflitser, zuinig, volwassen rijeigenschappen, 3+1-zitter
– Geen strepentrekker

Om de top tien af te maken…


Smart Roadster

Dat een licht autootje met een piepklein turbomotortje voor veel rijplezier kan zorgen, had Smart (net als Daihatsu) al vroeg door. Toch vinden wij de sterkste Brabus-versie stiekem de leukste.

Daihatsu Applause

Ondanks zijn slimme vijfdeurs sedancarrosserie en hoge vermogen kreeg de Applause de handen niet op elkaar. Later werden de vijfdeurs sedans van Seat (Toledo) en Skoda (Superb) wél hits.

Peugeot 1007

Ideaal in drukke steden: een compacte MPV met schuifdeuren! Vond Peugeot. Eén van de eerste auto’s die je volop kon customizen. De consument vond hem te duur en te zwaar.

Renault Avantime

BMW en Mercedes zijn succesvol met hun SUV-coupés, 15 jaar geleden probeerde Renault het met deze MPV-coupé. De combinatie van bizar design en belabberde kwaliteit werd geen succes.

Skoda Roomster

Wat is het geheim achter de flop van de slimme, ruime Roomster? Geen idee. Misschien was hij in het segment der ludospaces niet ludiek genoeg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam