Oldtimer-nostalgie: klapkoplampen

Velen kunnen zich waarschijnlijk nog de klapkoplampen van de Honda Prelude van Bassie en Adriaan herinneren. Tientallen jaren was deze dynamische verlichting een trend, maar door de komst van led-techniek lijkt ze voltooid verleden tijd. Een ode aan de klapkoplamp met enkele van de mooiste toepassingen.

————
Bekijk alle oldtimers en klassiekers op Marktplaats.
———–

Lange historie

Vaak wordt aangenomen dat klapkoplampen een product zijn van de jaren zeventig, maar al in 1936 verscheen deze techniek voor het eerst. Op twee auto’s tegelijk: de Alfa 8C 2900 en de Cord 810. De bestuurder bediende de verborgen koplampen via een hendel aan de zijkant van het dashboard. Zes jaar later introduceerde Chrysler voor het eerst elektrisch bediende exemplaren op een DeSoto.

Sportief gevoel

In de jaren zestig kwamen achter indrukwekkende grilles of kleppen verborgen koplampen op in Amerikaanse auto’s, omdat wetgeving aerodynamisch gelijnde exemplaren niet toestond. Vanaf de jaren 70 werden ‘klappers’ in Europa en Japan populair, vaak op sportiever georiënteerde modellen. Reden was waarschijnlijk de zoektocht naar een lagere luchtweerstand. Klapkoplampen werden in die periode gemeengoed doordat merken als Toyota, Mazda, Nissan, Renault, Honda’s, Volvo en nog veel meer ze op één of meerdere modellen toepasten. Ferrari, Porsche, Lamborghini, Aston Martin en Lotus gebruikten ze eveneens, wat het sportieve gevoel dat met deze koplampsoort gepaard ging, versterkte.

Zoals bij veel Amerikaanse auto’s uit die tijd, zijn de koplampen van deze Mercury Cougar uit 1968 verborgen achter een deel van de grille dat bij het inschakelen van de verlichting omhoog klapt. De compleet dichte grille zonder verlichting geeft dit soort auto’s een sinister voorkomen.

Vierkant

De meeste klappers van vroeger leken door hun vierkante behuizingen inwisselbaar. Ze waren in uitgeklapte toestand vrij hoog en daardoor wat plomp, een indruk die de vaak juist lage neus van een sportief model nog eens versterkte. Daardoor waren ze ook vrij anoniem en leken deze klapkoplampen met elkaar inwisselbaar.

Ledstrip

Op internet circuleren fimpjes en foto’s van hedendaagse sportauto’s zoals de nieuwe Honda NSX waarop liefhebbers klapkoplampen hebben gefotoshopt. En we moeten zeggen: de Ferrari 458 ziet er met ouderwetse klappers ontzettend goed uit. Beter misschien nog wel dan de huidige wat geforceerd langs de zijkant omhoog lopende ledstrip. Een ‘clean’ ontwerp zien we liever dan al die tierelantijntjes die soms zo ver gaan dat ze infantiel overkomen. Om te laten zien hoe het ook kan, hieronder de klassiekers met de mooiste klapkoplampen…

BMW 8-serie (1989-1999)

Dit jaar komt de tweede generatie van de 8-serie op de markt, maar klapkoplampen krijgt die zeker niet. Zijn voorganger, ook bekend als de BMW E31, had zo’n beetje de mooiste die we kennen. Ze waren breed en laag, zoals pop-up verlichting op een sportief model eigenlijk hoort te zijn. De gestrekte vormgeving was het gevolg van het feit dat BMW dimlicht, grootlicht én de mistlampen erin had geïntegreerd, een unicum in klapkoplampland. De knipperlichten en het knipper-grootlicht zitten overigens gewoon in de bumper, waardoor je overdag met de koplampen naar beneden kunt rijden. Klapkoplampen zijn bij BMW overigens zeldzaam. Verder heeft alleen de legendarische M1 deze techniek.

Porsche 928 (1978-1995)

De beoogde opvolger van de Porsche 911 en daarmee het nieuwe topmodel, kreeg koplampen waarvan het uiterlijk het tegenovergestelde was van de torpedobuizen van de 911. Bijzonder was verder dat ze niet van beneden naar boven bewegen, zoals bij klappers gebruikelijk, maar in plaats daarvan uit de motorkap naar voren scharnieren en zo omhoog komen. Alsof ze net niet voorover vallen. Het ziet er apart uit en draagt bij aan het toch al eigenzinnige ontwerp van deze grote GT. Door de prachtige druppelvorm aan de achterkant zouden de koplampen van de Porsche 928 in een design huiskamer overigens niet misstaan. Overigens kreeg later ook de Porsche 968 deze voorover vallende klapkoplampen, maar staand onder een kleinere hoek en iets bescheidener van formaat waardoor ze wat minder uitgesproken zijn.

Alfa Montreal (1970-1977)

De dubbele ronde koplampen van de Alfa Montreal gaan deels verborgen achter lamellen. Die klappen bij het gebruik van de verlichting naar voren om zo onder de koplampen te verdwijnen. Het is van een nutteloze pracht zoals alleen de Italianen uit de jaren 60 en 70 het hadden kunnen bedenken. Alles voor het oog en dat werkt ook hier weer prachtig. De lamellen geven de Montreal een uniek eigen gezicht waardoor ook auto-leken dit model meteen herkennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam