BMW 7-serie zet traditie voort (deel 1 van 2)

Groot nieuws uit München: een verse generatie BMW 7-serie. Dit is alweer de zesde 'zeven'. De eerste kwam op de markt in 1977. Er is in die 38 jaar veel veranderd: we zetten zes Siebeners op een rij. Vandaag deel 1 van 2: de eerste drie generaties.

Eerste generatie: E23

Als concurrent van de S-Klasse van Mercedes-Benz bracht BMW in 1977 de 7-serie op de markt. Hij kwam naast de 3- en 5-serie in het gamma. Uiteraard was dit topmodel uit te rusten met allerlei luxe zaken die zelfs tegenwoordig nog niet standaard zijn, zoals cruise control, automatische airconditioning en niveauregeling. Wie vandaag de dag een 7-serie uit de eerste generatie zoekt, moet rekenen op een vanafprijs van zo’n 4.000 euro, maar een strak exemplaar met weinig kilometers kan zomaar het dubbele kosten.
BMWE23

Fraaie klassieker: de eerste generatie BMW 7-serie.

Tweede generatie: E32

Na negen jaar, in 1986, presenteerde BMW hun tweede Siebener-Reihe. In tegenstelling tot zijn voorganger was deze ook leverbaar als extra lange L-versie. Topmodel was de 750i met een heuse twaalfcilinder onder de kap. Die bood een vermogen van maar liefst 300 pk. Hiermee haalde de flinke limousine met gemak 250 km/u. Harder ging-ie niet, vanwege de begrenzer. Deze BMW was de eerste Duitse auto die uit veiligheidsoverwegingen werd begrensd op die snelheid. Vele dikke Duitsers volgden: vandaag de dag is dit Gentlemen's Agreement grotendeels nog steeds van kracht. Op Marktplaats staan wel een stuk of twintig exemplaren van deze generatie 7-serie te koop. Ook hier lopen de prijzen ver uiteen.
De BMW 750i bood maar liefst 300 pk.

De BMW 750i bood maar liefst 300 pk.

Derde generatie: E38

Een gewilde youngtimer: dat is de derde generatie BMW 7-serie. Deze was op de markt van 1994 tot en met 2001. Toen werd-ie opgevolgd door een hele dikke, vette 7, ontworpen door Chris Bangle, maar daarover meer in het volgende blog. Het ontwerp van de derde zeven is klassiek en langgerekt, maar toch straalt hij een gezonde dosis sportiviteit uit. Dit was de eerste BMW 7-serie die er was met dieselmotor. Eerst was er de 725 TDS, na de facelift in 1998 kwamen de snellere en meer gecultiveerde 730d en 740d. Een strak exemplaar uit deze generatie 7 kost je anno 2015 zomaar 6.000 euro, maar dan heb je wel een auto die na zo’n vijftien tot twintig jaar nog steeds aanvoelt als moderne luxe.
De BMW E38 is een gewilde youngtimer.

De BMW E38 is een gewilde youngtimer.

Houd het Marktplaats Autojournaal in de gaten: in het volgende blog komen de laatste drie 7-series van BMW voorbij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam