Oud vs Nieuw: Range Rover

De eerste SUV ooit kwam van Land Rover. De Britten lieten in 1970 voor het eerst zien dat de termen ‘terreinauto’ en ‘luxe’ verrassend goed bij elkaar passen. Stel dat je er een mocht uitkiezen: zou je voor een oud of nieuw exemplaar gaan?  
3-deurs

Alleen de eerste generatie was er ook als driedeurs.

De eerste generatie Range Rover is nog in grote getalen in Nederland te krijgen. Dit model is gemaakt als vijfdeurs, maar er was ook een driedeursvariant beschikbaar. De oude mastodonten zijn een stijlicoon van de bovenste plank. In de blubber maakt de auto veel indruk, maar ook bij het tankstation zijn ze veel te zien: het zijn echte brandstofslurpers (1 op 6 is geen uitzondering). Ze zijn als opknapper op Marktplaats te vinden vanaf zo’n 2.000 euro. Wie een echt strakke wil, moet al gauw 10 mille neerleggen.  

Veel concurrentie

Evoque

Minder duur en dus gangbaarder: de Evoque.

De allernieuwste Range Rover rijdt sinds 2013 rond. Nog steeds geldt deze Brit in veel opzichten als de benchmark in zijn klasse. De terreinkwaliteiten zijn van hoog niveau, maar ook de luxe uitstraling en het royaal voorziene interieur geven hem een uniek allure. De nieuwste generatie heeft veel concurrentie, van onder meer Mercedes (ML en GL), Audi (Q7) en Porsche (Cayenne). Een tweedehands Range Rover van de nieuwste generatie? Neem zo’n anderhalve ton mee. Tegenwoordig is er ook een compactere (en beter betaalbare) versie: de Evoque, die is er vanaf ongeveer 30 mille.  

Haaienvinnen

RR Sport

De derde Land Rover heeft veel liefhebbers.

Tussen de oudste en de nieuwste generatie zitten nog twee modelseries. Vanaf 1994 bouwde Land Rover een generatie die qua techniek, materiaalgebruik en luxeniveau beter aansloot op wat er in de jaren ’90 gangbaar was. De voorlaatste Range Rover kwam in 2002. Dit model is te herkennen aan de op haaienvinnen lijkende luchtroosters aan de zijkanten en was bijzonder populair. Hetzelfde geldt voor zijn sportievere broertje: de Range Rover Sport (ook van de nieuwste is er weer Sport-versie).

Welke wordt het?

RR2

Helemaal nineties: de tweede Range Rover.

Hoe verschillend alle generaties Land Rovers ook zijn: elk model is onmiskenbaar te herkennen als een echte Range. De verhouding van deuren, carrosserie en stijlen blijft steeds ongeveer gelijk. Daarbij is de British luxury (zeker in de Vogue-uitvoeringen) van generatie op generatie van topniveau. Dat alles maakt het model al decennia gewild, ook als occasion. Stel nu dat je er eentje mocht kiezen? Ga je voor oud of voor nieuw?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam