Zoeken
We surfen naar de autosectie van Marktplaats.nl en gaan op jacht naar de vijf meest interessante Duitsers. Omdat we niet een specifieke motorinhoud of autosoort op het oog hebben, vullen we als selectie-eisen alleen de minimum en de maximum prijs in. Als bodem nemen we een bedrag van 16.390 euro. Dat kost een driedeurs Polo 1.2 TSI. Het maximumbedrag zetten we op 16.845 euro. Hier rollen 737 resultaten uit. Alsjeblieft! Onder het kopje 'Groep en rubriek' kun je nog het automerk van je voorkeur aanklikken. Audi heeft 59 resultaten, Mercedes 47 en Porsche 9. We nemen ook nog een kijkje bij de oldtimers.De vijf
We hebben gezocht naar een dikke Duitser, staat er in de kop boven dit verhaal. Maar wat is de definitie van 'dik'? Gaat het uitsluitend om het formaat van de auto, zodat het automatisch een topklasse sedan wordt? Of hoort een kleinere, snelle auto met veel Überholprestige ook binnen de lijntjes van 'dik'? Wij vinden van wel. We zijn gekomen tot een selectie van vijf totaal verschillende auto's.1. De Mercedes C 43 AMG Combi is zeldzaam, snel, niet overdreven groot, luxe en praktisch. De AMG-divisie van Mercedes heeft in een doodgewone C Combi een tot 306 pk opgevoerde V8 gelepeld en het uiterlijk met wat spoilerwerk, een verlaagd onderstel en grotere wielen voorbereid op de sportieve ambities. Dit exemplaar uit 1998 heeft nog maar 86.500 kilometer op de teller staan. De auto is geïmporteerd uit Japan en staat nog niet op Nederlands kenteken, maar dat wordt allemaal in orde gemaakt zodra het verkoopcontract is ondertekend. Het gaat hier om een Sport-versie en werkelijk álles is aan boord. Zelfs de standaard bestuurdersstoel is vervangen door een volledig elektrisch verstelbare Recaro-sportfauteuil!Merk: Mercedes
Type: C 43 AMG Combi
Bouwjaar: 1998
Prijs: 16.500 euro
Nieuwprijs toen: ca. 88.000 euro
Kilometerstand: ca. 86.500 km
Motor: 4.266 cc, V8, benzine, 306 pk
Topsnelheid: 250 km/h
0-100 km/h: 6,7 sec.
Aanbieder: autobedrijf / geen garantie
Belasting (3 mnd.): 222 euro
APK tot: bij aflevering
Plus en min
+ Praktische stationwagon
+ Uitstekende (uiterlijke) conditie
+ Zeldzame verschijning
– Onderhoudshistorie (nog) niet sluitend
2. Op Marktplaats.nl wordt ook een Audi A8 Lang 6.0 W12 quattro Pro Line aangeboden. Nieuw kostte deze über-A8 uit 2004 zo'n 165.000 euro, nu staat hij voor slechts een tiende van dat bedrag te koop. De luxe aan boord is overweldigend, de ruimte op de achterbank is gigantisch, en de prestaties zijn verbluffend. Maar verwacht niet dat deze Audi A8L W12 ook in gebruik net zo duur als een Polo is. De 450 pk sterke W12-motor lust een lieve slok en voor de wegenbelasting bent u rond de 320 euro per kwartaal kwijt.
Merk: Audi
Type: A8L 6.0 W12 quattro
Bouwjaar: 2004
Prijs: 16.500 euro
Nieuwprijs toen: ca. 175.000 euro
Kilometerstand: ca. 220.000 km
Motor: 5.998 cc, W12, benzine, 450 pk
Topsnelheid: 250 km/h
0-100 km/h: 5,2 sec.
Aanbieder: particulier / geen garantie
Belasting (3 mnd.): 317 euro
APK tot: 27 maart 2015Plus en min
+ Ultiem 'dik'
+ Betaalbaar in aanschaf
– Duur in gebruik
3. Als het Duits én dik moet zijn, mag de Porsche Cayenne niet ontbreken. Telkens als we met deze auto op pad gaan, zijn we weer verbaasd over zijn rijeigenschappen. De auto is groot en weegt dik 2000 kilo, maar hij is beweeglijk als een compact GTI'tje. Dit exemplaar uit 2006 – de S-versie met 4,5-liter V8 met 340 pk en Tiptronic-automaat – heeft bijna 225.000 kilometer op de teller staan. Alle luxe en comfort zijn aan boord, van luchtvering met adaptieve schokdempers tot een uitgebreid leerpakket. Voor een leeggewicht van 2.245 kilo rekent de belastingdienst een periodieke contributie van 389 euro per kwartaal!
Merk: Porsche
Type: Cayenne S
Bouwjaar: 2006
Prijs: 16.500 euro
Nieuwprijs toen: ca. 91.000 euro
Kilometerstand: ca. 225.000 km
Motor: 4.511 cc, V8, benzine, 340 pk
Topsnelheid: 242 km/h
0-100 km/h: 7,2 sec.
Aanbieder: autobedrijf / garantie o.a.
Belasting (3 mnd.): 389 euro
APK tot: 30 mei 2015Plus en min
+ Groot, ruim, luxe
+ Geweldige rijeigenschappen
+ Onderhoudshistorie bekend
– Erg duur in gebruik
4. Voor wie verknocht is aan het merk Volkswagen hebben we deze witte Scirocco uitgekozen. Als het allemaal niet zo groot en meeslepend hoeft, is dit exemplaar uit 2010 een aantrekkelijk alternatief voor een nieuwe Polo. Misschien is de Scirocco niet zo 'dik' en ruim en luxe als een A8 of een Cayenne, maar een koppendraaier is het nog steeds. De auto ziet er geweldig uit, de 160 pk sterke 1.4 TSI-motor levert uitstekende prestaties en er is genoeg ruimte voor vier volwassenen. Er valt weinig aan te merken op de driedeurs coupé van Volkswagen. Het enige dat ons te binnen schiet is het saaie interieur.
Merk: Volkswagen
Type: Scirocco 1.4 TSI
Bouwjaar: 2010
Prijs: 16.450 euro
Nieuwprijs toen: ca. 30.000 euro
Kilometerstand: ca. 86.000 km
Motor: 1.390 cc, viercilinder, benzine, 160 pk
Topsnelheid: 218 km/h
0-100 km/h: 8,0 sec.
Aanbieder: autobedrijf / 6 mnd. garantie
Belasting (3 mnd.): 175 euro
APK tot: nieuw bij afleveringPlus en min
+ Opvallende verschijning
+ Goede prestaties
+ Een volwaardige vierzitter
– Saai interieur
5. De BMW 7-serie wordt vaak in een adem genoemd met de Audi A8 en de Mercedes S-klasse, maar in 2001 werd de keuze voor de grote BMW een stuk minder vanzelfsprekend. Het ontwerp was nogal, ehhh ... spraakmakend. Dit exemplaar is in 2005 gebouwd en wordt aangedreven door een 300 pk sterke V8 turbodiesel. Per kwartaal betaal je 595 euro aan wegenbelasting. Dan moet je wel heel veel kilometers maken om die meerprijs terug te verdienen. Maar deze BMW 745d is zeer geschikt voor het afleggen van grote afstanden, in alle comfort en met een relatief gunstig verbruik. De auto is afgeleverd in de meest uitgebreide High Executive-uitvoering.
Merk: BMW
Type: 745d
Bouwjaar: 2005
Prijs: 16.500 euro
Nieuwprijs toen: ca. 132.000 euro
Kilometerstand: ca. 186.000 km
Motor: 4.423 cc, V8, diesel, 329 pk
Topsnelheid: 250 km/h
0-100 km/h: 6,8 sec.
Aanbieder: autobedrijf / in consignatie
Belasting (3 mnd.): 595 euro
APK tot: 27 september 2014Plus en min
+ Geweldige dieselmotor
+ Alle luxe en comfort
+ Lage kilometerstand
– Gigantisch hoge wegenbelasting