Oud vs Nieuw: compacte Benz

Hij is alweer bijna een jaar op de markt: de nieuwe Mercedes C-Klasse. Dit is de vijfde compacte limousine van Mercedes: de eerste was de 190. Die kwam begin jaren ’80 als baby-Benz op de markt. We zetten dit model tot en met de allernieuwste compacte Benz voor je op een rij. Welke heeft jouw voorkeur?
W201

Het begin: de Mercedes-Benz 190.

De eerste generatie kleine Mercedes was de 190, onder liefhebbers bekend onder zijn fabriekscode, W201. Het model was er alleen als sedan en stond van 1982 tot 1993 in de showrooms. In 1988 kreeg de 190 een facelift. De kunststof zijpanelen in een iets afwijkende tint waren de grootste optische wijziging. De eerste iets compactere Benz was een groot succes: meer dan 1,8 miljoen exemplaren vonden een eigenaar. Tegenwoordig zie je ze nog steeds veel rijden en dat is geen wonder: de auto biedt betrouwbare techniek en is voor menigeen jeugdsentiment.

W202: ook als stationwagon

W202

De eerste C-Klasse, gefacelifte versie.

Aan het eind van zijn levensduur was de 190 een ouderwetse verschijning tussen zijn moderne concurrenten van onder andere BMW. Daarop bracht Mercedes de C-Klasse. Deze W202 was een stuk groter dan de 190 en behoorde tot een compleet nieuwe generatie Mercedessen. Hij was leverbaar in vier uitvoeringsvarianten met elk een eigen karakter: Classic (standaard), Esprit (iets vlotter en frisser), Elegance (luxe) en Sport (sportief). Vanaf ’97 was de eerste C er ook als stationwagon, toen nog Combi genaamd.

W203: ronde koplampen

W203

Sportief design: De W203 Avantgarde.

De W203 kwam in 2001 en had twee ronde koplampen die aan elkaar vast gesmolten leken te zijn. De uitvoeringen Esprit en Sport maakten plaats voor de Avantgarde: een luxe versie met sportieve designelementen. De Classic had een ouderwetse Mercedes-grille met twee chromen strepen, bij de Elegance en Avantgarde waren alle lamellen verchroomd. Ook de tweede Mercedes C-klasse was er als sedan en stationwagon. Daar kwam later nog een tweedeurs Sportscoupe bij die, anders dan zijn naam doet vermoeden, niet opvallend sportief was. Deze laatste versie was qua verkopen niet erg succesvol.

W204: eveneens als fraaie coupe

W204

Veelal met ster ín de grille: W204.

De Mercedes C-Klasse die afgelopen jaar uit de verkoop ging, is de W204. Deze Ssedan of Estate is te herkennen aan de ster in de grille in plaats van op de motorkap. Alleen de Elegance en de Classic hebben de ouderwetse grille nog, maar veel kopers kozen voor de nieuwe, sportievere neus. De vorige C-klasse was er ook heel even als opgefriste sportscoupe, Mercedes CLC genaamd, maar sinds 2011 was er ook een oogstrelende coupé van de C-klasse. Topmodel? Dat is onbetwist de Mercedes C63 AMG: een uitgebouwde beul met maar liefst 457 pk.

W205: weer flink anders

W205

De nieuwste is ook weer leverbaar met ster in de grille.

En nu heeft Mercedes dus een compleet nieuwe generatie in de showroom staan. Hij is fors groter geworden, vooral omdat net onder de C-Klasse de CLA in de markt is gezet. Eigenlijk lijkt de nieuwste C in geen enkel opzicht meer op het origineel waar hij vanaf stamt. Neem alleen al de maten: de W205 is 22 centimeter langer (4,69 m) en twaalf centimeter breder (1,81 m) dan de 190. Als vanouds lijkt de C wel nog altijd op zijn ‘grote broer’: de Mercedes S-Klasse. De grote vraag blijft: waar ga jij voor? Oud, schattig en nostalgisch of nieuw, rond en modern?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam