De overeenkomst tussen een kilowattuur en een kilo quinoa

Laten we het maar meteen verklappen: het maakt eigenlijk niet uit wat je ervoor vraagt, want je verkoopt het toch wel. Omdat een bepaalde groep mensen denkt dat het goed (voor ze) is. Nu is de quinoa-mode gelukkig alweer bijna over (zodat de arme Peruvianen hun volksvoedsel langzamerhand weer tegen een redelijke prijs kunnen kopen), maar de laadstations en -palen voor elektrische auto’s schieten als paddestoelen uit de grond. De EV breekt namelijk definitief door. En dat is goed nieuws voor allerlei al dan niet gesubsidieerde bedrijfjes die brood zien in het verkopen van elektriciteit aan de milieubewuste berijders van die auto’s. Milieubewust betekent niet noodzakelijkerwijs prijsbewust (even afgezien van slimmigheid in het behalen van fiscale voordeeltjes…). Daarom is de elektrische automobilist een makkelijk slachtoffer; hij/zij is allang blij als er een zich een laadmogelijkheid plus parkeerplaats voordoet en vraagt zich dan niet af wat er eigenlijk voor een kWh betaald moet worden op de betreffende laadplek. Waartoe dit inmiddels heeft geleid, laat zich raden. Wie thuis stroom ‘tankt’, betaalt meestal iets minder dan 20 cent, maar er zijn laadpalen waar je ruim het dubbele daarvan betaalt. Dat is op zich niet erg, maar je kunt nergens ‘real time’ zien wat je betaalt. De rekening krijg je later van je ‘provider’. De prijzen aan de elektriciteitspomp zijn dus volstrekt ondoorzichtig, in tegenstelling tot de prijzen bij het ouderwetse tankstation. Dat is op z’n zachtst gezegd een merkwaardige situatie. De overheid tolereert (leve de vrije markt!) een wildgroei aan bedrijven die laadpalen exploiteren en laat ze hun goddelijke gang gaan, waar Den Haag zich nota bene wèl meent te moeten bemoeien met restaurants die geld voor een fles tafelwater durven te vragen. Uiteraard is dit een ‘probleem’ dat vanzelf verdwijnt als deze markt ooit volwassen wordt, maar het geeft te denken. En wie eenmaal aan het denken is gezet, moet ook maar eens narekenen hoe ‘goedkoop’ elektrisch rijden überhaupt is, gegeven het feit dat de gemiddelde elektrische auto ongeveer vijf kilometer rijdt op 1 kWh… --------- Is een elektrische auto toch de oplossing voor jou? Of anders misschien een met een hybride aandrijving? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam