Waar moet het heen met het touchscreen in de auto?

Als een nieuwe auto tegenwoordig geen (zo groot mogelijk) touchscreen op het dashboard heeft, laten vooral jongere kopers het model links liggen. Ze eisen ‘connectiviteit’ en het eerste wat ze doen is hun smartphone via bluetooth koppelen zodat ze hun telefoon via dat touchscreen kunnen bedienen en hun muziek kunnen luisteren. Ook steeds meer functies van de auto zélf (navigatie, audio-/airco-instellingen, rijmodi en rij-assistenten) worden via een scherm bediend. Is dat handig? Voor de generatie die al swipend en scrollend is opgegroeid en die intuïtief de weg weet te vinden in menustructuren (niet op het wegennet…) misschien wel, maar voor ouderen zeker niet. --------- Occasions zonder en met touchscreen vind je op Marktplaats. --------- Bovendien hebben diverse wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat er in een moderne auto inmiddels dermate veel (via een touchscreen en met knoppen aan het stuur) te bedienen valt, dat bestuurders er in ernstige mate door worden afgeleid. Daarnaast is er nauwelijks sprake van enige uniformiteit, waardoor iemand die in een ‘vreemde’ auto stapt, diverse veelgebruikte functies bepaald niet blindelings zal kunnen vinden. Oké, vroeger was je wellicht regelmatig in een bakje in de middenconsole aan het rommelen om een bepaald cassettebandje te vinden en dan had je de aandacht ook niet bij het verkeer, maar er zijn onmiskenbaar veel bronnen van afleiding bijgekomen. Jasper van Kuijk doceert industrieel ontwerpen aan de TU Delft en hij vindt touchscreens met diverse menu’s de minst geschikte interface om een auto mee te bedienen. Fysieke bediening (met knopjes) is beter, omdat mensen dan bedieningsacties vanuit hun spiergeheugen kunnen bedienen. Dat heeft twee voordelen: de ogen blijven op de weg gericht en het geeft een geringere cognitieve belasting. Hoe belangrijk dat is, moge blijken uit het feit dat er bij 70 procent van de ongelukken waar een auto bij is betrokken, sprake was van enige vorm van afleiding. 
In dit kader noem ik graag een typisch voorbeeld van een auto waarbij de ontwerpers volledig zijn doorgeschoten met touchscreen-bediening, waar fysieke bediening vanuit het spiergeheugen véél handiger is: de ventilatieroosters in de Porsche Panamera.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam