Motor eruit, batterij erin: zo mag je klassieker de milieuzone weer in

Verbijsterd was ik toen Utrecht en Rotterdam een paar jaar geleden een milieuzone afkondigden waarin je met een auto uit het vorige millennium niet meer welkom bent. Nog even los van de negatieve financiële consequenties voor ondernemers die net een youngtimer hadden uitgezocht om de bijtelling te drukken, vind ik het onbegrijpelijk dat de zelfbenoemde groensteden hiermee de deur dicht gooien voor liefhebbers van klassieke auto’s. Maar er is hoop. De voorjaarsrally van de MGB club? Niet in Rotterdam. Een mooie foto van je Citroën DS onder de Dom? Nope, kan niet meer (ja, er zijn ontheffingen, maar die kosten tijd én geld). Gelukkig zijn er nog altijd mensen en organisaties bezig het goedbedoelde maar malle besluit van de respectievelijke gemeenteraden aan te vechten, maar de kans dat ze de rechter aan hun kant krijgen, lijkt steeds kleiner te worden. Maar er is hoop. Misschien zien we binnen afzienbare tijd tóch weer vijftigers en zestigers in al hun glorie langs de Maas rijden. Of nu ja ‘in al hun glorie’… Dat is feitelijk niet helemaal juist. De auto’s waar ik het over heb, missen namelijk hun originele aandrijfbron en zijn omgebouwd tot elektrische auto. electricsaab

Saab


De eerste YouTube-filmpjes van mensen die hun klassieker ombouwen gaan terug tot 2008, maar dat waren voornamelijk technici en ingenieurs die op zoek waren naar een leuk project voor in de avonduren. Wat je de laatste jaren ziet gebeuren, kun je gerust het begin van een trend noemen. De conversiebedrijfjes schieten als paddestoelen uit de grond. In Amerika bijvoorbeeld, waar Brandon Hollinger al een paar jaar furore maakt met z’n elektrische Saab 96, de ideale conversieauto als je erover nadenkt, want hoe typerend het geluid ook is, de benzinemotor van de 96 is nou niet bepaald een headturner.

Volkswagen


Auto’s die toch al bekend stonden om hun charmante karakter zijn favoriet, net als auto's die qua vormgeving van oudsher hoog scoren onder de over het algemeen groener georiënteerde mens, zoals daar zijn architecten, musici en andere creatievelingen. Oude Volkswagens bijvoorbeeld, zoals de Kever en T1. Maar ook oudere BMW’s, MG B’s en zelfs Porsches lopen prima op batterijen. De Engelsman Richard Morgan van Electric Classic Cars maakte er zijn beroep van. Zijn Ferrari-rode Kever uit 1967 zoeft nu geluidloos en schoon door het glooiende landschap van Wales. Een elektrische Kever: met accu schoner én sneller dan ooit

Voordelen

Laten we de olifant in de kamer meteen maar even benoemen: het is natuurlijk vloeken in de kerk om een klassieker van zijn kloppend hart te ontdoen. De motor, de roffelende uitlaat, de geur van de benzine die zich vermengt met het doorleefde leer van het interieur; het is allemaal onderdeel van hetzelfde beest. Scheidt ze van elkaar en de ziel gaat verloren. Maar kun je daar overheen stappen – omdat het lot van de aarde je aan het hart gaat, of omdat de vormgeving van een klassieke auto je toch al meer aansprak dan de onderliggende techniek – dan spreken de voordelen van een elektrische klassieker je zeker aan.

“The shape of the future in the form of the past”

Wat dacht je bijvoorbeeld van een zestiger met de prestaties van een moderne auto? Richard Morgan heeft het alvast voor je uitgerekend: de 0-100 km/h sprint van zijn Kever vloog van een gaapverwekkende 30 seconden naar 8 seconden. Je kunt ondertussen gewoon blijven schakelen (maar er ook voor kiezen om hem in z’n derde versnelling als een automaat te rijden). En zo kan Richard nog wel even doorgaan: hij is duurzaam en je hebt nooit meer onderhoud aan de honderden draaiende delen van de motor. Als voormalig petrolhead heeft hij overigens ook nog wel een tip voor mensen die bang zijn dat een conversie naar elektrisch de originaliteit van hun oldtimer aantast. Je kunt de originele motor gewoon aanhouden en op termijn gemakkelijk weer inbouwen.

Kosten

Uiteraard is er een reden dat de tot elektrische voertuigen omgebouwde (klassieke) auto’s je op de snelweg nog niet om de oren vliegen. Een conversie kost je namelijk sowieso 15.000 tot 20.000 euro. En dan hebben we het over een scenario waarin je zelf aan de slag gaat. Laat je een professioneel bedrijf de ombouw uitvoeren dan hangt daar een prijskaartje aan van boven de 30.000 euro. Een high end conversie, waarbij je actieradius toeneemt tot boven de 300 kilometer kost een veelvoud daarvan. -------- Toch eerst nog even een nieuwe (originele) elektrische of hybride auto kopen? Klik hier voor het aanbod op Marktplaats! Of hier voor alle klassiekers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam