Je hebt autowassen en je auto écht wassen

Ik weet niet zo goed op welk moment het precies gebeurd is. Op welk moment ik ben gevallen voor de tijdsbesparing van een machine. Op welk moment gemakzucht het overnam van perfectie. Maar dit weekend ga ik mijn auto weer eens ouderwets met de hand wassen. Ik ben opgegroeid met de ongeschreven regel dat je het altijd zélf doet. Met veel water, een zachte spons, een zeem en vooral: geduld. Een auto wassen – van binnen en van buiten – is iets tussen jou en je vierwieler. Daar heeft een set geautomatiseerde borstels niets mee te maken. Maar met de jaren vervaagde die traditie, tijd werd schaars, er kwamen baby’s die vastgehouden wilden worden en ik zei mijn loonverband op om te leven van de pen.

Verslavend luchtje

Ondertussen werden autowasstraten beter. Het waren niet langer kras-veroorzakende ondingen die willekeurige stukken van de carrosserie oversloegen, waardoor je na thuiskomst alsnog met een spons aan de slag kon. De wasstraat bij mij in de buurt wordt bestierd door een vader en zoon, die de auto voor hij door de tunnel gaat met een hogedrukspuit en ingezeepte zachte borstels voorbewerken. Het resultaat is heel acceptabel. En dan is er nog dat verslavende luchtje van de waslaag, die er bij de eerste bui voor zorgt dat de regen in dikke druppels op je lak blijft staan. Edoch – en dit is geen borstklopperij – ik kan het zelf beter. Simpelweg omdat ik met (veel meer) tijd en een goede spons op plekken kom waar zo’n machine niet bijkomt. Aan de zijkanten van de spaken van mijn lichtmetalen velgen bijvoorbeeld, of onder randjes van raamrubbers. De deurlijsten; de verzonken mistlampen van mijn 9-5; onder de spoiler van de V70; en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal plekken die de wasrobot overslaat.

Defender

En dan zijn er natuurlijk nog de klassiekers die ik sowieso met de hand doe. De golvende carrosseriedelen, uitstekende chromen spiegels en bejaarde (en zéker niet waterdichte) cabrioletkappen voldoen niet aan de ‘confectieauto’ waarop zo’n tunnelwasstraat is ingesteld. Ooit was ik er getuige van hoe zo’n draaiende borstel de schijnwerper van een oude Land Rover Defender afsloeg. De eigenaar pakte het sportief op (hij was gewaarschuwd voor het risico) maar ik denk dat hij daarna gewoon weer op de keukentrap is geklommen – de enige manier om het dak van een Defender te wassen.

McLaren LongTail

Wist je trouwens dat het cleanen van oldtimers een professionele business is? Op YouTube kwam ik een video tegen van een poetsteam dat aan de slag ging met het in concoursstaat krijgen van een McLaren F1 GTR LT "LongTail" uit 1997, een van negen exemplaren en een auto waarmee nog steeds geracet wordt. Voorafgaand aan Pebble Beach (een van de meest prestigieuze autoconcours van de wereld) besteedt het team een ongelofelijke 138 manuren aan het schoonmaken en poetsen van de racer. Enfin, genoeg inspiratie voor het poetsen van mijn eigen auto’s. 138 manuren ga ik daarbij vermoedelijk niet halen, maar die hebben dan ook geen prijskaartje van acht cijfers… ---- Spullen om je auto mee te wassen en onderhouden, vind je hier. Wil je je blinkende bolide daarna meteen te koop aanbieden? Klik dan hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam