Steeds meer occasions zijn uit het buitenland afkomstig, maar in enorm veel gevallen klopt de kilometerstand niet. Deze is echter van grote invloed op de prijs en de veiligheid van de inzittenden. In deze serie vertellen we hoe je de tellerstand van een tweedehands auto kunt verifiëren.
Gewijzigde bpm-regelgeving heeft de import van occasions de laatste jaren aantrekkelijker gemaakt. In 2013 nam de occasion-import toe met 25,3% en tot en met september van dit jaar bedraagt de stijging opnieuw bijna een kwart (22,4%). Hoewel helaas ook niet 100% waterdicht, is van Nederlandse auto's de juistheid van de kilometerstand te achterhalen dankzij de Nationale Auto Pas (NAP) via de RDW. Voor buitenlandse auto's is een koper aangewezen op de eerlijkheid van de verkoper in het buitenland en de verkoper in ons land.1 op de 3 tellers teruggedraaid
In Nederland hebben we tellertechnisch de zaken goed voor elkaar. Slechts bij 1 op de 18 auto's klopt de kilometerstand niet. In België bestaat eveneens een centraal registratiesysteem en komt tellerfraude nog minder voor. In Duitsland - het meest populaire land voor importauto's – daarentegen is bij één op de drie auto's de kilometerteller teruggedraaid. Bij de Bovag bestaat zelfs het vermoeden dat dit percentage bij naar ons geëxporteerde auto's naar de 50% gaat. Dat betekent een bizar grote kans dat een uit Duitsland geïmporteerde auto een valse tellerstand heeft.Gevaarlijk
Een niet kloppende kilometerstand heeft niet alleen een nadelige invloed op de waarde van de auto, maar kan ook de veiligheid van de bestuurder in gevaar brengen. Met een onjuiste kilometerstand krijgt een auto het juiste onderhoud immers niet op tijd. Hierdoor kunnen bepaalde onderdelen, zoals de distributieriem, het tijdens het rijden begeven met alle gevolgen van dien.In deel 2 over het controleren van de kilometerstand vertellen we welke tien stappen je als koper van een tweedehands auto kunt nemen om de tellerstand op juistheid te toetsen. We maken inzichtelijk welke documentatie over de auto belangrijk is en hoe je die moet beoordelen. Maar ook hoe je banden kunt lezen en welke verrassende onderdelen nog meer informatie over de historie van een auto herbergen.