Ford Fiesta of Volkswagen Polo?

Uit het augustus-nummer van Auto Review

Tekst: Gert Wegman

Ruim veertig jaar geleden debuteerden de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo als de instappers binnen hun merk. Van de Fiesta is net een nieuw model geïntroduceerd, met de nieuwe Polo gaan we in september rijden. Alle reden om Marktplaats af te struinen naar oude en jong gebruikte exemplaren van deze bestsellers.
—–
Bekijk alle Ford Fiesta en Volkswagen Polo occasions op Marktplaats.
—–

Audi 50 werd Polo

De eerste Volkswagen Polo was eigenlijk een Audi. We schrijven 1975 en Volkswagen zit in een belangrijke transitiefase. Hoewel het merk sinds het inlijven van Audi en NSU eind jaren zestig al de nodige kennis over voorwielaandrijving heeft binnengehaald, hield het veel te lang vast aan de inmiddels hopeloos ouderwetse Kever. In 1974 was het de Golf die het merk van de ondergang redde. Nadeel was dat de Golf aan de dure kant was, zeker voor mensen die uit een Kever kwamen. Daarom werd in 1975 de chique, compacte – en uiteraard voorwielaangedreven – Audi 50 een beetje uitgekleed en versimpeld, en voilà: de Polo was geboren.

Pionier Fiesta

Een jaar later was het de beurt aan de Ford Fiesta, die binnen het Ford-concern een pioniersrol vertolkte. Weliswaar was het niet de eerste Ford met voorwielaandrijving (dat was de Taunus 12M/15M uit de jaren 60 en de vroege jaren 70), maar het was wel de auto die voorwielaandrijving combineerde met een dwarsgeplaatste motor en een hatchback-carrosserie.
Zowel de Fiesta als de Polo werd een groot succes. De auto’s combineerden een vlot ogend, praktisch design met een redelijke prijs en veilige rijeigenschappen. Aanvankelijk waren de auto’s er alleen als driedeurs hatchback, later werden er eveneens vijfdeurs varianten leverbaar. Van de Polo verschenen zelfs sedanversies (de Derby en de Polo Classic), en in de jaren 90 was er een stationwagon op basis van de Polo leverbaar, de Variant.

Op zeker

Een dagje of een weekend een cabrio huren kan, maar is niet heel goedkoop. Bovendien zul je altijd zien dat het op de geplande dag net pijpenstelen regent of dat je in een ellenlange file terechtkomt. Voor een echt goede try-out moet je gewoon wat langer over een cabrio beschikken. Dat lijkt een hele stap, maar als je het vakantiegeld van jezelf en je partner bij elkaar legt, komen er al een heleboel leuke opties in beeld. En mocht het onverhoopt niet bevallen, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je bij verkoop na de zomer een vermogen aan afschrijving kwijt bent. Kwestie van een beetje op zeker spelen.

Duizenden te koop

Naarmate de jaren vorderden, kon je kiezen uit steeds meer motoren, van amechtige instappertjes tot krachtige injectiemotoren en superzuinige spaardiesels. Inmiddels zijn we toe aan de vijfde generatie Fiesta en van de Polo zit zelfs generatie zes eraan te komen. Met zoveel generaties en modelvarianten en een productietijd van meer dan veertig jaar, zijn er natuurlijk duizenden gebruikte Polo’s en Fiesta’s te vinden. Zonder aanvullende selectiecriteria vinden we 2130 Fiesta’s en maar liefst 5006 Polo’s. Uit de late nineties en de vroege ‘zero’s’ hebben we twee auto’s geselecteerd met een lekker potente benzinemotor. Ten slotte gingen we op zoek naar zeer jonge exemplaren met een dieselmotor en een bovengemiddeld complete uitrusting. Voor de beginnende veelrijder die zuinig maar niet karig onderweg wil zijn.

Ford Fiesta 1.0

Als je deze 32 jaar oude Fiesta bekijkt, besef je weer eens welke enorme stappen de auto-industrie de laatste decennia heeft gezet. Terwijl tegenwoordig vrijwel niemand nog een auto zonder airco of audiosysteem koopt, nam de eerste eigenaar van dit Fordje genoegen met een vierbak en alleen een linkerbuitenspiegel. Ook een achterwisser ontbreekt, maar een mistachterlicht is dan wel weer aanwezig, evenals volledig stoffen stoelbekleding. Zelfs aan de binnenkant van de portieren is een strookje stof aangebracht. Dat laatst was halverwege de jaren tachtig niet vanzelfsprekend. Hetzelfde geldt voor de witte wieldeksels; dat was destijds typisch Ford. Onder de kap ligt nog een antiek carburateurmotortje met onderliggende nokkenas en 45 pk. Als het per se moet, kruip je daarmee in 20 seconden naar de 100 km/u. In de stad en op provinciale wegen kun je goed uit de voeten met deze Fiesta. Hij werkt geheid op het vertederingsorgaan van veel vrouwen, is even compact als een moderne A-segmenter, past in elk parkeergaatje en is redelijk zuinig.


Merk: Ford
Type: Fiesta 1.0
Bouwjaar: 1985
Prijs: 700 euro
Nieuwprijs toen: 7.096 euro
Kilometerstand: n.n.b.
Motor: vier-in-lijn, benzine, 957 cm3, 45 pk, 68 Nm
Topsnelheid: 137 km/u
0-100 km/h: 20 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: –
Belasting: 45 euro per jaar (in overgangsregeling)
Apk tot: 17 augustus 2017

Plus en min
+ Roestvrije, origineel Nederlandse auto, witte wieldeksels
– Lawaaiig, nauwelijks geschikt voor de snelweg

Volkswagen Polo 1.0

In de jaren tachtig voelde zo’n Polo net wat minder blikkerig aan dan veel van zijn concurrenten. En dat terwijl er aan de binnenkant meer bloot metaal te zien is dan bij de Hoogovens. Daarmee stippen we meteen het meest opvallende verschil met de Fiesta aan: de Volkswagen is nog minder aangekleed dan zijn concurrent. Het stuur oogt dunner en goedkoper en het instrumentenpaneel ziet er nogal rudimentair uit. Veel mensen moesten vanwege de steile achterruit aanvankelijk ook erg aan deze generatie Polo wennen. Het voordeel hiervan is dan weer de praktische ruimte: de Polo heeft een duidelijk grotere kofferbak dan de Fiesta. Een ander voordeel van dit exemplaar is de vijfversnellingsbak, zodat het motorgeluid bij snelheden boven de 100 km/u iets draaglijker en het verbruik lager wordt. Voor zijn opwindende prestaties hoef je deze donkerrode Volkswagen niet te kopen: met 40 pk is het 1,0-liter viercilindertje goed voor een honderdsprint van ruim 21 seconden. Wel is het een lekker stevig karretje dat je helemaal terugbrengt in eighties-sferen.

Merk: Volkswagen
Type: Polo 1.0 C HB
Bouwjaar: 1986
Prijs: 1.100 euro
Nieuwprijs toen: 8.041 euro
Kilometerstand: 197.000 km
Motor: vier-in-lijn, benzine, 1.043 cm3, 40 pk, 74 Nm
Topsnelheid: 135 km/u
0-100 km/h: 21 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: –
Belasting: 45 euro per jaar (in overgangsregeling)
Apk: 20 maart 2019

Plus en min
+ Roestvrije, origineel Nederlandse auto, alleen de motorkap is dof, vijfbak
– Als je dacht dat die Fiesta hiernaast back to basics was …

Ford Fiesta 2.0 16V ST

Maar liefst twintig jaar en 105 pk zitten er tussen de oude Fiesta en dit exemplaar. Toch is deze rode ST ook alweer twaalf jaar oud. De afgelopen jaren heeft Ford meerdere prijzen gewonnen voor zijn geblazen 1,0-liter driecilinder motor, maar in 2005 had het merk nog nooit van downsizing gehoord. Deze Fiesta is nog een hot hatch volgens klassiek recept: kleine auto, dikke motor. In dit geval een 2,0-liter viercilinder met 150 pk. Daarmee is de auto tot leuke prestaties in staat, maar wel ten koste van een behoorlijke slok benzine. De grootste lol beleef je met deze ST op bochtige trajecten, want de auto heeft een heerlijk directe, communicatieve besturing. Het overhellen blijft keurig binnen de perken en als het érg hard gaat, houden de halfleren zwart-rode sportstoelen je stevig vast. Behalve een lekker rij-ijzer is deze hoekige generatie van de Fiesta ook best praktisch. Hij biedt bijna 300 liter bagageruimte en als je de acherbank neerklapt, kan er vakantiebagage voor twee mee.


Merk: Ford
Type: Fiesta 2.0 16V ST
Bouwjaar: 2005
Prijs: 5.750 euro
Nieuwprijs toen: 19.995 euro
Kilometerstand: 135.000 km
Motor: vier-in-lijn, benzine, 1.999 cm3, 150 pk, 190 Nm
Topsnelheid: 208 km/u
0-100 km/h: 8,4 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 114 euro
Apk tot: 2 maart 2018

Plus en min
+ Veel rijplezier, leuke prestaties, fijne stoelen
– Lust een slokje, simpel dashboard

Volkswagen Polo 1.8 GTI

De Polo GTI heeft een iets kleinere viercilinder aan boord dan de Fiesta ST, maar die steekt technisch wat ingewikkelder in elkaar. De 1.8T heeft geen vier kleppen per cilinder, maar vijf: drie inlaat- en twee uitlaatkleppen. Bovendien is er een turbocompressor opgeschroefd. Dat levert de Polo niet meer vermogen op dan de Fiesta, maar wel meer koppel, dat bovendien eerder vrijkomt. Daardoor gedraagt de GTI zich vanaf lage toerentallen gretiger dan zijn ST-collega. Helaas past de wat indirecte besturing niet zo goed bij het gretige motorkarakter, en ook de versnellingsbak is geen wonder van directheid en precisie. Doordat het onderstel behoorlijk comfortabel is afgestemd, helt de Polo duidelijk meer over dan de Fiesta, maar met de bochtvastheid is weinig mis. Het interieur is strak afgewerkt, met als vrolijke noot de klassieke ruitjesbekleding, die ooit debuteerde in de Golf I GTI.


Merk: Volkswagen
Type: Polo 1.8 GTI Turbo
Bouwjaar: 2006
Prijs: 5.950 euro
Nieuwprijs toen: 21.990 euro
Kilometerstand: 151.000 km
Motor: vier-in-lijn, benzine met turbo, 1.781 cm3, 150 pk, 220 Nm
Topsnelheid: 216 km/u
0-100 km/h: 8,2 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 114 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Vlot en gretig, mooi afgewerkt interieur, comfortabel
– Dorstig, schakelt en stuurt minder strak

Ford Fiesta 1.6 TDCI

Als je voor minder dan tien mille een leuke, frisse diesel zoekt, is deze metallic blauwe Fiesta je op het lijf geschreven. Het is een exemplaar van na de facelift, dus met de Aston Martin-achtige grille. Bovendien is het een superdeluxe uitvoering, met fraai 17-inch lichtmetaal, privacy glass achter, leren bekleding en verwarmbare voorstoelen. Cruisecontrol, een volwassen audiosysteem en navigatie ontbreken evenmin. En uiteraard is ook deze diesel gezegend met het onvolprezen weggedrag dat bijna alle Fiesta-generaties kenmerkt. Het enige wat echt gedateerd oogt, is de propvolle middenconsole. Het EU-verbruik is 1 op 30, maar 1 op 22 is een stuk realistischer. Met zijn 95 pk is het overigens geen stoplichtsprinter, maar dankzij z’n koppel van 220 Nm beweeg je je lekker soepel door het verkeer.


Merk: Ford
Type: Fiesta 1.6 TDCi Titanium Lease
Bouwjaar: 2013
Prijs: 9.949 euro
Nieuwprijs toen: 19.495 euro
Kilometerstand: 130.773 km
Motor: vier-in-lijn, turbodiesel, 1.560 cm3, 95 pk, 200 Nm
Topsnelheid: 178 km/u
0-100 km/h: 12,9 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: in overleg
Belasting (3 mnd.): 224 euro
Apk tot: 29 juni 2018

Plus en min
+ Heerlijke wegligging, zuinig, luxe uitvoering
– Drukke middenconsole

Volkswagen Polo 1.6 TDI

Je struikelt op Marktplaats over de Polo’s Bluemotion met de bekende 1,2-liter driecilinder dieselmotor. Als je wél een diesel-Polo wilt, maar niet zo’n knorrend spaarvarken, moet je beter je best doen. Zeker als je op zoek gaat naar de dikste diesel van deze Polo-generatie. Dat is de 1.6 TDI met 105 pk, die in Nederland alleen geleverd werd in de luxe Highline-uitvoering. Wij vinden er welgeteld zeven, waaronder deze zwarte. Hij is een jaartje ouder dan de Fiesta hiernaast, heeft iets meer kilometers op de klok en is zo’n 1.700 euro goedkoper. Behalve zijn koppelrijke motor trakteert hij je ook op een uitrusting met onder meer halfleren bekleding, stoelverwarming, cruisecontrol en klimaatregeling. Dat de Polo 10 pk meer heeft dan zijn concurrent is goed voelbaar. Op de honderdsprint is hij ruim twee seconden sneller en ook in de tussenacceleraties is de Volkswagen de baas. Hij is wel minder zuinig dan de Fiesta; met 1 op 19 heb je het wel gehad.


Merk: Volkswagen
Type: Polo 1.6 TDI Highline
Bouwjaar: 2012
Prijs: 8.250 euro
Nieuwprijs toen: 23.800 euro
Kilometerstand: 172.000 km
Motor: vier-in-lijn, turbodiesel, 1.598 cm3, 105 pk, 250 Nm
Topsnelheid: 190 km/u
0-100 km/h: 10,4 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 258 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Zeer soepele motor, vlotte prestaties, complete uitrusting
– Niet superzuinig, oogt wel erg serieus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam