Zoeken
We gaan naar de website van Marktplaats.nl om te kijken wat er zoal te koop is voor een bedrag tussen de 15.000 en 20.000 euro. Eerst klikken we op 'uitgebreid zoeken' om de optie 'MPV' aan te kunnen vinken en daarna kiezen we voor 'dieselmotor'. Het bouwjaar en de kilometerstand laten we open. Het vinden van geschikte auto's blijkt geen moeilijke opgave. Er zijn de afgelopen jaren heel wat MPV's verkocht en die worden nu volop aangeboden.Top 5
Uiteindelijk komen we tot een top 5 voor Dennis en Irene en hebben we nog eens vijf eervolle vermeldingen. In Auto Review zijn alle auto's die op de lijst staan regelmatig voorbijgekomen in vergelijkende tests en rij-impressies. Er wordt gekeken naar bouwjaar, kilometerstand, ruimte, flexibiliteit, betrouwbaarheid, motorprestaties en rijeigenschappen. En naar de prijs natuurlijk.
2. Zo niet-frivool als de Volkswagen Touran is, zo uitbundig is deze vorige generatie Citroën Grand C4 Picasso. Vooral de vormgeving van het dashboard is niet alledaags. De auto rijdt comfortabel en heeft zuinige en krachtige motoren. De besturing is licht, maar wel een tikje afstandelijk. In deze Grand C4 Picasso draait alles om onthaasting. Om de bak vloeiend te laten schakelen, moet je een rustige rijstijl hebben. Trap je het gaspedaal diep in, dan reageert de automaat schokkerig. Aan ruimte en flexibele oplossingen geen gebrek, al is de bagageruimte wel wat kleiner dan die van de Volkswagen Touran en de Renault Grand Scénic.
Merk: Citroën
Type: Grand C4 Picasso 1.6 e-HDI EGS
Bouwjaar: 2011
Prijs: 17.995 euro
Nieuwprijs toen: 34.220 euro
Kilometerstand: ca. 98.434 km
Motor: 1,6-liter diesel, 112 pk
EU-verbruik: 4,9 l/100 km (1 : 20,4)
Belasting (3 mnd.): 414 euro
Aanbieder: autobedrijf / 12 mnd. garantie
Plus en min
+ Aardig uiterlijk
+ Een jaar garantie
– Dashboard met veel knoppen
– Gerobotiseerde transmissie
3. De Scénic (5-zits) en de Grand Scénic (7-zits) zijn heel belangrijke modellen voor Renault. De Mégane Scénic was de allereerste compacte MPV in moderne stijl en meteen een enorm verkoopsucces. De ruimte en het fraaie, flexibele interieur spreken in zijn voordeel en de bagageruimte (645-2.050 liter) is groter dan van de andere auto's in deze top-5. De hoofdruimte op de tweede zitrij valt wat tegen. De Grand Scénic is gebruiksvriendelijk, comfortabel, en heeft een betrouwbare dieselmotor. Net als bij de andere twee auto's is het hoge belastingbedrag een mogelijk struikelblok, maar het lage verbruik compenseert dat een beetje.
Merk: Renault
Type: Grand Scénic 1.6 dCi
Bouwjaar: 2011
Prijs: 17.900 euro
Nieuwprijs toen: 32.990 euro
Kilometerstand: ca. 79.013 km
Motor: 1,6-liter diesel, 130 pk
EU-verbruik: 4,4 l/100 km (1 : 22,7)
Belasting (3 mnd.): 414 euro
Aanbieder: autobedrijf / 6 maanden garantie
Plus en min
+ Betrouwbare motor
+ Waardevast
– Belasting op dieselauto's
– Details in de afwerking
4. De Ford S-Max is een van de fijnst rijdende en best sturende auto's in dit segment. Hij heeft veel ruimte en een flexibel interieur. De bagageruimte meet 480 liter en kan vergroot worden tot 1.820 liter. De stoelen zijn zonder problemen in de juiste posities te zetten. Deze S-Max heeft een 175 pk sterke turbodiesel onder de kap, die de auto best snel maakt en daarbij behoorlijk zuinig is. Natuurlijk betaal je voor een grote auto met dieselmotor wel zo'n beetje de hoofdprijs aan wegenbelasting. De Titanium-uitvoering is van alle gemakken voorzien, zoals klimaatbeheersing, halfleren bekleding en voorruitverwarming.
Merk: Ford
Type: S-Max
Bouwjaar: 2009
Prijs: 19.400 euro
Nieuwprijs toen: 44.634 euro
Kilometerstand: ca. 75.877 km
Motor: 2.2 diesel, 175 pk
EU-verbruik: 6,6 l/100 km (1 : 15,2)
Belasting (3 mnd.): 486 euro
Aanbieder: autobedrijf / 3 mnd. garantie
Plus en min
+ Praktisch, maar ook wel vlot
+ Uitrusting
– Nog duurder in belasting
– Lastig manoeuvreren
5. Het is niet de meest opvallende MPV maar de kwaliteiten van de Toyota Verso staan buiten kijf. De Japanner is betrouwbaar en beschikt over een slim uitgedacht interieur. In totaal zijn er maar liefst 32 stoelopstellingen mogelijk. Alle achterstoelen zijn afzonderlijk te verschuiven en makkelijk om te klappen. Het onderstel van de Verso is comfortabel en geschikt voor lange ritten. De auto is er ook met CVT-automaat, maar die schakelt niet erg prettig. De dieselmotor is niet overdreven zuinig in vergelijking met de Touran, de Grand Scénic en de Grand C4 Picasso en de Toyota is ook zwaarder dan deze concurrenten.
Merk: Toyota
Type: Verso
Bouwjaar: 2010
Prijs: 15.750 euro
Nieuwprijs toen: 39.205 euro
Kilometerstand: ca. 139.203 km
Motor: 2.0 diesel, 150 pk
EU-verbruik: 6,8 l/100 km (1 : 14,7)
Belasting (3 mnd.): 450 euro
Aanbieder: autobedrijf / 1 mnd. garantie
Plus en min
+ Toyota = betrouwbaar
+ Riant uitgerust
– Maandje garantie, alleen bewegende delen
– Letterlijk en figuurlijk een grijze muis