Helaas was 2013 een mager jaar voor de autoverkoop in Nederland. We zagen een daling van maar liefst 17% en daarmee werden er in totaal slechts 413.000 auto’s in Nederland verkocht. Sinds 1970 behoort het jaar 2013 zelfs tot de zes slechtste verkoopjaren als het om nieuwe auto’s gaat. De verkoop heeft uiteindelijk in december nog een boost gekregen. Dit had alles te maken met de afschaffing van een aantal fiscale voordelen in 2014.
De top 10 ziet er als volgt uit:
1.
Volkswagen Up! (16.187)
2.
Volkswagen Golf (14.521)
3.
Ford Focus (13.373)
4. Renault Mégane (12.538)
5. Volvo V40 (12.300)
6. Renault Clio (12.152)
7. Kia Picanto (10.764)
8. Peugeot 107 (10.011)
9. Volkswagen Polo (9.749)
10. Peugeot 208 (9.431)
(Bron: Bovag)
Volkswagen Golf
Volkswagen blijft op nummer 1
Al tien jaar lang is Volkswagen het best verkochte automerk in Nederland. In 2013 is Volkswagen wederom de grote winnaar. Alleen al met de Up! en de Golf verkocht het Duitse merk ruim 30.000 exemplaren in Nederland. Verder zien we natuurlijk veel leasetoppers in de top 10, mede vanwege de nieuwe fiscale regelgeving in 2014. Ook blijven de kleinere stadsauto’s populair. Duidelijk mag zijn dat wij Nederlanders op dit moment eerst naar de kosten kijken en vervolgens het merk en model auto kiezen.
Ford Focus
Elektrische auto’s enorm populair in 2013
Een elektrische auto zien we nog niet terug in de bovenstaande top 10. Toch zijn er vorig jaar in totaal ongeveer 18.000 (semi-)elektrische auto’s in Nederland geregistreerd. Vooral de Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo S60 Plug-in, Opel Ampera en de volledig elektrische Tesla Model S zijn populair. Deze auto’s stoten allemaal 0 tot 50 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee komen de in 2013 geregistreerde auto’s in aanmerking voor vijf jaar lang 0% bijtelling bij privégebruik. In 2014 geldt bij volledig elektrische auto’s een bijtelling van 4% bij privégebruik. Auto’s die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten krijgen een bijtelling van 7%.