Voormalige leasetoppers nu voordelige occasions

Uit Auto Review

Tekst: Gert Wegman

Leasetoppers die jarenlang enorm scoorden vanwege hun gunstige bijtelling, bestormen de occasionmarkt. Sommige kampen met een forse afschrijving. Daardoor kunnen particulieren nu rustig aftellen totdat de prijzen op een interessant niveau zijn.

—–
Bekijk alle tweedehands hybrides en diesels op Marktplaats.
—–

Als je de verkoopcijfers van de afgelopen jaren bestudeert, zie je bij een aantal modellen opvallende pieken en dalen. Heel vaak betreft het auto’s waarvoor tijdelijk een bijtelling van 0, 4, 7 of 14 procent gold. Daardoor prijkten ze boven aan het keuzelijstje van tienduizenden leaserijders. Na wijzigingen van de regels en de uitstootgrenzen vielen veel van deze auto’s na een tijdje weer buiten de lage-bijtellingsboot en was het uit met de leaserijdersliefde. Dat betekende in de meeste gevallen dat de verkoopcijfers net zo snel weer instortten als ze waren gestegen.

Rekenwerk

Bij veel typische leasediesels en plug-in hybrides die nu ‘uit de lease komen’, zien we een vergelijkbaar effect. Het aanbod van bepaalde merken en modellen stijgt flink, terwijl de vraag niet navenant toeneemt. Daarmee kun je als occasionkoper natuurlijk je voordeel doen. Ondanks de forse afschrijving zijn sommige ex-leaseauto’s nog steeds niet goedkoop. Om die reden pleitten de ANWB en Natuur & Milieu ervoor dat de overheid de aanschaf van tweedehands hybrides en elektrische auto’s zou subsidiëren. Dat zou de aantrekkelijkheid van deze auto’s voor particulieren sterk vergroten. Minister Kamp van Economische Zaken was er echter niet voor te porren. Maar omdat het (potentieel) zeer zuinige auto’s betreft, kun je – afhankelijk van de gebruiksomstandigheden – de brandstofkosten laag houden. Verder geldt voor plug-in hybrides nog tot en met 2020 een half tarief voor de wegenbelasting.

Maar ook een ‘gewone’ hybride kan aantrekkelijk zijn, zeker voor wie wat meer rijdt dan gemiddeld. Je hebt immers een ‘dieselverbruik’ in combinatie met ‘benzine-wegenbelasting’. Voor wie écht veel kilometers maakt, vanaf zo’n 30.000 per jaar, is een zuinige diesel meestal het gunstigst.

De vijf

Kortom, het vergt enig rekenwerk, maar een voormalige lage-bijteller kan als occasion heel interessant zijn voor de particuliere consument. We zoeken er een aantal van diverse pluimage en de enige criteria die we eraan hangen, zijn dat de auto’s maximaal vijf jaar oud zijn en hoogstens 20.000 euro kosten. Dat levert op marktplaats.nl heel wat hits op en uiteindelijk kwamen we tot de selectie op deze pagina’s.

Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid

In een kleine vier jaar is er op deze V60 bijna 45.000 euro afgeschreven … Daarmee is niet alleen de kop, maar ook de romp eraf. Voor de resterende 20 mille krijg je een representatieve, zeer complete en veilige gezinsauto, waarmee je zeker zo’n 1 op 40 kúnt rijden. In rechte lijn is de semi-elektrische V60 serieus snel. Snel bochtenwerk is alleen niet zijn specialiteit, want dan gaat het wagengewicht van zo’n 1.800 kg opspelen. Woon je niet verder dan een kilometer of 50 van je werk en kun je op de zaak opladen, dan heb je de aan de V60 een erg fijne én zuinige woon-werk-gezinsauto. Als je bij langere trips uitsluitend op diesel rijdt, is 1 op 16 haalbaar en ook dat is overkomelijk. Dat je vanaf 2021 zo’n 175 euro per maand aan wegenbelasting moet aftikken, is wel een dingetje …


Merk: Volvo
Type: V60 D6 Plug in Hybrid Summum
Bouwjaar: 2013
Prijs: 19.950 euro
Nieuwprijs toen: 64.695 euro
Kilometerstand: 204.187 km
Motor: diesel 2.400 cc, vijfcilinder-in-lijn met turbo + elektromotor, 280 pk, 640 Nm
Topsnelheid: 230 km/h
0-100 km/h: 6,1 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: in overleg
Belasting (3 mnd.): 265 euro
Apk tot: onbekend

Plus en min
+ Zeer snel, compleet, 1800 kg trekgewicht
– Beperkte elektrische actieradius, zwaar

Peugeot 308

Al jarenlang gelden PSA-diesels als de meest beschaafde van de markt en ook deze 308 heeft zo’n fijne machine. Helaas is de motor bij de BlueHDi gekoppeld aan een zesbak met zeer lange overbrengingen. Als je van opschieten houdt, moet je meer schakelen dan je op grond van het hoge koppel verwacht en zul je het door de fabriek opgegeven verbruik zeker niet halen. Maar zo’n 1 op 20 is zeker te doen. Gezeten in het mooi vormgegeven interieur, moet je misschien even wennen aan het kartachtige ministuurtje. Eenmaal onderweg verwent de 308 je met een directe, lichtvoetige besturing en een uitstekend veercomfort, ook wanneer de auto wat zwaarder beladen is. De beenruimte achterin valt tegen, maar de kofferbak is juist opvallend groot. Er past sowieso 420 liter in en als je de achterbank plat gooit, loopt dat op tot 1.228 liter. Grootste minpunt van deze fraaie Fransman is dat je buurman er waarschijnlijk ook eentje heeft.


Merk: Peugeot
Type: 308 1.6 BlueHDi Accès
Bouwjaar: 2014
Prijs: 16.500 euro
Nieuwprijs toen: 24.550 euro
Kilometerstand: 48.597 km
Motor: 1.560 cc, viercilinder-in-lijn met turbo, 120 pk, 300 Nm
Topsnelheid: 196 km/h
0-100 km/h: 9,7 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Autotrust
Belasting (3 mnd.): 309 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Beschaafde diesel, fraai interieur, lage km-stand
– Lange overbrengingen, je buurman heeft hem ook

Toyota Prius

Je kunt op feestjes wel heel stoer doen dat je auto strak op de weg ligt en lekker snel is, maar uiteindelijk draait het veel occasionkopers maar om één ding: je auto moet het gewoon altijd doen. Mocht je daarnaast veel waarde hechten aan een laag verbruik, een complete uitrusting en voldoende ruimte voor je gezin, dan kom je al gauw bij de Toyota Prius uit. Bij dit exemplaar staat nog geen 25.000 kilometer op de klok, waarmee hij nauwelijks is ingereden. Wat deze Prius voor ons extra aantrekkelijk maakt, is de combinatie van de fleurige rode carrosserie en de tweekleurige lederen bekleding (stoelen voorzien van stoelverwarming). Daarmee onderscheid je je van al die grijze en zwarte ex-leasebakken met hun oubollig ogende stoffen bekleding. Daarnaast heeft deze mooie rooie ook xenonverlichting, een navigatiesysteem én een trekhaak. Daaraan mag je geen caravan of vouwwagen hangen, maar een fietsendrager is geen probleem.

Merk: Toyota
Type: Prius 1.8 HSD Executive Business
Bouwjaar: 2013
Prijs: 18.945 euro
Nieuwprijs toen: 35.395 euro
Kilometerstand: 24.745 km
Motor: 1.797 cc, viercilinder-in-lijn + elektromotor, 136 pk, 207 Nm
Topsnelheid: 180 km/h
0-100 km/h: 10,4 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag
Belasting (3 mnd.): 88 euro
Apk: bij aflevering

Plus en min
+ Zeer betrouwbaar, lage km-stand, comfortabel
– Transmissie vergt gewenning, aanhangers zijn taboe

Mitsubishi Outlander PHEV

Er is de afgelopen jaren veel gezegd en geschreven over de Outlander PHEV (zie ook openingsfoto). De tegenstanders schreeuwden moord en brand over de ‘onterechte bijtellingssubsidie’ op de auto. Op zich hadden deze mensen wel een punt. De meeste leaserijders maken nu eenmaal veel kilometers en dan wordt de elektrische actieradius van 40 tot 50 kilometer algauw overschreden. En als je je 1.800 kg wegende SUV dan ook nog zelden aan het stopcontact hangt, dan is het allesbehalve een zuinigheidswonder. Inmiddels is het bijtellingsfeest van de Outlander voorbij en koop je er al eentje voor minder dan 20.000 euro. Als je consequent ‘plugt’, dan bedraagt de benzineconsumptie van deze plug-in hybride hoogstens 1 op 25 tot 1 op 30. Over veercomfort, luxe en ruimte heb je aan boord van de Outlander niet te klagen, aan de minkant word je geconfronteerd met de rijdynamiek van een pakhuis. En denk erom: vanaf 2021 wordt de wegenbelasting verdubbeld!


Merk: Mitsubishi
Type: Outlander 2.0 PHEV Plug-In Hybrid Instyle 4WD
Bouwjaar: 2014
Prijs: 18.900 euro
Nieuwprijs toen: 48.990 euro
Kilometerstand: 165.935 km
Motor: 1.998 cc, viercilinder-in-lijn + elektromotor, 203 pk, 300 Nm
Topsnelheid: 170 km/h
0-100 km/h: 11,0 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: in overleg
Belasting (3 mnd.): 148 euro
Apk tot: onbekend

Plus en min
+ Comfort, luxe, ruimte, goede caravantrekker
– Omstreden imago, logge rijeigenschappen

Seat Ibiza ST

Onder de compacte spaardieseltjes was de Seat Ibiza ST een van de populairste en wij begrijpen best waarom. Samen met de Fabia Combi was het de ruimste in zijn segment, en de Spanjaard oogt een stuk minder sullig dan zijn Tsjechische neefje. Ook het dashboard van de Seat oogt wat sportiever, al zijn de materialen aan de harde kant. Aan boord van deze rode Ibiza wordt de sportieve sfeer onderstreept met (verwarmbare) leren sportstoelen en een lekker dik leren sportstuur. Weliswaar doe je erg lang met een volle brandstoftank, maar die zuinigheid (in de praktijk rijd je 1 : 21) moet je bekopen met magere prestaties, een chagrijnig dieselgeluid en veel schakelarbeid. Doordat de Ibiza vrij licht is, blijft de wegenbelasting voor een diesel netjes binnen de perken. Het aanbod aan gebruikte ST’s is groot, dus leg niet meteen de vraagprijs op tafel.


Merk: Seat
Type: Ibiza 1.2 TDI E Ecomotive Style
Bouwjaar: 2012
Prijs: 8.645 euro
Nieuwprijs toen: 17.295 euro
Kilometerstand: 145.093 km
Motor: 1.199 cc, driecilinder-in-lijn met turbo, 75 pk, 180 Nm
Topsnelheid: 173 km/h
0-100 km/h: 14,6 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: Bovag
Belasting (3 mnd.): 136 euro
Apk tot: Bij aflevering

Plus en min
+ Veel ruimte voor het geld, gunstig in de wegenbelasting, complete uitrusting
– Motorkarakter, -geluid en -prestaties

 

Om de top 10 af te maken:

Honda Insight



Het goedkope alternatief voor de Prius. Minder hoogstaande techniek, minder prestaties, minder luxe en meer plastic. Vanaf zo’n 5.000 euro.

Citroën DS5 Hybrid4



Franse alles-is-anders-show vanaf 13 mille. Onderscheidend, fraai interieur, vlotte prestaties. Wij zouden gaan voor eentje met dat mooie geblokte leer.

Lexus CT200 h



Het premium-broertje van de Prius koop je al vanaf een duizendje of 11. Oogt sportiever en zo rijdt-ie ook. 17-inch wielen maken hem af.

Fiat Punto Evo 1.3 JTD MuliJet



Spaardiesel met 85 pk sterke viercilinder en een leuk aangekleed interieur. Vaak lekker compleet. Voor zes mille heb je er een met een beschaafde kilometerstand.

Renault Mégane Estate 1.5 dCi



Ruim, compleet en comfortabel. De riant uitgeruste GT Line stuurt het lekkerst. Deze zuinige diesel is er ook met automaat. Shoppen vanaf 7.000 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam