Waar op te letten tijdens een proefrit, deel II

Bij oudere tweedehands auto's – en helemaal bij sportieve versies zoals deze Peugeot 205 GTI - is een uitgebreide proefrit absolute noodzaak.
Nu is het dan eindelijk tijd om je potentiële nieuwe aanwinst uit te proberen. Trek minstens een half uur uit voor de eigenlijke proefrit. Pak ook slecht wegdek mee, zodat je kunt horen en voelen hoe de auto zich gedraagt. Beoordeel het rijden, het schakelen, het sturen en de remmen. Het rijden door te kijken of de auto op recht wegdek niet naar links of naar rechts trekt. Is het stuur trillingsvrij (een trillend stuur betekent vaak onbalans in de voor- en/of achterwielen)? Schakelt de versnellingsbak makkelijk en pakt de koppeling niet te hoog op? Dit duidt vaak op een bijna versleten koppelingsplaat – een kostbare reparatie. Een automaat moet soepel, bijna onmerkbaar, op- en terugschakelen. Reageert de auto goed en nauwkeurig op stuurbewegingen? Een grote vrije slag kan duiden op speling in de wielophanging.

De remmen testen

De remmen kun je testen door een paar keer stevig te remmen op recht wegdek. Houdt dan het stuur losjes vast en kijk of de auto naar één kant trekt. Een trillend stuur tijdens het remmen duidt op kromme of versleten remschijven. Een trillend stuur tijdens het rijden duidt vaak op onbalans in de wielen. Dat is eenvoudig te verhelpen, maar het kan een ander probleem verdoezelen. Als de motor warm is, kun je de verwarming, de ventilatie en de airco uitproberen. Functioneren alle (elektrisch bedienbare) ramen nog? En werkt de centrale vergrendeling?

Olieverbruik

De schokbrekers die we in deel I noemden, kun je ook tijdens het rijden testen. Korte oneffenheden moeten door de wielophanging geruisloos worden verwerkt. Het is de taak van de schokbrekers om de wielen op het wegdek te drukken. Voel je dat ze na korte oneffenheden - zoals ongelijkmatig in het asfalt weggewerkte putdeksels - kort gaan stuiteren, dan zijn de schokbrekers op. Eveneens een zeer kostbare reparatie. Na de proefrit kun je de auto tenslotte nog even stationair laten lopen. Druk na ongeveer 1-2 minuten het gaspedaal in om te kijken of er geen blauwe walm uit de uitlaat komt. Dit duidt op olieverbruik.

Apk

Is zo'n uitgebreide proefrit wel nodig als de auto nog een geldige apk heeft? Ja, absoluut. De apk behelst alleen de hoogst noodzakelijke veiligheidsaspecten van een auto zoals de werking van remmen, de banden en de verlichting. Het zegt weinig tot niets over de staat van de techniek of de carrosserie. Zaken die je tijdens het rijden opmerkt, deel je met de verkoper, zodat deze daarop kan reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam