Waar op te letten tijdens een proefrit – deel I

Houd na het starten het instrumentenpaneel in de gaten om te zien of er geen waarschuwingslampjes gaan branden.
Voordat je een tweedehands auto koopt, maak je een proefrit. Omdat er heel veel is waar je op kunt letten om een goede indruk van een auto te krijgen, hebben we de proefrit onderverdeeld in een statisch en een dynamisch deel. Controleer bij aankomst allereerst of de motor al warm is. Je wilt weten hoe de motor start en loopt, zowel als hij koud als warm is. Heeft de eigenaar hem al warm gereden dan kan dit duiden op een koudestart-probleem.

Met de hele familie

Als de te kopen auto een heel gezin gaat vervoeren kan het handig zijn om de familie mee te nemen. Past iedereen er in en bijvoorbeeld ook achter de bestuurder als deze zijn stoel en stuur op zijn rijpositie heeft afgesteld? Biedt de bagageruimte genoeg plek en is de tildrempel niet te hoog?

Schokdempers

Ook van de staat van de schokdempers kun je bij stilstand al een indruk krijgen. Als je de auto aan het dak heen en weer wiegt of boven de voorwielen op de zijschermen drukt, mag hij eigenlijk maar één keer nadeinen. Controleer ook het profiel van de banden. Daar moet nog minimaal twee millimeter profiel op zitten, liever iets meer. Ook kun je kijken of het zogenaamde loopvlak van de banden over de breedte wel gelijkmatig is afgesleten.

Kapotte uitlaat

Start de motor en controleer het instrumentenpaneel op brandende waarschuwingslampjes. Om te kijken of de lampjes zelf wel functioneren, houd je de sleutel eerst even in de één na laatste stand ('contact') voor je de motor daadwerkelijk start. Dan moeten alle lampjes gaan branden. Loop vervolgens om de auto heen om te luisteren of er geen bijgeluiden zijn. Om die reden kun je hem ook starten met geopende motorkap. Geef wat gas met het portier open en luister opnieuw aandachtig (hierbij komt een losse, lekkende of anderszins kapotte uitlaat vaak naar voren). Hiertoe kun je bij lopende motor ook met de onderkant van je schoen de uitlaat even dicht houden om te luisteren of op een andere plek gassen weglekken (sissend geluid). Volgende week vertellen we waar je tijdens het dynamische deel van de proefrit op kunt letten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam