De Consumentenbond heeft in Autogids 2015 (sinds afgelopen week in de winkels), de resultaten van een omvangrijke autotest gepubliceerd. Daaruit komen negen modellen als beste in hun respectievelijke klassen naar voren. Dit zijn de eerste drie, de volgende zes volgen in deel 2 en deel 3.
De test van de Consumentenbond is gedaan in samenwerking met buitenlandse zusterorganisaties, zoals de Duitse ADAC. De auto's zijn in hun klasse beoordeeld op rijgedrag, brandstofverbruik en afschrijving. Het testpanel heeft alleen modellen onder de loep genomen die in de botsproeven van Euro NCAP de maximale score van vijf sterren hebben behaald. Ook betrouwbaarheid maakte deel uit van het onderzoek. Dit zijn de resultaten in de verschillende categorieën:
Stadsauto's
Volkswagen Up!, Seat Mii en Skoda Citigo
Drie winnaars, omdat ze eigenlijk één en dezelfde auto zijn. Een voorbeeld van het zogenaamde badge engineering. Het drietal is sinds 2011 op de markt. De bond schrijft onder meer: “Dit drietal heeft vanaf het begin de standaard gezet in deze klasse. Ze zijn comfortabel, bieden relatief veel ruimte en goede rijkwaliteiten.” Verder zijn ze volgens de test het meest betrouwbaar in hun klasse.” Concurrenten in dit zwaar bevochten deel van de markt zijn de Peugeot 108, de Citroën C1, de Toyota Aygo (technisch eveneens dezelfde auto's), de Kia Picanto, de Hyundai i10 en de Fiat Panda.
Compacte klasse
Toyota Yaris Hybrid
De Toyota Yaris Hybrid is sinds de zomer van 2012 leverbaar. Dit type, met zowel een benzine- als een elektromotor, behoort tot de derde generatie Yaris die Toyota in 2011 heeft geïntroduceerd. Afgelopen september kreeg de Yaris een facelift waarbij de fabrikant het front (in lijn met dat van de nieuwe Aygo), de achterkant en het interieur heeft aangepakt. Bij deze testwinnaar merkt de bond op dat de lauwerkrans uitsluitend geldt voor dit hybride model. De versies zonder elektromotor scoren ook goed, maar niet op alle onderdelen bovengemiddeld. De Yaris Hybrid wordt geroemd om zijn lage brandstofverbruik, het ruimteaanbod (met de kanttekening dat het accupakket onder de achterbank wel ten koste van hoofdruimte gaat) en de standaard automaat (een CVT). De auto is zo zuinig dat hij ook in 2015, als enige in zijn klasse, nog in de lage 14% bijtellingscategorie valt.
Compacte ruimteauto's
Kia Venga
Kia levert de Venga sinds eind 2009. Vanaf begin volgend jaar komt de facelift op de markt die enkele uiterlijke wijzigingen meekrijgt. Uit het testverslag: “Door zijn hoge carrosserie kun je goed in- en uitstappen en zit je lekker hoog. Hij biedt opvallend veel ruimte voor inzittenden en koffers. De Venga vertoont een prettig weggedrag en de zuinige motor levert goede prestaties. […] Ook de veiligheid, afschrijving en betrouwbaarheid zijn in orde.” Enkele concurrenten van de Kia Venga zijn de Opel Meriva, Citroën C3 Picasso en de Hyundai ix20.
In deel twee en drie komen de zes andere testwinnaars aan bod.