Extra ruige Seat Ateca op komst

De gewone Ateca is nog maar net bij de dealers gearriveerd en Seat komt al met dit studiemodel van een extra stoere variant. X-Perience is het 'ruige' label van Seat. Wat 'All Terrain' betekent voor Mercedes-Benz en 'Cross Country' voor Volvo, is X-Perience voor Seat. Kunststof bumpers, iets hoger op de wielen: dat werk. Vaak wordt zo'n model ingezet om tussen de gewone stationwagon en SUV gepositioneerd te worden. Ditmaal wordt het recept gebruikt voor een SUV. seat-ateca-experience-gree-rear-side

Terreinwaardig

De Ateca X-Perience is gebaseerd op de Ateca, Seats laatste aanwinst in het compacte SUV-segment. Met deze uitvoering wil Seat het terreinwaardige karakter van de auto benadrukken. Zo heeft de X-Perience standaard vierwielaandrijving met Haldex-koppeling. Dit betekent dat de auto in normale situaties de aandrijving op de voorwielen heeft en dus iets zuiniger is. Op het moment dat de voorwielen grip verliezen, springen de achterwielen direct bij. Net als de gewone Ateca heeft de X-Perience een knop voor diverse rijmodi. Naast Eco, Normal, Individual en Sport kun je bij de X-Perience kiezen uit Offroad en Snow. Beide werken samen met Hill Descent Control, een systeem waarmee de auto gecontroleerd van een heuvel naar beneden rijdt. seat-ateca-xperience-green-side

Uiterlijk

Toch zijn de meeste doorgevoerde veranderingen puur esthetisch. De X-Perience staat hoger op zijn 18 inch wielen, die specifiek zijn voor de X-Perience. Verder heeft deze uitvoering zwarte kunststof afwerking voor de bumpers, wielkastranden en de side-steps. Daarnaast is de olijfgroene matte lak helemaal nieuw. Van binnen heeft Seat zich laten leiden door 'aardse kleuren' als koffiebruin en groen. Om het iets op te vrolijken zijn de pookknop, het stuurwiel en de stoelen voorzien van oranje stiksels. seat-ateca-xperience-interior

Techniek

De Seat Ateca X-Perience heeft een 2.0 TDI-motor met 190 pk en 400 Nm. De versnellingsbak is een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Tevens is de auto voorzien van het XDS-differentieel. Dit werkt elektronisch; het systeem stuurt het vermogen naar de wielen met de meeste grip en remt af waar nodig. seat-ateca-xperience-green-front-side De Seat Ateca X-Perience is vooralsnog een studiemodel. Aangezien de techniek productierijp is (al leverbaar in de gewone Ateca,) is de kans groot dat deze uitvoering binnenkort in de showrooms staat. Op zoek naar een ander type Seat? Klik dan hier voor het aanbod op Marktplaats.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam