De Techno Classica in Essen was weer een feest voor het oog. De organisatie van de grootste klassiekerbeurs ter wereld noteerde bezoekers uit 81 landen om de 2.700 bijzondere auto's te bekijken én te kopen.
------
Bekijk de vele klassiekers op Marktplaats.
------
Klassiekerbeurzen zijn als een 3D Marktplaats. Volgens de organisatie van de Techno Classica is dit jaar ongeveer 40% van de aangeboden auto's van eigenaar gewisseld. Gezien het aantal 'verkocht'-bordjes dat wij halverwege de beurs hebben gezien, lijkt ons dat wat overdreven, maar de show in Essen staat wel bekend om de grote aantallen meer of minder betaalbare exoten. Deze week een verslag met een aantal auto's waarvoor je hier huizen in Nederlandse binnensteden tot zelfs complete grachtenpanden in Amsterdam kunt kopen. Volgende week een verslag van meer betaalbare droomauto's in Essen.
Mercedes-Benz 540 K Stromlinienwagen (W29)
De Stromlinienwagen is een unieke versie van de Mercedes 540 K. Deze achtcilinder compressorauto was destijds het sportieve topmodel van het merk uit Stuttgart. Hij kwam tot stand in een tijd waarin auto's door de aanleg van goede wegen steeds sneller konden en de fabrikanten naar de beste manier zochten om dat te doen. De Stromlinienwagen heeft een luchtweerstandscoëfficient van 0,36 wat voor die tijd zeer laag is. Een gestroomlijnde moderne auto zit rond de 0,25.
Lamborghini Miura P400 S
De voorganger van de Lamborghini Countach wordt algemeen beschouwd als de eerste supersportauto. Een 3,9 liter V12 middenmotor zorgde voor een topsnelheid van 285 km/u, waarmee de Miura (zie ook openingsfoto) destijds tot een van de snelste auto's behoorde. Er zijn in totaal slechts 800 exemplaren gebouwd wat de vraagprijs van 2,2 miljoen euro verklaart.
Mercedes 600 Landaulet
Als je ambities hebt om je als dictator staand achterin je verlengde
Mercedes te laten rondrijden, dan is de Mercedes 600 Landaulet wellicht iets voor jou. Wel even 1,5 miljoen euro meebrengen voor dit tot in de puntjes gerestaureerde exemplaar.
Bugatti 57 Atalante
Voor vooroorlogse Bugatti's in de slechtst denkbare staat moet je al minimaal een ton meenemen. Voor de Typ 57 Atalante coupe red je het daarmee lang niet. Vanwege zijn sierlijke vormgeving en geringe productieaantal (verdeeld over meerdere carrosserievarianten bouwde Bugatti slechts 750 exemplaren van de Typ 57) gaan deze auto's al snel richting de 2 miljoen euro.
Ferrari 365 GTC Pininfarina Coupe
De opvolger van de Ferrari 330 GTC is hiervan uiterlijk slechts te onderscheiden door de ventilatieopeningen in de motorkap. Die bevinden zich bij de 330 in de voorste zijschermen. Belangrijker is dan ook de met 0,4 liter tot 4,4 liter vergrote V12 waarmee het vermogen steeg naar 320 pk.
Ferrari bouwde slechts 150 exemplaren (tegen de 650 van de 330 GTC), wat leidt tot een prijsniveau van tussen de 500.000 en 1 miljoen euro, afhankelijk van de staat.
Porsche 964 Turbo 3.6
Met
Porsches 911 werden we in Essen doodgegooid, getuige ook bijgaande foto van een van de 20 hallen met 911's zo ver het oog reikte. We hebben deze 'Bad Boys' 911, die te koop staat (of stond) bij Porsche Centrum Gelderland er uitgepakt. De ongegeneerd dikke 'kont' spreekt nog altijd tot de verbeelding. En de prijs van 274.000 euro ook.
Alfa 1900 CSS Touring
De Alfa 1900 was een sportieve twee- en vierdeurs gezinsauto die het merk vanaf 1950 negen jaar produceerde. Op basis van het onderstel bouwde een hele serie Italiaanse carrosseriebouwers, waaronder Zagato, Pininfarina, Bertone en Vignale speciale versies. Dit is een exemplaar van Touring, de Super Sprint, gebouwd op een verkort onderstel waarvoor de C in de typeaanduiding staat (voor het Italiaanse
Corto, dat 'kort' betekent). Een
Alfa gezinsauto aangedreven door een 1,9 liter viercilinder met een bescheiden 90 pk. Vanwege de zeldzame carrosserie echter wel met een Ferrari-prijs van 350.000 euro. Voor dat geld moet je wel zelf de restauratie nog even afmaken.
Aston Martin DB5
Het leuke aan een show met een reputatie als die van de Techno Classica, is dat er veel gefortuneerde bezoekers op af komen. Wat te denken van de man/vrouw die met deze
Aston Martin DB5 (die van James Bond inderdaad) de bijna 200 kilometer vanuit Hannover heeft overbrugd. De waarde van een gemiddelde DB5? Rond de vijf ton. Een exemplaar in topstaat doet al acht ton. Omdat klassiekerverzekeringen meestal zijn gebaseerd op een taxatiewaarde, zijn dat verzekeringstechnisch dure kilometers.