Schatkamer Marktplaats: Range Rover Classic 1984

De eerste generatie Range Rover of ‘Range Rover Classic’ is een bijzondere auto. Het autotype bestond in 1970 nog niet als zodanig, maar het is een van de allereerste SUV’s. Andere kandidaten voor deze titel zijn de Jeep Wagoneer (1963), de Ford Bronco (1966) en de Toyota Land Cruiser (1968).

———–
Bekijk hier alle Range Rover occasions

———–
De SUV is in Europa sinds het laatste decennium van de 20e eeuw steeds populairder geworden. Inmiddels is dit soort auto net zo ingeburgerd als de sedan of de hatchback. Waar de hedendaagse SUV door zijn hoge bodemvrijheid en ruige uiterlijk vaak alleen nog de indruk wekt geschikt te zijn voor het terrein, voelde de Range Rover (overigens van het merk Land Rover) met zijn permanente vierwielaandrijving, schroefveren en een 3,5 liter V8 zich ook buiten het asfalt uitstekend thuis. Een ander kenmerk was de grotendeels uit aluminium opgetrokken carrosserie (behalve de achterklep en de motorkap bij zeer vroege versies), net als bij de Land Rover Defender.

Van twee naar vier deuren

Het toenmalige British Leyland introduceerde de eerste Range Rover in 1970. Dit oermodel was uitgevoerd met twee portieren. Deze in praktische zin beperkte versie kreeg pas in 1981 gezelschap van de vierdeurs Range Rover zoals de meeste mensen hem nog zullen herinneren uit de jaren tachtig. Dat de markt hier aan toe was bleek wel uit het feit dat de vraag naar de vierdeurs die naar de tweedeurs vrijwel meteen ver overtrof. Zozeer dat de fabrikant deze al na drie jaar uit productie nam voor de thuismarkt. Verdere tekenen van verbreding naar meer luxe kwamen in 1984 door de toevoeging van leren bekleding en een automaat aan de optielijst. Een laatste grote verandering was in 1994 (twee jaar voor de productiestop) vervanging van het oorspronkelijke dashboard van harde kunststof door een exemplaar van zachter materiaal. Auto’s van deze laatste serie staan onder liefhebbers bekend als de Range Rover ‘soft dash’.

Buick

De 3,5-litermotor (door Rover afgeleid van een Buick-blok) van deze Range Rover Classic zorgt voor een topsnelheid van 160 km/u. Mede door zijn gewicht voorzag British Leyland de Range Rover vanaf het begin rondom van schijfremmen. De inhoud van de V8 groeide tijdens verschillende facelifts door tot 4,2 liter. Een turbodieselmotor, van het Italiaanse VM (die concerngenoot Rover eveneens gebruikte voor de SD-serie) kwam er pas vanaf 1986. Vanaf 1992 verving Land Rover deze door in eigen huis ontwikkelde turbodiesels, de 200Tdi en de 300Tdi (eind 1994). Hoewel de tweede generatie Range Rover al in 1994 op de markt kwam, bleef het origineel nog tot 1996 leverbaar.

Sportief-chique

De hier aangeboden Range Rover Classic lijkt op de foto’s in een prima staat en heeft volgens de advertentie een extreem lage kilometerstand van 26.000. Wij vinden hem bovendien extra aantrekkelijk, omdat de uitrusting overeenkomt met die van de oerversies. Voor aandrijving zorgt de 3,5 V8 met 135 pk en die is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, zodat het in deze auto – in tegenstelling tot in vrijwel alle hedendaagse SUV’s – nog ouderwets werken is. Hoewel leer in het bouwjaar van dit exemplaar op de markt kwam, heeft deze dat niet en dat past wat ons betreft uitstekend bij die basale uitvoering. Toch heeft hij door de beige metallic lak, het zandkleurige interieur en de zwarte raamstijlen een sportief-chique uitstraling, precies wat de fabrikanten nu met moderne SUV’s hopen te bereiken. In die zin is de Range Rover Classic helemaal bij de tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam