De nieuwe Renault Mégane, nu ook als sedan

Renault heeft de eerste informatie vrijgegeven over de nieuwste carrosserievariant van de Mégane: de Sedan, die overigens niet naar ons land komt. Van de eerste generatie was er al een sedan (Classic genaamd). De tweede was er eveneens als vierdeurs koets met kont. Bij de derde Megáne leek het alsof Renault ermee gestopt was. Niets is minder waar: dit is de nieuwe Mégane Sedan.

Styling:

Wat opvalt aan de nieuwe Mégane Sedan is dat er een duidelijke verwantschap is met de Talisman. Normaal gesproken zien sedanvarianten van C-segment-modellen er soms wat oubollig uit. Renault heeft echter zijn best gedaan en een strakke koets ontworpen, met dank aan de Nederlander Laurens van den Acker. Dankzij het standaard aanwezige panoramadak krijgt de auto volgens Renault een elegante two-tone lak-uitstraling. renault megane sedan Grootste nieuws is natuurlijk de achterkant. De kofferruimte is met 503 liter aan de ruime kant in zijn klasse. De Opel Astra Sedan biedt 460 liter en de sedanversie van de Audi A3 komt niet verder dan 425 liter. Alle Méganes hebben standaard het 'Easy Trunk Acces' system, waarmee de kofferklep met een druk op de knop opengaat.

Bekende techniek

De Mégane Sedan deelt uiteraard het onderstel en platform met andere varianten van het CMF-platform van Renault en Nissan. Denk aan modellen als de Renault Kwid, Nissan Pulsar en Qashqai. Het interieur wordt gedomineerd door elektronische schermen. Zo is de klokkenwinkel geplaatst in een 7-inch TFT-scherm en is er een head-up display leverbaar. In de middenconsole vind je een tablet (12 inch), waarop alle functies (zoals navigatie, radio en telefoon) te bedienen zijn. renault megane sedan

Motoren

De Mégane Sedan wordt leverbaar met vijf verschillende motoren, waarvan drie diesels. De eerste benzinemotor is de SCe 115. Standaard heeft deze instapper een handbak met vijf versnellingen, een CVT-automaat is optioneel. De sterkste benzinemotor is de TCe 130. Deze is standaard gekoppeld aan een handbediende zesversnellingsbak of een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Zoals vermeld zijn er drie diesels. Er is keuze uit een dCi 90, dCi 110 en dCi 130, waarvan het laatste getal refereert aan het maximum vermogen in pk's. De 110 pk sterke versie is leverbaar met een EDC6 automaat, een handgeschakelde zesbak is standaard op de diesels. renault megane sedan

Zuid-Europa

Dan het slechte nieuws: zoals meerdere sedans komt de Mégane Sedan vooralsnog niet naar Nederland. Wel wordt de auto geleverd in onder andere Zuid-Europese landen en Oost-Europa. Dus wellicht dat er toch een paar geïmporteerd gaan worden. In plaats daarvan kun je ook kijken naar het huidige aanbod van de Mégane Sedan. Klik hier voor de eerste generatie en hier voor de tweede.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam