Elektrisch op drie niveaus: Hyundai Ioniq

Als je het milieu een warm hart toedraagt of gewoon op zoek bent naar de laagste bijtelling is een elektrische auto ideaal. Er zijn al vele modellen uit Europa, de VS en Japan leverbaar. Vanuit Zuid-Korea was er tot nu toe alleen de Kia Soul EV, maar nu komt er één bij: maak kennis met de gloednieuwe Hyundai Ioniq.

Elektrische auto's: sinds 1850

Wist je dat er in 1850 al elektrische auto's rondreden? Zo oud is de techniek dus al (zie video). Het grote nadeel was echter het zeer beperkte bereik. Daardoor verdwenen de stroommachines geleidelijk van het toneel. Even doorspoelen naar 1997... De Toyota Prius arriveert in ons land. Mede door de hoge olieprijzen én de subsidies van de overheid wint de eerste in serie geproduceerde hybride auto (aangedreven door een combinatie van een elektro- en een brandstofmotor) snel aan populariteit. In 2005 wordt de tweede generatie zelfs door een Europese vakjury uitgeroepen tot Auto van het Jaar. En zo maakt het model de weg vrij voor elektrisch autorijden en steeds meer autofabrikanten volgen het voorbeeld. Denk daarbij aan de Opel Ampera, de Nissan Leaf en de vele plug-in hybride modellen (hybrides die je ook kunt opladen om er - zij het met een kleine actieradius - ook puur elektrisch mee te kunnen rijden) van onder andere Mitsubishi, Volvo, VW en Mercedes-Benz. En nu gaat dus ook Hyundai meedoen in deze groeimarkt: de Ioniq komt eraan.
Geen futuristisch design, maar alles behalve saai.

Geen futuristisch design, maar alles behalve saai.

Hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch

De Hyundai Ioniq doet meteen op alle vlakken mee in de markt voor (semi-)elektrische auto’s. Hij wordt tegelijk beschikbaar als hybride, plug-in hybride én als volledige elektrische auto. De (plug-in) hybride Ioniq wordt aangedreven door een 1.6 GDI benzinemotor (105 pk en 146 Nm koppel) met een elektromotor die goed is voor 43,5 pk en 170 Nm koppel. Dit alles in combinatie met een zestraps automaat met dubbele koppeling. De accu’s liggen onder de achterbank. De volledig elektrische versie (EV) is voorzien van een elektromotor die zijn vermogen haalt uit een efficiënte lithium-ion-batterij. Ideaal voor korte ritjes in de stad.

Op het eerste gezicht

Waar veel elektrische auto's er nogal futuristisch uitzien, is de Ioniq eerder wat 'gewoontjes' te noemen. Hij is alles behalve saai, maar ziet er wel uit als een normale auto. En eigenlijk is dat logisch, want elektrische auto's worden steeds meer mainstream. Wat opvalt zijn de indrukwekkende grille aan de voorkant en de brede donkere elementen aan de achterzijde. Aan de binnenkant is het ook vooral keurig en functioneel. Toch geeft het interieur wel degelijk een bepaald high-tech gevoel. Kijk maar eens naar de verschillende blauwe accenten en het aan de onderkant afgeplatte stuur.
Een keurig zakelijk interieur met enkele high-tech elementen.

Een keurig zakelijk interieur met enkele high-tech elementen.

Vier procent bijtelling

Hyundai wil in 2020 één van de milieuvriendelijkste autofabrikanten ter wereld zijn. De schone Ioniq is de eerste stap in de goede richting. Zijn chassis is voor een groot deel gemaakt van aluminium. Ook in de motorkap, achterklep, de balken achter de vóór- en achterbumper en in delen van de wielophanging is gebruikgemaakt van dit lichte materiaal. Hyundai belooft daarom een relatief laag wagengewicht en een laag zwaartepunt. Dat betekent dus een goede wegligging, puike prestaties én een laag verbruik met een prima actieradius. Alles wat je wil van een moderne elektrische auto én eigenschappen waar ze in 1850 alleen nog maar van konden dromen. Deze zomer worden de hybride- en de volledig elektrisch aangedreven versies leverbaar. De laatste komt dit jaar nog in aanmerking voor de vier procent bijtelling-regeling. Later dit jaar volgt de Ioniq met plug-in hybride-aandrijving.
Zien we daar nou zonnepanelen in het dak? Gaan we vast nog meer over horen…

Zien we daar nou zonnepanelen in het dak? Gaan we vast nog meer over horen…