De media staan deze dagen bol van sportnieuws uit Zuid-Korea. Tijd om eens stil te staan bij de auto's van Hyundai, Kia, Daewoo/Chevrolet en Ssangyong, want het afgelopen decennium is hun aantal in ons land met maar liefst 80% toegenomen.
--------
Koreaanse occasions, bijvoorbeeld van Hyundai en Kia, vind je ook gewoon op Marktplaats Auto's.
--------
De Koreaanse merken hebben de afgelopen twintig jaar een soortgelijke evolutie meegemaakt als de Japanse in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Vrijwel alle fabrikanten uit het land van de rijzende zon maakten de oversteek in de jaren zestig (
Toyota, Nissan,
Mazda, Honda en Subaru), alleen
Suzuki (1971) en
Mitsubishi (1975) lieten iets langer op zich wachten. De decennia daarna moesten de nieuwe merken hun plek veroveren tussen de gevestigde Europese orde. Omdat ze niet de historie en daarmee het imago van die merken konden evenaren, keken ze met een schuin oog naar het design van auto's in Amerika en Europa. Tegelijkertijd probeerden ze die auto's op het gebied van kwaliteit te overtreffen. We weten allemaal wat een succesverhaal dat is.
Hyundai en Kia
Op auto's van Hyundai werd in de jaren negentig ook neergekeken. Het merk bood goedkope auto's wat ten koste ging van zowel de kwaliteit als de betrouwbaarheid en daarmee het imago, dat toch al van ver moest komen. Gesteund door zijn eigen conglomeraat van bedrijven in het thuisland bleef Hyundai zich echter doorontwikkelen en nam tussendoor zijn grootste concurrent Kia over. De modellen van beide merken zijn, mede dankzij het inlijven van Europese topdesigners, tegenwoordig nauwelijks meer van die van de Japanse en Europese concurrentie te onderscheiden. En dat niet alleen. Hyundai en Kia hebben zulke sprongen op het gebied van kwaliteit gemaakt dat beide merken tegenwoordig in de pechstatistieken regelmatig in de top 5 staan en soms zelfs hun klasse aanvoeren. Zo riep de Consumentengids de Hyundai i30 in 2017 nog uit tot meest betrouwbare auto van het c-segment (de klasse van de Volkswagen Golf, die zelf op plaats tien eindigde) en kwam onder een groot klanttevredenheidsonderzoek in Duitsland vorig jaar Kia als beste automerk uit de bus.
Occasions
Deze goede resultaten hebben hun uitwerking op de verkopen niet gemist. VWE Automotive heeft becijferd dat het aantal auto's van Koreaanse merken in ons land sinds 2008 met 80% is toegenomen tot 594.000 exemplaren. Dat is 7% van het totale wagenpark, tegenover 5,1% in 2008. Alle reden dus om occasions van Hyundai en Kia serieus te nemen. Verder zijn er nog tweedehands auto's van Daewoo, dat in Europa verder is gegaan als
Chevrolet (waarvan nu alleen nog de Amerikaanse tak bestaat) en buitenbeetje Ssangyong dat vooral uitblinkt in SUV's. Kia en Hyundai nemen samen bijna 83% van de Koreaanse auto's in Nederland voor hun rekening.
De top 10 van Koreaanse occasions ziet er als volgt uit:
1.
Kia Picanto
2.
Daewoo/Chevrolet Matiz
3.
Hyundai i10
4.
Kia Rio
5.
Hyundai Atos
6.
Kia Sportage
7.
Hyundai i20
8.
Kia Cee'd
9.
Hyundai Getz
10.
Hyundai i30
Een eervolle vermelding is er voor de minst verkochte tweedehands auto van Koreaanse makelij (wie kent hem nog?); de Hyundai Stellar.
De top 3 bestaat uit auto's uit het kleinste segment. Deze zogenaamde stadsauto's nemen 40% van de Koreaanse occasions voor hun rekening.