Dieselrijders aller landen, verenigt u!

Wellicht is dit een wat ongewone Kerst dan wel eindejaarsboodschap, maar deze column beoogt dieselrijders in deze donkere dagen een hart onder de riem te steken. Je zou thans namelijk als onschuldige dieselrijder bijna denken dat je nog een tijdje op de openbare weg wordt gedoogd, maar dat je zeer binnenkort een paria bent. Wees gerust beste dieselaar; dit zal voorlopig niet gebeuren. Om de de simpele reden dat we de diesels voorlopig nog héél hard nodig hebben om de (stijging van de) CO2-emissie binnen de perken te houden. ----------- Bekijk alle diesel auto's op Marktplaats. ----------- Dat de topman van Volkswagen onlangs opriep de fiscale bevoordeling van diesels (ja, dat gebeurt óók nog steeds bij onze oosterburen) te beëindigen. Dat tamelijk revolutionaire voorstel komt uiteraard voort uit welbegrepen eigenbelang. Volkswagen is nog steeds druk doende haar blazoen te zuiveren na het dieselschandaal en investeert de komende jaren 70 miljard (!) euro in de ontwikkeling van volledig elektrisch aangedreven auto’s. Het zou Volkswagen in dat kader uiteraard goed uitkomen als de miljarden die nu nu verdampen in de vorm van een lage accijns op diesel zo snel mogelijk richting de kopers van elektrische Volkswagens gaan stromen. Intussen is nog steeds meer dan de helft van de nieuwe auto’s die in Europa worden verkocht voorzien van een dieselmotor en dient tevens te worden geconstateerd dat de allermodernste diesels minstens even schoon zijn als benzineauto’s. Bovendien zijn ze zuiniger en stoten ze dus minder C02 uit, een specifieke emissie waarvan we reeds eerder hadden vastgesteld dat de Europese politiek daar sterk de nadruk op legt in verband met de horrorscenario’s die qua klimaatverandering worden geschetst. Daarbij vergeleken is het sjoemeldieselprobleem met stikstofoxide feitelijk ‘peanuts’. Langzaam maar zeker worden alle sjoemeldiesels ontdaan van de ‘foute’ software en kunnen ze nog een tijdje voort. Met de restwaarde/afschrijving op diesels uit de middenklasse zit het dus voorlopig wel goed. Want een Golf diesel (om maar eens een willekeurig voorbeeld te noemen…) is ook zonder belastingbevoordeling op de middellange termijn nog een prima keuze voor de prijsbewuste kilometervreter. Tot slot: als lokale overheden (oudere) diesels uit stadscentra willen weren, heeft het altijd zin massaal te protesteren en desnoods te procederen. Als het werkelijk gaat om de luchtkwaliteit, zouden in een stad als Amsterdam eerst de scooters (zowel twee- als vier-takt) in de ban gedaan moeten worden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam