Zurück in die Heimat (deel 1 van 2)

Gek is dat. Veel oudere auto’s (vooral Mercedes-Benz) die we een paar jaar geleden vanuit Duitsland naar Nederland haalden, gaan nu weer terug naar onze oosterburen. En dat geldt ook voor die van mij. Hoe komt dat toch?  
witte Mercedes 190

Massaal trokken we Benzen vanuit Duitsland naar ons land toe. Hier een Mercedes 190.

Jarenlang was de regel in Nederland simpel en overzichtelijk: elke auto die ouder was dan 25 jaar werd vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). In de laatste tien jaar had deze wet veel fans: massaal stapten we in een auto van net een kwart eeuw oud. Het komt vooral omdat modellen van 25 jaar en ouder tegenwoordig nog heel prima auto’s zijn. De populariteit van de ‘jonge klassieker’ werd zelfs zo groot dat Nederlanders steeds meer auto’s uit andere landen importeerden. Met name de Mercedes-Benz uit Duitsland was ongekend populair.      

Nieuwe regels

groene 190

Geïmporteerde exemplaren herken je aan het nieuwe kenteken. Deze Mercedes 190 is het land ook al weer uit, overigens…

Teveel oldtimers maakten teveel kilometers. Het was allang geen hobbyisme meer. Althans: dat vond de overheid. De regels zijn daarom inmiddels behoorlijk anders. Een auto moet nu 40 jaar of ouder zijn om vrijgesteld te zijn van belasting. Er is wel een uitzondering voor auto’s van 25 tot 40 jaar oud op benzine: eigenaren daarvan betalen slechts 120 euro per jaar. Wie gebruik maakt van dit ‘kwarttarief’ mag zijn klassieker echter niet gebruiken in de pekelmaanden december, januari en februari. Toch onhandig als het je enige auto is…        

Afscheid nemen

gouden 230

De Mercedes W124-serie was ook erg populair om te importeren. In veel opzichten is deze auto nog steeds beter dan wat er nu nieuw te koop is.

De nieuwe regels zorgen ervoor dat een diesel of LPG-auto uit, laten we zeggen 1980, opeens een stuk duurder is om te hebben. En wie geen stalling of winterauto heeft, is met een benzineauto dus ook niet meer zo goedkoop uit. Gevolg: steeds meer oldtimerbezitters doen hun auto van de hand. En weet je wie er in die mobielen nu wel interesse in hebben? Jawohl! De Duitsers, want daar is de regel onveranderd: elke auto van 30 jaar en ouder kan in Duitsland rijden op een fiscaal voordelig H-kenteken.      

Daar gaat ze…

Met duizenden tegelijk vertrekken onze oldies momenteel dus naar het buitenland. Ook twee van mijn oudste Mercedessen die origineel uit Duitsland kwamen, zijn nu weer zurück in die Heimat. Er kleeft een bijzonder verhaal aan. Je leest het snel in het Marktplaats Autojournaal.    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam