Youngtimer: Maserati 3200 GT (1999-2002)

Een exclusieve Italiaanse sportcoupé voor de prijs van een tweedehands middenklasser. Zo zouden we de Maserati 3200 GT kunnen omschrijven. Ieder jaar vallen meer exemplaren van deze rasechte Italiaanse sportcoupé onder de bijtellingsvriendelijke regeling voor youngtimers. Die geldt voor vijftien jaar oude auto's en de Maserati kwam in 1999 op de markt. Dat betekent dat een zakelijke rijder geen bijtelling hoeft te betalen over de toenmalige nieuwprijs van 104.000 euro, maar over de dagwaarde van pak 'm beet 15 mille.

Giugiaro

De elegant gelijnde carrosserie van de Maserati 3200 GT is afkomstig van het Italiaanse designhuis Giugiaro. Dat tekende recent onder meer ook voor de Alfa 159, de Fiat (Grande) Punto en de Suzuki SX4. Een prachtig stijlkenmerk zijn de boomerangvormige led-achterlichten. Tot verbijstering van de Europese autoliefhebbers liet Maserati die bij de opvolger Maserati 4200 GT (vanaf 2002, ook als Maserati Coupe bekend) achterwege. Dit, omdat klantenonderzoek in Amerika had uitgewezen dat potentiële kopers daar de lichten te speelgoedauto-achtig vonden. wk 52 Maser achterlichtenl

Gebouwd onder Ferrari

Maar het design is lang niet het enige aantrekkelijke aan een tweedehands Maserati 3200 GT. Na een kwalitatief wat mindere periode (we bekijken het bij een prachtig merk als Maserati graag van de zonnige kant), kreeg Ferrari in 1997 de leiding over Maserati. Daardoor zitten de auto's vanaf dat moment veel beter in elkaar dan de beruchte bi-turbo Maserati's uit de jaren tachtig en negentig 'tachtig en negentig' (tot die tijd zaten maserati's ook veel beter in elkaar - de Italianen worstelden onder meer met de opkomst van elektronica). Een niet onbelangrijke bonus daarbij is dat de Maser de beschikking heeft over een V8 die bij Ferrari is gegoten (zijn opvolger kreeg in 2002 zelfs de beschikking over een echt Ferrari-blok, uit de Ferrari 430). Dezelfde motor was al bekend uit de Maserati Quattroporte IV en de Maserati Shamal. In de 3200 GT leverde hij 370 pk. wk 52 Maser voor

Aankooptips

Bij de aankoop van een dergelijke exoot moet je absoluut bij een specialist te rade gaan, maar hier alvast enkele aandachtspunten. Ten eerste die motor. Die is op zich goed, maar moet wel om de 50.000 kilometer worden voorzien van een nieuwe distributieriem. Waarbij Maserati aanraadt meteen alle 36 kleppen handmatig te stellen. Financieel is het daarom handig als je een exemplaar koopt waarbij deze actie al is uitgevoerd. Een zwak punt van de motor is verder de koppakking die nog wel eens wil lekken. Problemen met de twee turbo's komen ook voor, maar gelukkig niet vaak. Tenslotte is de aandrijfas een aandachtspunt, vooral bij vroege exemplaren met een handgeschakelde bak. Je moet ervan houden, maar een automaat past eigenlijk beter bij het karakter van de auto en de motor. En dan komende zomer in stijl afreizen naar Italië.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam