‘Barnfind’ Ferrari 250 GT SWB California lijkt zorgvuldig geplande pr-stunt

Ken je het fenomeen dat iets gewoon te mooi klinkt om waar te zijn? Dat gevoel had ik bij de ‘spontane’ ontdekking van een collectie van ruim 90 klassiekers begin deze maand op een landgoed in Frankrijk, waarvan de topstukken miljoenen euro’s opbrengen. En wat blijkt? De ‘verborgen schat’, die veilinghuis Artcurial heel bescheiden vergelijkt met de ontdekking van Toetanchamons tombe, is in auto- en veilingkringen al langer bekend.

Het internet stond er vol mee toen Artcurial het nieuws begin december naar buiten bracht. De autowereld was verbijsterd dat het in 2014 nog steeds mogelijk is tegen een onontdekte automobielschat aan te lopen. Een collectie waarvan we het bestaan niet kenden. Van de plaatjes van de roestige body’s, gegeseld door de elementen, gingen overal ter wereld harten sneller kloppen. Met name toen de meest exclusieve merknamen van de vermiste voitures bekend werden: Bugatti, Ferrari, Talbot Lago, Maserati, Delahaye. Een voor de gelegenheid prachtig geproduceerde video van de collectie, waar de patina vanaf druipt, is op Youtube inmiddels bijna 1,5 miljoen keer bekeken.

‘Alsof we Doornroosje wakker kusten’

Matthieu Lamoure en Pierre Novikoff, de Franse ontdekkers van de collectie, vertellen bijna hysterisch over hun vondst. Lamoure: “Toen we hier arriveerden werden we overmand door emotie. Waarschijnlijk goed te vergelijken met hoe Lord Carrington en Howard Carter zich moeten hebben gevoeld, toen ze na eeuwen als eersten naar binnen gingen in de tombe van Toetanchamon. Het was alsof we Doornroosje wakker kusten.”


Fijne promotievideo van Artcurial

Belastingontduiking

Wat Artcurial er in het lyrische persbericht niet bij vertelt is dat beide heren de collectie al in september vonden en dus drie maanden hebben gewacht voordat ze de wereld hiervan op de hoogte stelden. Bovendien is ‘vinden’ in dit kader vermoedelijk ook niet het juiste woord. Aannemelijker is dat de erfgenamen van autoverzamelaar Roger Baillon gewacht hebben op een moment dat de topstukken van de collectie konden worden verkocht zonder dat de fiscus de opbrengst direct zou confisqueren.

Baillon had namelijk een zeer succesvol transportbedrijf dat eind jaren ’70 roemloos ten onder ging. Het faillissement en een claim voor belastingontduiking dwongen hem een groot deel van zijn autocollectie te verkopen (waaronder veel auto’s van ‘gewone’ merken als Peugeot, Renault en Citroën), maar door een boekhoudkundige truc slaagde Baillon er in de meest begeerlijke stukken uit zijn verzameling voor schuldeisers te verbergen. Voorop in dat rijtje de Ferrari 250 GT SWB California Spyder van 1961 en een Maserati A6G Gran Sport Frua uit 1956.

Was de collectie wel zo geheim?

Het lijkt me daarom vrijwel onmogelijk dat de kinderen en kleinkinderen van Baillon tot op heden geen weet hebben gehad van de waarde van de overgebleven collectie van hun pater familias. Evenmin is het erg geloofwaardig dat niemand wist van het bestaan van de verzameling. Dat blijkt ook uit verhalen van andere klassiekerjagers. Het Engelse Talacrest, gespecialiseerd in klassieke Ferrari’s is naar eigen zeggen al een jaar bezig om de 250 GT SWB in handen te krijgen. Ook waren er in de afgelopen jaren regelmatig mensen op het landgoed om onderzoek te doen naar bepaalde exemplaren in de collectie. Het is goed mogelijk dat de SWB en de Maserati daarbij uit het zicht zijn gehouden.

Kortom, het lijkt er eerder op dat de familie – naast het fiscale argument – de tijd z’n gang heeft laten gaan, in de wetenschap dat barnfinds het op de internationale klassiekermarkt altijd erg goed doen. Daarbij hebben ze in Artcurial een partner gevonden die de insteek van de verloren gewaande schoonheden tot in de kleinste details weet uit te werken. Mijn persoonlijke favoriet: de stapels tijdschriften op de motorkap van de 250 GT SWB (die de onwetendheid van de eigenaren moet verbeelden), terwijl de vloer naast de auto gewoon vrij is.

Het publiciteitsoffensief, zorgvuldig gepland op nauwelijks acht weken voor de veiling van 60 auto’s uit de collectie, zal z’n uitwerking niet missen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam