Spannende contrasten op de AutoRAI

Het zal niemand zijn ontgaan (het beeld van een breed lachende Rutte in een Porsche 911-politieauto zit nog vers in het geheugen): de AutoRAI is geopend en in volle gang. Een indrukwekkende 49 merken zijn hier aanwezig om zich van hun beste en mooiste kant te laten zien. Maar wie dacht dat het in de RAI alleen gaat om nieuwe modellen of spectaculaire supercars heeft het mis. Je vindt er echt van alles: nieuw, klassiek, elektrisch, benzineslurpend, onderdelen, accessoires... het lijkt Marktplaats wel.

Nieuw en klassiek

TestaRAI Op de RAI zijn, naast alle primeurs en nieuwe modellen, ook heel veel klassieke auto’s uitgestald, er is zelfs een complete hal voor gereserveerd. Leuk om een persoonlijke favoriet of droomauto te bekijken - zoals een in topstaat verkerende Ferrari Testarossa - of om je eerste auto (of die van je ouders) op te zoeken. De Alfa Romeo Alfasud, bijvoorbeeld. Of misschien wel de Citroën CX, Audi Quattro, of Volvo 480. Volvo480 Nog interessanter is het dat van veel van deze 'oude beestjes' de jongste incarnatie ook te vinden is op de RAI. Zo kun je een klassieke Volkswagen Golf GTI vergelijken met de gloednieuwe (plug-in hybride) Golf GTE, de nieuwe Renault Espace met de allereerste, of de originele Ford Mustang met het moderne exemplaar. Dan kun je mooi zien op welke vlakken er vooruitgang is geboekt en wat er juist niet of nauwelijks veranderd is. En wie weet, misschien kom je wel tot de conclusie dat het ‘vroegah’ toch beter was. Op die manier is de klassiekerhal op de RAI onlosmakelijk verbonden met de andere hallen. Misschien een aardig idee voor de volgende keer: stel de oudste en nieuwste generatie van een model direct naast elkaar op. Dan wordt er meteen een verhaal verteld.
De oude Golf GTI...

De klassieke Golf GTI...

... en de allernieuwste Golf GTE

Elektrisch racemonster

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er aardig wat onweerstaanbare racemonsters te bewonderen op de AutoRAI, die doorgaans niet kijken op een druppeltje benzine meer of minder. Maar het andere eind van het spectrum is minstens zo goed vertegenwoordigd. Dan heb ik het over de zuinige elektrische en hybride-auto’s, zoals de welbekende Nissan Leaf en de SUV-bijtellingstopper die de Mitsubishi Outlander PHEV is. Maar ook de Volkswagen e-Up, de Ford C-Max Plug-in Hybrid, de Mercedes B-Klasse Electric Drive, de Kia Soul EV, en de BMW i3, om er maar een paar te noemen, geven acte de présence. Overigens heeft BMW ook een bewijs meegenomen dat supersnelle sportauto's niet per se verkwistend hoeven te zijn: de veel bekijks trekkende, plug-in hybride BMW i8. KiaSoul De BMW i8 trekt heel wat bekijks met zijn vleugeldeuren en futuristische looks.

Ultrazuinig

Renault heeft, naast de al bekende Zoe en Twizy, een heel interessante auto meegenomen: het hybride studiemodel Renault Eolab, ontworpen onder leiding van Nederlander Laurens van den Acker. In de Eolab zijn meer dan 100 technische innovaties zijn verwerkt, waarmee Renault tot het ultralage verbruik van 1 l/100 km is gekomen. Het compacte model is nog te kostbaar om op grote schaal te produceren maar veel van de toegepaste innovaties zullen in de tussentijd in andere Renault-modellen verwerkt worden.
De vooruitstrevende en (van achteren) markant vormgegeven Renault Eolab.

De vooruitstrevende en (van achteren) markant vormgegeven Renault Eolab.

Zelf rijdend vs zelf rijden

Volgens een onderzoek van de AutoRAI verwacht de helft van de autorijders binnen vjiftien jaar in een zelfrijdende auto te rijden, even los van het feit of het dan al mogelijk of toegestaan is. We hebben er duidelijk zin in met zijn allen. En hoewel de volledig zelfrijdende auto er nog niet is, worden veel technieken voor autonoom rijden momenteel al in auto’s verwerkt. Zoals bijsturen op de snelweg als je onbedoeld van rijbaan dreigt te wisselen, automatisch remmen, en automatisch inparkeren. Veel hiervan kun je zelf ervaren tijdens de AutoRAI, er zijn speciale testritten op het buitenterrein. De vraag is natuurlijk of we op deze manier voldoende ‘feeling’ blijven houden met de auto en het rijden zelf, en of het rijplezier niet in het geding komt. Grappig genoeg kun je op de AutoRAI ook ervaren hoe desoriënterend het is om belangrijke taken uit handen te geven: zo kun je met zijn tweeën een ritje maken in twee op elkaar gelaste auto’s waarbij één iemand stuurt en de ander gas geeft. Ook kun je, als je automatisch parkeren te saai vindt, in een stuntwagen stappen om je te laten trakteren op een potje 180 graden inparkeren. Ga het dus vooral allemaal bekijken en meemaken nu het nog kan. De AutoRAI is er nog t/m zondag 26 april.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam