De knallers van de AutoRAI: auto's waar je zoontje je door de mensenmassa's mee naartoe sleept en waar je zelf stiekem over fantaseert. Hieronder verschillende modellen die je in Amsterdam niet mag missen.
Droomauto: Lamborghini Aventador SV
De knaller van de AutoRAI is deze donkerrode Lamborghini Aventador LP750-4 SV. Met maar liefst 750 pk uit een 6,5-liter V12 is deze vechtstier op anabolen de krachtigste Aventador ooit. Hij kost bijna 70 mille meer (490.900 euro) dan de standaard Aventador en daarvoor krijgt de eigenaar vooral uiterlijk vertoon. Ondanks de 50 pk extra is de SV van 0 naar 100 km/u slechts 0,1 seconde sneller (2,8 seconden). De top is met 350 km/u hetzelfde. Wie trouwens goed kijkt kan op de achtergrond de luchtsleuven ontwaren van.... juist, een Bugatti Veyron.
Realistischer rij-ijzer: Porsche Cayman GT4
Minder spectaculair op papier, maar een stuk bereikbaarder en daarom misschien wel interessanter, is de nieuwe topversie van de Porsche Cayman. Zijn prestaties? Van 0-100 km/u in 4,4 seconden en een top van 295 km/u. Met de Cayman GT4 brengt Porsche voor 126.100 euro een 385 sterke supersporter met middenmotor. Over een jaar of vijf op
Marktplaats te koop voor minder dan de helft van de prijs.
Downsizing volgens McLaren: de 570S
Nog geen twee weken geleden onthuld op de autoshow van New York en nu al in Amsterdam: de McLaren 570S. Het is een minder krachtige versie van de 625C. 'Minder krachtig' kan echter een verkeerd beeld geven, want dit apparaat snelt met zijn 570 pk nog steeds in 3,2 seconden naar 100 km/u (top: 328 km/u). Prestaties van topniveau dus, want met de 'tamme' Mclaren leggen de Engelsen de Porsche 911 Turbo het vuur na aan de schenen.
Blauw monster: Bentley Continental GT
Deze Bentley Continental GT heeft weliswaar een lieflijk babyblauwe kleur, maar kan met zijn 590 pk sterke 6.0 W12 venijnig uithalen. Het is de facelift (nieuwe bumpers, een iets andere grille en nieuw lichtmetaal) van de in 2011 geïntroduceerde tweede generatie. Ernaast staat de Bentley Continental GT3 waarmee het merk sinds vorig jaar de internationale circuits onveilig maakt.
Racer voor de weg: Lotus Elise S Cup
Dat de
Lotus Elise inmiddels alweer twintig jaar meegaat is hem niet aan te zien. We kijken er dan ook helemaal niet van op dat er alwéér een speciale versie van de lichtgewicht sporter verschijnt. Met de Elise S Cup rekt de Engelse sportautofabrikant het begrip 'sportiviteit' voor straatauto's nog verder op: denk 220 pk bij een gewicht van 932 kg. Dat levert een 0-100-sprint op in 4,6 seconden en een (voor dit soort lichtgewicht racers veel minder belangrijke) topsnelheid van 225 km/u.
Open exoot: Noble M600 Speedster
De Noble M600 is al net zo zeldzaam als een onze grenzen overstekende wolf en de Speedster zal daar weinig verandering in brengen. Wel mooi om naar te kijken en te fantaseren over wat zijn prestaties met je zouden kunnen doen. Met de 650 pk sterke 4,4-liter twinturbo V8 kun je al in 3,0 seconden op 100 km/u zitten om vervolgens door te snellen naar een top van 'boven de 360 km/u', wat dat ook moge betekenen.
Ouder blik dat we op de AutoRAI hebben gespot, maar dat niet minder spectaculair is: een Ferrari F40, Ferrari Daytona, Ferrari 500 Superfast Speziale (van wijlen Prins Bernhard), Porsche 918 Spyder, Donkervoort D8 GTO, en een Bugatti Veyron. Gaat dat zien!
In tegenstelling tot McLaren laat Ferrari het pas onthulde grote nieuws, in de vorm van de 488 GTB, thuis. Een gemiste kans. Desondanks zal het hier, waar het tijdens de persdag heerlijk rustig foto's maken was, de komende tien dagen rijen dik staan met bewonderaars. Zij kunnen zich vergapen aan de Ferrari's California T, de 458 Spider, de FF en de F12 Berlinetta.